JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, July 28, 2005

pengiktirafan vs amanah

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

tahniah buat semua warga COMRADE atas kejayaan menggondol tempat kedua- silver-deputy rector award, best society 2004 pada student cocurricular activity award yg diadakan di Kelab Darul Ehsan malam tadi.. buat mainboard yg lepas n ahli2 senior, tahniah atas kegigihan kalian.. buat rakan2 mainboard, pengiktirafan hadir bersama amanah n tjawab yang lebih besar untuk kita tunaikan.. ayuh kita perkemaskan lagi gerak kerja kita n bersama2 bersatu ke arah kejayaan usaha dakwah kita.. pengiktirafan di sisi manusia sebentar cuma, penilaian di sisi DIA lebih bermakna n seharusnya dijadikan matlamat utama selamanya..

buat semua ahli, terima kasih yang tak terhingga.. tanpa kalian, apa2 program tak dapat dijalankan dengan baik.. teruskan perjuangan ini bersama2..

buat pegawai2 JHEOA yang banyak membantu, tahniah coz jheoa sendiri dapat anugerah antara sponsor paling aktif..

buat mak , abah n keluarga tersayang, terima kasih yang tak terhingga kerana memahami n terus menyokong perjuangan anakmu ini.. doa n restu kalian menjadi bekalan sepanjang jejak perjuangan.. maaf sebab tak banyak masa untuk kita semua bersama.. insya Allah.. masa yang kita ada untuk bersama akan digunakan sebaiknya..

gambar sekitar malam anugerah ?? layari http://dhiyauqalbii.fotopages.com

Sunday, July 24, 2005

::LA TAQRABUZZINA.. ::

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Renungan bersama, Apakah jalan ke arah zina?

KAMI HANYA BERBUAL-BUAL, BERBINCANG, BERTANYA KHABAR,MINUM-MINUM DI KAFE. ADAKAH ITU MENGHAMPIRI ZINA?

Ya,perbuatan itu boleh menjerumuskan pelakunya ke lembah penzinaan.
KAMI DAPAT MENGAWAL PERASAAN DAN KAMI TIDAK BERNIAT KE ARAH ITU.

Hari ini ya.Esok mungkin kamu kecundang.Iblis akan memerangkap kamu.Iblis amat berpengalaman dan tipu dayanya sangat halus. Ia telah menipu moyang kita yang pertama,Adam dan Hawa. Iblis amat licik. Ingat ,pesanan Rasulullah :Janganlah engkau bersendirian denga seorang wanita kecuali yang ketiganya ,syaitan (Tabrani) .Kita lemah menghadapi tipu daya Iblis.

TIDAK SEMESTINYA SEMUA ORANG BERCINTA MENJURUS KEPADA PENZINAAN. ADA YANG BERCINTA DALAM TELEFON DAN HANTAR SMS SAHAJA. TIDAK PERNAH BERSUA MUKA PUN!

Betul .Tetapi itu adalah salah satu yang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersua muka. Tapi perasaan pasti bergelora,lambat laun desakan nafsu dan perasaan serta hasutan Iblis akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti disitu sahaja.Percayalah, ia akan berlanjutan. Tidakkah itu boleh membawa kepada perzinaan akhirnya?

TAKKAN NAK BERBUAL-BUAL PUN TAK BOLEH? ITUPUN ZINA KE?

Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan iaitu berpegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat kekasih dengan perasaan berahi. Zina hati iaitu dengan khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yang digambarkan oleh Rasulullah : Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua kaki juga berzina dan zinanya menuju ke tempat pertemuan. Mulut juga berzina dan zinanya adalah ciuman (muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan menuju kepada perzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita melalui mana-mana jalan perzinaan.

DUDUK BERDISKUSI PELAJARAN TAK BOLEH KE? BINCANG PELAJARAN SAHAJA! *(bagi kes belajar berdua-duaan SAHAJA)*

Berdiskusi pelajaran, betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit di dalam hati hamba- hambaNya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekalipun, kalau tidak diberkati oleh Allah, kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup di dunia tidak bahagia,akhirat lagi lah. Jangan berselindung disebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ni akan ditulis oleh malaikat Raqib dan Atid.

