JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, January 19, 2011

dekad yang lalu

بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Mari mengimbas perjalanan hidup. Dekad yang lalu.

2000 (tingkatan empat)
- Buat keputusan untuk tolak tawaran ke KISAS selepas istikharah. 
- Pen Ketua asrama
- dapat anugerah Pengerusi Terbaik Forum Remaja Daerah
- Menang bola jaring MASISUPA dan Syarahan BA
-Tahun kenal dengan (en tunang). tapi masa tu sangat tak suka dia sebab kat dewan makan tiap-tiap hari kawan semeja makan yang juga sekelas dengan en tunang asyik cerita tentang dia. Dalam hati selalu kata macam bagus je budak ni apasal semua orang suka sangat cerita pasal dia) hahaha..lepas tu paling tak suka bila ada gosip2 antara kitorang padahal saya tak pernah langsung tegur mamat tu! 
- Dapat result SMA yang warna-warni. Impian dan target tahun 2000 tercapai.

2001(tingkatan 5)
-Penolong Ketua pelajar. En Tunang pulak jadi ketuanya.  Saya pelajar yang sangat serius. Hehehe.
- Johan Pidato DiRaja Temerloh. Ke-3 negeri Pahang.
-Ahli Panel Terbaik Forum Remaja Temerloh dan Johan daerah. mewakili Temerloh ke peringkat negeri. dapat saguhati.
- Cemburu dengan ketua saya masa tu sebab dia dapat ketiga kebangsaan Tilawah Al-Quran
- Sangat sibuk dari awal tahun hingga bulan 7 ke sana ke mari dengan aktiviti koko. MASISUPA (syarahan bahasa arab & bola jaring), pastu forum,pastu pidato. Pastu pergi perkhemahan ke sana dan ke mari juga Mak sangat selalu marah sebab tahun ni saya nak periksa SPM. tapi saya budak degil dan tak reti duduk diam.2 bulan sebelum SPM baru saya pulun semua.
- Rutin saya bangun pagi, sebelum subuh dah ada kat surau (rindunya hening dan dingin subuh di bumi Wosto )- saat yg pling rindu adalah azan subuh yg dialunkan en tunang yang sangat menusuk ke hati) (masa tu dalam hati takde taman lagi ok). Selepas subuh, saya akan ada di kelas sebelum 7 pagi. Buat target kerja harian kat kelas. 7.20 balik asrama untuk 'hambat' pelajar yang lambat ke sekolah (garang gila masa ni).
-Meninggalkan alam sekolah adalah sangat menyedihkan :(

2002
-Walau mak bising-bising saya sibuk, keputusan SPM buat mak tersenyum. 
- KIBAI kat Kuliyah 
-Dapat masuk matrik UIA. Bahasa Arab. Cita-cita dan impian sejak kecil tercapai. masih ingat baju kurung biru dan tudung labuh putih hadiah mak yang saya pakai masa daftar kat PJ. Sangat gembira tengok wajah mak abah senyum.
-Result matriks sangat comel ;-)
- My 1st handset- 3310. Nombor  maxis. Masa tu harga simkad rm198. Mahal betul.

2003
-dapat anugerah pelajar terbaik bahasa arab kat matriks. malam anugerah, saya jadi MC bahasa Arab. sangat gembira tengok mak abah berseri-seri malam tu.
- masuk kampus utama selepas 3 sem di matriks. Menjadi penghuni pertama Mahallah Ameenah (kini Zubair). Zaman nakal dan suka karaoke nasyid dalam bilik dengan geng-geng sekepala. Mula berjinak-jinak dengan COMRADE

2004
-Cuti sem panjang, jadi guru ganti Cikgu Sarimah kat Wosto. Latih pidato dan menang daerah Temerloh. latih forum dan menang juga daerah. Cikgu ganti 2 bulan, saya lebih banyak berjalan bawa budak-budak bertanding. Suka hati. hehehe
- 1st program dengan COMRADE- ANtraxx kat Endau Rompin. kenal dengan COMRADEANS yang baik hati dan terus jatuh cinta. Rutin lepas tu- tiap sem masuk kampung orang asli!

