JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, May 19, 2009

Ceritera Hari Guru

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Semalam diadakan sambutan hari guru di sekolah. Sederhana tapi meriah.

Pagi- acara padang

Para guru dibahagikan kepada 4 kumpulan untuk bertanding dalam beberapa acara sukaneka. Antaranya acara boling padang, rebut kerusi, getah & straw, golf (ni paling best- first time pegang kayu golf) .. Acara diakhiri dengan acara tarik tali antara guru lelaki dan pelajar lelaki.. Mana nak terlawan pelajar tu dengan cikgu-cikgu yang memang gagah perkasa itu. Hehe..

Tengahari- acara dewan

Dimulai dengan perarakan 'karpet merah' para guru dari halaman sekolah ke dewan besar, diiringi paluan kompang,selawat dan bunga manggar ( cikgu-cikgu yang dah kahwin terasa seperti 'berarak' kali keduakah? Yang bujang ini rasa biasa-biasa sahaja ;-) )
Acara dalam dewan pula bermula dengan ucapan, diikuti dengan nyanyian lagu Guru Malaysia dan Ikrar Hari Guru. Kemudian 'posmen' datang berbasikal menyerahkan watikah Hari Guru daripada para pelajar. Seterusnya persembahan nasyid dari pelajar dan deklamasi sajak. Nasyid hari tu- lagu 'tradisi SMAW' untuk hari guru- Lilin Seorang Guru.

Mungkin ramai yang tidak tahu, lagu tersebut berasal dari SMA Al-Wosto sebelum dikomersialkan oleh In-Team melalui salah seorang ahlinya- Suhaimi yang juga bekas pelajar/penasyid SMAW. Lagu Lilin Seorang Guru dicipta oleh My Great Teacher- Cikgu Khairul Salleh Abdul Rahman. Di tangan Suhaimi, lagu tersebut digubah semula namun sejujurnya saya lebih menyukai lagu tersebut versi asalnya.


Lagu kedua oleh kumpulan nasyid Al-Harith adalah lagu yang berjudul 'ILHAM. Owh, lagu yang sungguh nostalgik bagi saya.

Untuk sajak, 2 sajak awal adalah sajak ciptaan pelajar, diikuti 'sajak tradisi' hari guru hasil kreativiti Sasterawan Negara Usman Awang-

BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979


Diakhiri dengan doa, moga majlis tersebut diberkati dan usaha kalian diganjari Allah. Bukan penghargaan yang guru-guru harapkan, melainkan kejayaan dalam kehidupan kalian, dunia dan akhirat.

Saya juga menerima beberapa hadiah dari para pelajar. Terima kasih semua. Baarakallahu Fiikum Jamiian.

Gambar? Kemudian akan di muat naik. Ada masalah sedikit untuk pindahkan gambar ke my 'rafiq' ini..

Monday, May 18, 2009

di pertengahan Mei ini..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Saya dilanda masalah tidak boleh makan kerana terkesan dengan peristiwa ngeri yang berlaku di rumah (sementara) saya iaitu di rumah warden SMAW. Apa peristiwanya? hoho tak perlu diceritakan kerana dibimbangi anda semua juga tidak boleh makan nanti. Untuk itu, saya kerapkali pulang ke rumah beberapa hari ini. Sungguh, jika tidak saya hilang selera sama sekali untuk makan terutamanya nasi.. Nikmat yang Allah tarik ini moga aakan pulih kembali.

***
SELAMAT HARI IBU, SELAMAT HARI GURU

buat bonda, ibu dan guru pertamaku
Guru-guru pendidikan formalku-
Tadika Kemas Batu Kapur
Tadika Al-Mukmin Tmn Saga
SRA Al-Mukmin
SMA Al-Wosto
Pusat Matrikulasi UIAM
UIAM (Ijazah & Master)

Tanpa kalian,siapalah saya.. tak lupa buat ayahanda yang juga guru matematikku dan guru matematik tambahanku, juga buat abg long. Moga tiap usaha dan budi kalian diganjari jannahNYA.

Tadi sambutan hari guru peringkat sekolah diadakan. Meriah dalam sederhana. Dan saya merindui saat-saat sekolah dulu.Menjadi orang yang meraikan lebih bermakna dari menjadi orang yang diraikan.