SUNGGUH! BINCANG PELAJARAN SAHAJA. NI STUDY GROUP. *(bagi kes berdua-duaan SAHAJA)

Study Group...? nampak lain macam saja, manja, senyum memanjang, tak macam gaya berdiskusi. Takkan study group berdua sahaja? Kemana- manapun berdua. Kalau ye pun, carilah group study ramai sikit. Kalau duduk berdua-duaan macam ni...betul ke bincang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran, yang lain tu... banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!

TIDAKLAH. SUNGGUH BERBINCANG PELAJARAN.

Baik sungguh awak berdua. Takkanlah awak berdua tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan menafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah manusia.

KAMI BERDUA SAMA-SAMA BELAJAR, STUDY GROUP, SALING MEMBERI SEMANGAT DAN MOTIVASI.

Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum sejenis kita. Ingat, banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula.

TAKKANLAH TAK ADA LANGSUNG RUANG YANG DIBERNARKAN DALAM ISLAM UNTUK BERCINTA? ADAKAH ISLAM MEMBUNUH TERUS NALURI CINTA?

Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan datang membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam tidak suruh membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. *****a tudukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya. Jangan jadi malaikat! Kerana Allah jadikan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri atau nafsu.

TENTU ADA CINTA SECARA ISLAM. Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab kabul, cinta selepas kahwin. Itulah cinta sacral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan Islam. Apabila Islam menegah sesuatu perkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa perkahwinan sebagai ganti yang lebih baik. Sabda Rasulullah : Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah. (Ibnu Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia telalu mulia.

KALAU BEGITU, CINTA REMAJA SEMUA MENGHAMPIRI KEPADA PENZINAAN?

Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian diatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru semalam bukankah mereka semakin hampir dengan penzinaan? Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah penzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun!

MASIH RAMAI ORANG YANG BERCINTA TETAPI TETAP SELAMAT TIDAK SAMPAI BERZINA. KAMI TAHAN DIUJI. Allah yang menciptakan manusia, Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya jauhi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang.

JADI MANUSIA ITU TIDAK TAHAN DIUJI?

Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak dari awal penciptaan manusia. Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia.Allah tegah Adam dan Hawa supaya tidak memakan buah khuldi dalam syurga. Buah yang lain boleh makan. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tidak tahan diuji. Oleh itu Allah berpesan kepada Adam dan Hawa, jangan menghampiri pokok khuldi itu. Firman Allah: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa yang kamu sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini. (jika kamu menghampirinya) maka kamu adalah orang-orang yang zalim (al-Araf:19) Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah khuldi. Jika menghampiri perkara tegahan, takut nanti mereka akan memakannya. Demikianlah dengan zina. Ditegah berzina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan zina, kedua-duanya akan kecundang.Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

TETAPI CINTA SELEPAS KAHWIN BANYAK MASALAH. KITA TAK KENAL PASANGAN KITA SECARA DEKAT. BERCINTA ADALAH UNTUK MENGENAL HATI BUDI PASANGAN SEBELUM BUAT KEPUTUSAN KAHWIN.

Bolehkah percaya dengan perwatakan masa sedang bercinta? Bercinta penuh dengan lakonan yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing- masing akan berlakon dengan watak terbaik. Penyayang, penyabar, pemurah dan berbagai- bagai lagi. Masa bercinta merajuk ada yang pujuk. Jangan harap lepas kahwin, bila merajuk akan ada yang pujuk. Banyak orang yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta. Perangai pasangan jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang amat penyayang, penyabar, sabar tunggu pasangan terlambat sampai berjam-jam. Tapi bila dah kahwin, lewat lima minit, dah kena tengking. Jadi, perwatakan dalam masa bercinta tidak boleh dipercayai. Percintaan adalah suatu kepuraan atau hipokrit. Kalau mahu mengetahui peribadi pasangan, itulah sebabnya Islam ada membuat pertunangan. Tetapi pertunangan juga ada batasan yang sama seperti sebelum kahwin. Syarat-syarat semasa dalam pertunangan juga sama ketika sebelum berkahwin. Hanya perkahwinan sahaja yang menghalalkan perkara-perkara yang haram antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim. Jika mahu mengenali hati budi pasangan, adalah dicadangkan supaya pasangan tunang itu bertemu sahaja di rumah pasangan masing-masing bersama-sama dengan keluarga masing-masing. Bukankah itu lebih baik? Keluarga dari kedua-dua belah pihak boleh mengenali sesama sendiri dengan lebih dekat lagi.