2005
-Tak ingat sangat tapi masa belajar ni malas sikit. Mula berjinak-jinak dengan debat bahasa Arab.Jadi penjaga masa pertandingan debat bahasa Arab tapi selalu leka sebab kepala ligat fikir nak 'lawan' pendebat. Akhirnya waktu perkhemahan di Tanjung Bidara, saya dipaksa berdebat (masa tu AJK program) dengan pendebat2 UIA. terus 'ditarik' dan terjun ke bidang ini.

2006
-Program debat pertama- ASEAN Intervarsity dan dapat naib Johan.
-Debat Intervarsity- Johan
- Terpilih ikuti Educational Visit ke India. 1st time pergi jauh ke luar negara, 1st time naik 'belon'. Sangat gembira dapat ke Taj Mahal.
-Debat diraja- Semi Finalist. >> Best sebab dapat jalan-jalan ke Sarawak. (jalan-jalan percuma memang best)

2007
-Tahun akhir. tamat pada April. Rasa belum puas belajar. Sambung master Jun 2007.
- Sangat seronok belajar dan baru rasa nikmat belajar yang sebenar.
- Trainer debat BA untuk beginner.
- Konvokesyen: menangis saat berselawat beramai-ramai masuk ke dewan. rasa bertuah dipilih Allah. Gembira dapat gembirakan mak dan abah.

2008
-Bergelut dengan tesis. Tapi sangat perlahan siapkannya. 
- Ada orang hubungi semula. (jeng jeng jeng) n bagitau nak gi umrah (hadiah menang tilawah).. Bagitau nak doa kat sana, doa DIA tunjuk yang terbaik untuk kami. Diam tak terkata sebab tak rasa apa-apa.
- Penghujung 2008- Dalam hati ada taman. ('',) Tapi mengenangkan perjalanan yang masih jauh, tak siram bunga kat taman tu. Biar je jadi hidup segan mati tak mahu. hehehe.

2009
- Mengajar kat Wosto sebab dah penat belajar. sambil siapkan tesis. Dapat tawaran JQAF di SK Gunung Senyum tapi menolak.
-Kembali ke Al-Wosto tercinta dengan gembira. Kembali menjadi jurulatih pelbagai acara (inilah duniaku)..
-Guru kelas 2 Ibnu Sina dan warden asrama. Ustazah/teacher yang garang tapi baik hati (kononnya)..
-dah umur 25 jadi dah mula fikir serius banyak perkara. Berkira-kira untuk menyiram bunga dalam taman supaya segar sikit. ('',)
-Julai- dapat tawaran DPLI di UIA (Bahasa Arab) dan terima. Tinggalkan wosto dengan sedih tapi gembira sebab laluan cita-cita semakin terbuka. Belajar DPLI dengan bersungguh-sungguh dan serius.
- Penghujung 2009- rombongan merisik datang. Mula fikir masa hadapan dengan serius. Cuma laluan di hadapan tu nampaknya masih panjang..

2010
-Latihan Mengajar di SMK Hillcrest. 2 Arif akan diingat sampai bila-bila sebab anak murid (rasmi) pertama.
- Feb 2010- Bertunang. 
-Habiskan DPLI
-Ditempatkan di SMK Bera
-1st time merasa gaji sendiri (gaji kerja tetap)
-Oktober- Konvo kali ke-2. (DPLI) dapat anugerah pelajar terbaik DPLI bahasa arab. Senyum sebab tengok mak abah n en t gembira.

2011
.........
........
........

Mengharapkan yang baik-baik dan lebih baik dari tahun sebelumnya. Azam bulan januari dah tercapai (dapatkan lesen kereta) hehehe...