Terima kasih buat anak-anak murid ustazah@teacher@cikgu yang memberi hadiah. Yang lebih penting adalah kalian mengamalkan tiap yang dipelajari dan yang dipesan dalam hidup. Moga Allah memudahkan hidup kalian dan segala urusan, Insya Allah.

*****

SELAMAT PENGANTIN BARu
Buat sahabat saya- Lin dan suami
Buat Pasangan COMRADE- Hairul dan Teha (adik Lin)
Walimahnya di Batu Pahat semalam. Amat ingin menghadiri kerana 3 dari 4 pengantin kenalan rapat saya tapi keadaan tidak mengizinkan. Moga diberkati perjalanan hidup kalian dalam mawaddah dan rahmah menuju sakinah dan redhaNYA, Insya Allah.

Sunday, May 03, 2009

teman

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

DI TAMAN TEMAN

TULUS BERKEMBANG SUCI BUNGA
HARUM CINTA KUNTUM SYURGA
BURUNG BERBISIK TANPA DUSTA
MERSIK MANJA ASYIK FANA

DI KALA MALAM TIDURKAN SENJA
BINTANG MENJAHIT BAJU LENA
SEHINGGA FAJAR HINDAR PURNAMA
KAU MASIH SETIA

DANAU TERBENTANG SEJUJURNYA
TENANG JIWA HILANG LARA
SAATKU JEJAKI TAMANMU
BENAR INDAH AMAT INDAH

DI KALA LUKA TERLALU DALAM
SEMBUHPUN MASIH TAK TERPADAM
HINGGA TERKADANG AKU BERDENDAM
KAU TETAP SETIA

CHORUS
WALAU JAUHKU BERLARI
WALAU JENUHKU MENCARI
TETAP SUNGGUH KAU TEMANI
TANPA JEMU DAN BENCI
BIARKU TELAN TANGISMU
BIARKU SIMPAN RESAHMU
MESKI KAU BUKAN MILLIKKU
TEGUH KAU DI HATIKU

PERCAYALAHKAU INDERALOKA
KAN KUSUSURIBAHAGIAMU
TEMAN DI TAMAN INI

LAGU : FAUZI MARZUKI (EMI MUSIC PUBLISHING SDN BHD)
LIRIK : HAIRUL ANUAR HARUN (ARDAWALIKA SDN BHD)

panas vs sejuk

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


1
Perkhemahan kadet Bomba Negeri Pahang. Gunung Senyum

4 hari saya di sana. Selaku Guru Pengiring. 4 hari yang panas hati. Pelajar saya cuma 6 orang sahaja mewakili daerah Temerloh. 25 yang lain pelajar sekolah biasa.

-i-

"Tak apa kan? korbankan sekejap jer.. kalau tak nanti tak seragam."

Kata jurulatih kawad kaki itu, meminta pelajar yang memakai sarung lengan menanggalkan sarung lengan mereka. Baju seragam kawad yang disediakan lengan pendek. Maka pelajar saya memakai sarung lengan. Sedari awal bising mulut saya berpesan, hati-hati dan jaga prinsip. jaga Aurat. Jaga maruah.Pelajar yang lain tidak memakai sarung lengan, membiarkan lengan mereka dijamah mata bukan muhrim.

Arahan dari jurulatih itu membuat saya panas hati. Mengapa mesti digadai prinsip islam untuk kemenangan? Pelajar saya memandang saya. Saya faham isyarat mata itu. Saya telah bersuara hal itu dari pagi tadi namun jurulatih itu (kakitangan bomba) buat tidak faham dan tidak tahu. Sakit hati saya bila maruah dan soal aurat dipandang enteng.

haruskah kerana dunia, akhirat dijual??

Kalah juga akhirnya pasukan kawad itu. Saya menyambut dengan gembira. Biarkan mereka kalah. Tidak akan berjaya orang yang menjual akhirat untuk dunia.Tidak sama sekali.

-ii-

Cuma saya seorang yang menjadi guru pengiring perempuan untuk daerah Temerloh. Guru sekolah lain cuma menjenguk sekali sekala. Maka menjadi tanggungjawab saya menegur ahli kontigen Temerloh waima mereka bukan anak didik saya. Soal aurat, sungguh sakit mata dan hati saya. Juga soal solat

Waktu solat:
saya: "ok siapa yang boleh solat, solat sekarang"
pelajar : "kami uzur cikgu"
ramai sungguh yang mengaku uzur

waktu trekking ke Gunung Senyum:
saya: "ok, kawasan ni 'keras'. Siapa yang uzur dilarang sama sekali mengikuti trekking"
Pelajar : "kami semua tak uzur"
semua yang uzur jadi tak uzur.