PERCAYALAH, KAMI BERCINTA DEMI MERANCANG KEBAHAGIAAN HIDUP NANTI.

Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah anugerah Allah kepada hamba-hambaNya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang menganugerahkannya. Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu, jika jalan mencapai kebahagiaan itu tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumah tangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan bercinta begini, Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai Allah adalah cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga yang bahagia jika langkah mula sudahpun canggung, bagaimana kesudahannya?

TANYA SIKIT, ADIK ANGKAT, KAKAK ANGKAT, ABANG ANGKAT BOLEH KE? GANTI BERCINTA

Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya adalah sama. Adik angkat, kakak angkat, abang angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dengan budaya angkat ini sebenarnya telah masuk dalam perangkap syaitan. *****a menunggu masa untuk dikorbankan. Namakan apa nama sekalipun, abang angkat ke, motivator ke, semuanya adalah sama. Jalan akhirnya akan bertemu dengan zina.

JADI SEOLAH-OLAH ORANG YANG BERCINTA TELAH HILANG MARUAH DIRI?

Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh Pencipta manusia.Orang yang sedang mabuk bercinta akan mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan maruah dirinya. Manakala, bagi orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu ukuran bermaruah atau tidak adalah ditentukan oleh Allah.

ADAKAH ORANG YANG BERCINTA HILANG MARUAH?

Antara kemulian manusia adalah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka menghampiri perzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina. Allah berfirman: Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula tidak ingin berkahwin dengan melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman. (Surah An-Nur: 3) Jadi, orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan.

JADI ORANG YANG BERCINTA HANYA LAYAK BERKAHWIN DENGAN ORANG YANG PERNAH BERCINTA JUGA?

Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

KAMI TELAH BERJANJI SEHIDUP SEMATI

Apa ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.

SI DIA INI LAIN DARI YANG LAIN. DIA LELAKI YANG PENYAYANG DAN BERTANGGUNGJAWAB.

Tahukah hati budi lelaki? Sejahat mana lelaki, apabila ingin mengambil seseorang wanita sebagai isteri dan seterusnya menjadi ibu untuk anak- anaknya, dia akan memilih wanita yang baik. Tetapi untuk berseronok dan berfoya-foya, lelaki biasanya akan memilih perempuan murahan kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan. Itulah rahsia lelaki.

JADI, PEREMPUAN YANG BERCINTA, JATUH MARUAHNYA PADA PANDANGAN LELAKI?

(tidak mengikut syariat) Tentu. Mana ada orang lelaki yang normal suka pada barang yang second hand sedangkan barang yang baru masih ada. Sesetengah mereka menggambarkan perempuan seperti kereta yang diletakkan di bilik pameran sahaja.Tapi ada orang yang boleh test drive. Ada pula yang kata; sekadar sepinggan mee goreng dan segelas sirap bandung, bawalah ke hulu, ke hilir. Sedihkan. Itulah hakikatnya.

MASSIH ADAKAH ORANG YANG TIDAK BERCINTA DI ZAMAN INI?

Ya, masih ada orang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah: Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya (yang memelihara dirinya dari melakukan zina)... Allah telah menyediakan bagi mereka segala keampunan dan pahala yang besar. (Surah Al-Ahzab: 35)

BAGAIMANA KAMI?

Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redhaNya.

KAMI INGIN MENDAPAT REDHA TUHAN. TUNJUKKANLAH BAGAIMANA TAUBAT NASUHA.