Mahu jadi guru bahasa yang baik (bahasa melayu dan bahasa Arab)
jadi isteri (dan ibu) yang baik
jadi anak dan menatu yang baik
jadi kakak dan adik yang baik
jadi kawan yang baik


yang paling utama
MESTI JADI HAMBA YANG LEBIH BAIK ('',)

Selamat hari lahir ke-26 untuk encik tunang (8 jan)..moga diberkati selalu jalan hidupmu!

-menanti 24 jan dan 10 hari berikutnya- Moga Allah permudahkan semua...

...It'll be my 26th birthday
and i hope he'll not go far away
the hope in my heart, in my pray
i believe Allah will show us the way
and make ease for us for the day...



Monday, January 03, 2011

ahlan bik 2011


بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah.Segala puji hanya milik Allah yang memanjangkan usia kita dan masih hidup, dapat lagi menghirup udara 2011. Mudah-mudahan ditetapkan hati, dikejapkan langkah untuk terus berbakti, seiring helaan nafas dan panjangan usia.

2010 berlalu penuh kenangan dan asam garam kehidupan. Yang manis, pahit, tawar,masin, masam, segala macam rasa, itulah sunnatullah. Sebagai hambaNYA, harus sentiasa yakin setiap yang berlaku itu ada hikmah di sisiNYA, maka dengan kurniaan akal itu, seharusnya menjadikan segala yang berlaku sebagai iktibar.

::cikgu= kerjaya= ibadah::
Perjuangan sebagai Murabbi bermula dengan musim baru persekolahan. Pelbagai amanah digalas. Pelbagai cabaran menunggu. Harus kuat. Harus cekal. Harus bersungguh. Setiap amanah itu harus diiringi perancangan dan usaha gigih. Maka selepas usaha itu, tawakkal dan serahkan padaNYA. Dengan doa penuh pengharapan. Bukankah DIA telah berpesan


فإذا عزمت فتوكل على الله

2011 ini, ingin kutanamkan azam dan semangat untuk memajukan kerjaya. Mengumpul pahala sebanyaknya dalam 'ibadah' kerjaya 'membina insan' ini. Pemergian Dr Marzuki- seorang pensyarah di Institut Pendidikan UIAM banyak meninggalkan kesan.

Jumaat yang berkah itu, saya di Taman Ilmu dan Budi. Menguruskan hal berkaitan penyerahan tesis MA. Betul-betul berada di hadapan Resouce Centre, INSTED. Lebih kurang 11.30pagi. Saya menunggu waktu jumaat, rindu bersolat jumaat di Masjid UIA. Tiba-tiba kekecohan berlaku. Dr Marzuki jatuh sebaik usai mesyuarat Senat UIAM. Lalu dia pergi selamanya mengadap Rabbul Izzati. Sangat tiba-tiba. Serangan jantung menjadi asbab. Hakikatnya, perjanjian denganNYA telah tiba.

Pemergian yang membuatkan ramai terkejut. Kerana sebelum itu, Arwah bergelak ketawa dengan rakan-rakan setugas. Namun masya Allah, dengan izinNYA, penghujung kehidupan arwah di taman Ilmu dan Budi. Ketika sedang bertugas. Maka alangkah indahnya kesudahan hidup beliau. Jumaat yang berkah, ketika menjalankan tugas (kerja) yang dianggap ibadah.

Maka sesungguhnya itu mengingatkan saya. Selangkah menuju ke tempat kerja, niatkan dalam hati. Ya Allah, kerjaya ku ini ibadahku, keranaMU. Maka alangkah indahnya jika saat itu ketika sedang bekerja, perjanjian denganNYA tiba, husnul khatimah. husnul khatimah. Pengakhiran kehidupan yang amat baik. Arwah Dr Marzuki, sepanjang hayatnya sangat baik orangnya. Saya membaca laman facebook rakan-rakan arwah mengucapkan takziah. Semuanya menyebut kebaikan-kebaikan beliau. Wajah yang tenang dan sentiasa tersenyum. Allah, Allah, Allah. Indahnya bila pemergian itu meninggalkan jasa dan budi kepada manusia. Berada di Masjid UIAM usai Asar itu untuk solat jenazah Arwah, saya tidak tahu mengapa hati saya sayu. Saya tidak pernah belajar dengan arwah. Hanya mengenali namanya dan melalui cerita teman-teman yang pernah belajar dengannya. Namun saya tahu, saat pemergiannya itu, telah pergi seorang murabbi ummah yang amat banyak jasanya.. Al-Fatihah
usai solat Jenazah