Nampak sangat tipu!

-iii-
Saya rimas dengan jadual aktiviti yang tidak menghormati waktu solat. Semuanya main langgar je. Bagi pelajar yang berdisiplin, Alhamdulillah, bijak mencari waktu untuk solat. Bagi yang memang malas solat, bersukaria dan terus leka.

Apakah penerapan disiplin itu sekadar pada lurusnya barisan kawad?pada seragamnya?pada hayunan tangan yang serentak?

Jika 'disiplin' dan 'waktu' yang diarah Pencipta kita gagal patuhi, bagaimana kita mahu mendidik pelajar menepati waktu dan disiplin seharian??

Nota Panas hati. Itu cuma sebahagian adegan yang membuat saya panas hati.

Nota sejuk hati: Saya syukuri pertemuan dengan Kak Salina dan Kak Salamiah, 2 orang guru dari SMK Paya Pulai. Walau baru kenal, rasa macam dah kenal lama. Juga pengalaman simulasi kebakaran. Saya dan beberapa guru lain memadam 'kebakaran kereta' pada malam itu, bermula detik siren dibunyikan, dengan pantasnya memakai seragam,menaiki kereta bomba hinggalah memadamkan kebakaran' . Pengalaman yang mengujakan.

2
Kem Jatidiri dan Pembinaan sahsiah. Kem Pertanian Jubli Perak Indera Mahkota.

Sejuk hati: melihat anak-anak ini menitiskan air mata keinsafan. Moga2 keinsafan itu disusuli azam mengubah diri

Nota sejuk hati: Kusyukuri ukhwah dengan beberapa guru pengiring lain. Kak Imah,Kak Hasnah,Kak Zunida, semuanya warga berpengalaman dari SMA JAIP. dan saya- 'adik' yang baru mula menjengah dunia sebagai seorang pendidik.
Juga pengalaman melakukan flying fox yang amat mengujakan. Saya nak terbang lagi!

3
Sejuk hati: warkah kemaafan dari anak murid yang melakukan kesilapan. Juga kesanggupan untuk didenda atas kesalahan itu. Anakku, yang penting bukan hukuman,tetapi pengajaran yang kau peroleh.Jangan lakukan kesilapan sama lagi.

4
Sejuk hati. Melihat Mik Tam (kakak emak) yang tabah menjaga Pik Tam yang lumpuh separuh badan. Sudah minggu mereka berada di rumah kami kerana Pik Tam menjalani rawatan terapi di sebuah pusat kesihatan berhampiran rumah. Sejuk hati melihat Mik Tam yang tabah menguruskan suaminya, bergerak ke tandas, mandi,makan, dan segala keperluan diri yang tak mampu diuruskan sendiri. Setia seorang isteri, mudah-mudahan amalanmu itu menjanjikan syurga buatmu.

5
Sejuk Hati. Melihat wajah gembira Saadatul Jannah, sahabat saya ketika walimahnya tempoh hari. Dia benar2 'saadah' dan moga keberkatan zawaj itu membawanya ke jannah.
Baarakallahu lakuma wajama'a bainakuma fi khair.

Buat kekandaku Norazura Zakaria, maaf tidak dapat menghadirkan diri ke walimah akak. Saya doakan akak bahagia dan jadi isteri yang Solehah

Kak Zura- senior saya dalam COMRADE. Mana mungkin saya lupakan dia. Seawal detik saya menjadi ahli COMRADE, ketika program pertama saya ikuti iaitu annual trekking (ANTRAXX) ke Mersing, Kak Zura adalah orang pertama yang menyapa saya di dalam bas, lalu kami berbual sepanjang perjalanan UIA-Mersing. Ukhwah yang bermula di situ menjadi kian indah dengan kebersamaan dalam program-program lain. Kak Zura, I Love u sis! Moga kebahagiaan akan sentiasa bersama akak dan suami.

Till then, moga dipermudahkan setiap urusan. Allahu Al-Musta'aan..

Nota hati: Lambaian Tioman kian hampir.. Mohon diberikanNYA kenikmatan dan kerehatan, ketenangan untuk mencantum sisa-sisa kesabaran yang tercarik..