JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, October 30, 2007

muhal

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah..
selesai satu paper..
Alhamdulillah
dapat menjawab dengan baik..
cuma pening-pening..
dan 2 hari 2 malam tidak dapat tidur..
inila penyakit yang biasa datang malam-malam exam..
bukan kerana sibuk membaca
atau sengaja ingin berjaga
tapi mata yang tak boleh lelap..

badan dan otak yang penat seharian menelaah
tapi mata tetap tidak mahu pejam..

pasni lega sikit coz next paper 9hb nanti..
so hopefully dalam masa ni, perjalanan malam kembali normal..

*****
update entry minggu lepas:

jumaat petang, saya pulang ke rumah. Naik bas di Greenwood, turun di Bentong, ke Office mak, kemudia pulang dengan mak ke rumah. Jam 7.15 malam sampai rumah. After Maghrib, terus siapkan bahan-bahan untuk buat mee goreng basah. Ada tetamu istimewa- siapa lagi kalau bukan Cik Fatimah dan adiknya Adnan.. Fatimah janji nak datang after tahu saya balik ke rumah hari tu.

Sampai mereka di rumah,banyak yang kami bualkan.. sehingga mereka pulang, terluah rindusaya pada sahabat yang sorang ni. Oh Sarah, kak tikahtak ikuti rombongan mereka berkonvoi beramai-ramai raya dulu. Saat itu, telah pulang ke kampus, membuat persiapan peperiksaan. Sangat cemburukan mereka kerana berpeluang meneruskan tradisi berkonvoi beramai-ramai, hingga ke Sanggang- rumah ust Ibrahim. (MUdir kami waktu di MUkmin)..

Jika diimbas aktiviti konvoi raya waktu kecik-kecik dulu, memang best. Kami beramai-ramai dengan menaiki bas! jarak perjalanan agak jauh, tapi seronok bertukar-tukar bas menuju ke destinasi demi destinasi. Jika rumah pertama adalah rumah Fatimah@Sarah di Kg Lebak, rumah terakhir pasti rumah saya di Taman Saga. begitulah sebaliknya saban tahun. Naik bas, dan jika rumah itu jauh ke dalam, kami berjalan beramai-ramai dari simpangnya. (macam rumah Ust Osman di Kg Tok Embun, atau rumah Ustazah Hamdah adik beradik di Kg Paya Luas)..

so sweet.. sekarang, konvoi naik kereta la pulak... masing-masing dah ada kereta..
tapi kenangan yang dulu itu tetap manis.. Dalam kenangan itu, ada kerinduan buat sahabat- Allahyarhamah Ridzunaidah Hj Nordin yang meninggal beberapa tahun dulu kerana kemalangan jalanraya... Moga dia tenang di sisi Pencipta..

***
Sabtu pagi- saya ke Mukmin.. ada 2 perkara yang penting untuk ke sana.
1) jamuan raya, so kesematan pulang, dapat berjumpa dengan guru-guru yang masih ada di sana, dalam mood raya ni, tak dilepaskan..
2) Tujuan tugasan. Dalam satu tugasan subjek Syllabus Design, saya diminta mengkaji silibus bahasa Arab mana-mana sekolah. dan saya memilih AL-Mukmin. bukan sekadar untuk tugasan, tapi hasil kajian boleh saya utarakan pada pihak sekolah untuk perbaiki mutu PnP bahasa Arab di sana..

meriah jamuan raya... adik-adik semua melaram dengan baju raya masing-masing (termasuk adik-adik saya). Ustaz ustazah pun sama.. macam-macam kueh raya dibawa adik-adik ni, sampai tak terhabis..

urusan tugasan juga berjalan dengan sempurna. Rupa-rupanya, sejak pelaksanaan J-QAF di sekolah rendah kebangsaan beberapa tahun lalu, Mukmin telah menggunakan silibus Kementerian. Yang bagusnya, ada buku teks yang tersusun dan lengkap dengan buku aktivitinya sekali. Yang tak bagusnya, tentulah kerana silibus ini jauh lebih rendah dari tahap yang digunakan sebelum ini, terutama pada zaman saya- generasi-generasi terdahulu Al-Mukmin.

Sempat jua berbual lama dengan Ust Osman tentang perkembangan Mukmin dan bekas-bekas pelajarnya. Di hujung perbualan, ustaz Osman telah mengeluarkan 'sesuatu' yang mengimbau kenangan di Mukmin. Saya dan adik- Mimi yang menemani saya hari itu ketawa melihatnya.. apa dia??
nex entry ok.. Sarah, this will be something speacial for you.. ;-)
k, saya ingin pulang dulu, rehatkan diri..
akan bersambung..



***
mungkin
yang terbaik
keluar dari kepompong yang membelit
kerana muhal
mendusta diri

*muhal- perkataan arab yang bermaksud mustahil.amat mustahil

1 comment:

Sarah Mohd Shukor said...

Salam Kak Tikah.

dulu kecik2 zaman bas2 n jln kaki la. skrg ni sume dh besar2. sume dh ada keta masing2. konvoi raya pn naik kereta masing2 la plak kn. tringin nak join yg lain beraya rmh ustaz ustazah mcm dulu2. nnti dh abis blaja, terasa dh terlalu tua nk buat mcm tu dh.. hmm..

APA YG KAK TIKAH RAHSIAKAN NI???? x sabar nk tgk.... :) salam utk mimi ye.