::7 Tahun::

7 Tahun tanpa henti. Bukan saya tidak pernah jatuh. Namun saya kuatkan hati untuk bangun kembali. Bukan tidak pernah rasa putus asa bertandang. Namun saya kuatkan jiwa agar bersabar. Ditambah dugaan demi dugaan di kanan dan kiri. Bukan hati tidak pernah ada cemburu melihat rakan-rakan lain memiliki kerjaya dan kereta, berbelanja hasil titik peluh mereka. Sedang dalam tempoh itu, saya memilih kehidupan serba sederhana, berbelanja seadanya. Menahan diri dari keinginan demi keinginan. Saya lalui jua tempoh yang panjang itu.Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. DIA sentiasa ada, membukan jalan dalam setiap kesukaran. Melimpahkan kurnia dalam setiap kesempitan. Menganugerahi kesabaran dalam setiap kesulitan. 

Adat menuntut ilmu. Kata Imam As-Shafiie, antara syarat menuntut ilmu itu adalah tul azzaman. Masa yang panjang.

2003-2007, masa yang panjang itu telah saya lalui untuk menjadi pengembara. Pengembara lautan ilmu. Alhamdulillah. Dahaga kian berkurang. Namun masih belum cukup. Masih banyak yang belum saya terokai. Namun Alhamdulillah, kembara yang panjang itu menemukan saya sijil-sijil bertinta nama saya berbintikan Abah, dengan kelayakan Ijazah, Sarjana dan Diploma. Namun mudah-mudahan ilmu itu tidak sekadar di sijil. Mudah-mudahan saya berjaya mencernakan dalam kehidupan. Ya Allah, bantulah saya.

Selepas kembara ilmu secara rasmi 'marathon' 7 tahun itu, 2011 ini, saya berhenti sebentar. Ingin memberi ruang untuk masa membina cinta, membina kerjaya dan membina keluarga.

Dengan izinNYA dan (izin dia) akan saya sambung lagi perjalanan itu nanti. Mudah-mudahan Allah membantu. Mudah-mudahan dia merestu. Mudah-mudahan dibukakan jalannya kelak Insya Allah.


::putaran kehidupan::

kata Mak:

"masa kamu semua kecil, bila mak kena pergi kursus, mak pening kepala, mana la nak tinggalkan anak-anak,

sekarang kamu semua dah besar, mak kena pergi kursus lagi, sekarang pening kepala jugak. Manala nak tinggalkan mak (nenek kami) pulak."

Putaran kehidupan. Wan (nenek) menjangkau 98 usianya 2011 ini. Memerlukan penjagaan dan pemerhatian. makin hampir majlis saya, Wan antara orang yang paling excited. Teruja menerima menantu cucu. sambil kadang-kadang membayangkan masa depan yang indah bersama cicit baru. (buat saya malu) . Di saat ini saya hanya mendoakan, moga wan dipanjangkan usia agar sempat masa depan yang indah itu dilaluinya. Ya Allah, panjangkanlah umur Wan.


::sebulan/4minggu/30 hari::

Sebulan lagi?? Oh macam tak percaya! Betul ke dah nak tukar status ni? betul ke dengan dia?? hohoho.. Ada masa tak mahu difikirkan. Mahu menyibukkan diri dan membiarkan masa berlalu hingga hari itu tiba. :-)
 Ya Allah, bantu saya agar semuanya baik-baik sahaja. Ya Allah, saya mohon keberkatan dariMU dalam setiap perkara menuju ke alam itu. Ya Allah, bantu saya sebab saya lemah tak berdaya. Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah, bantulah dalam segala-gala................



                                                   

                                         *undangan akan menyusul nanti.....