Taubat yang murni. Taubat yang sebenar- benarnya. Taubat yang memenuhi tiga syarat: Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini. Menyesal. Menginsafi diri diatas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan. Berazam. Bertekad didalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seseorang yang bernama isteri atau suami .Saatnya adalah selepas ijab kabul. Ingatlah semakin bebas pergaulan sebelum berkahwin, semakin hambar & kurang rasa cinta setelah menjadi suami isteri. Ya Allah. Hambamu ini telah tersesat jalan. Ampunilah dosa-dosa hambamu ini. Sesungguhnya engkau Maha Pengampun dan penerima taubat . Berilah kekuatan kepadaku untuk menghadapi godaan keremajaan ini. Anugerahkan kepadaku perasaan benci kepada maksiat. Hiasilah diriku dengan akhlak yang mulia. Ibu dan ayah, anakmu berdosa . Engkau jaga diriku sedari kecil dengan kasih sayang. Mengapaku curahkan kasih itu kepada orang lain. Oh Tuhan, hambamu ini berdosa Amin , yarabbal alamin. Moga Allah terima taubat mu.

KITA BERPISAH KERANA ALLAH, KALAU ADA JODOH, TIDAK KEMANA

'barangkali kamu membenci sesuatu padahal Allah menjadikannya banyak kebaikan pada kamu" an-nisa' : 19

Monday, July 18, 2005

destinasi cinta..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Destinasi Cinta
Album : Munsyid : Mesticahttp://liriknasyid.com
Menyingkap tirai hati

Mengintai keampunan
Di halaman subur rahmat-Mu, Tuhan
Tiap jejak nan bertapak
Debu kejahilan
Akan ku jirus dengan madu keimanan

Tak ternilai airmata dengan permata
Yang bisa memadamkan api neraka
Andai benar mengalir dari nasuha nurani
Tak kan berpaling pada palsu duniawi
Destinasi cinta yang ku cari
Sebenarnya terlalu hampir
Hanya kabur kerana dosa di dalam hati

Telah ku redah daerah cinta
Yang lahir dari wadah yang alpa
Tiada tenang ku temui
Hanya kecewa menyelubungi

C/O
Ku gelintar segenap maya
Dambakan sebutir hakikat
Untuk ku semai menjadi sepohon makrifat
Moga dapat ku berteduh di rendang kasih-Mu

Namun ranjaunya tidak akan sunyi
Selagi denyut nadi belum berhenti
Durjana syaitan kan cuba menodai
Segumpal darah bernama hati(Destinasi cinta Ilahi)

Lestarikan wadi kalbuku, oh Tuhanku
Leraikan aku dari pautan nafsu
Biarpun sukar bagiku melamar redha-Mu
Namun masihku mengharap ampunan-Mu
Wahai Tuhanku… Ya Allah…


destinasi cinta.. hanya aku yang sering alpa dan leka...

Friday, July 08, 2005

enam pesanan khusu suntuk wanita

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

**(petikan dari my email)
ENAM PESANAN KHUSUS UNTUK WANITA
oleh ulama muktabar

1. Jaga solat pada awal waktu. Kalau datang haid sekalipun jika tidak dapat solat, kena duduk atas tikar sembahyang supaya anak tidak lihat kita meninggal solat.

2. Hidupkan Bacaan Hadis Nabi saw di rumah dengan keluarga. Dianjur baca Hadis Fadhilat Amal. Ini amalan sahabiah zaman Nabi saw sehingga dari rumah kita keluar anak-anak yg soleh yg mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa dunia/akhirat.

3. Baca Al Quran setiap hari walaupun hanya 8 ayat. Kalau tak mampu nak baca kerana terlalu sibuk, cukup dengan mencium Al Quran dan muhasabah 'Ya Allah, apa dosa saya hingga saya tak dapat nak baca kitab Mu pada hari ini."

4. Mendidik anak secara Islam. Mengajar anak-anak dari kecil bermula dengan doa-doa masnun.Iaitu doa seharian Nabi saw saperti doa tidur, bangun tidur, makan dan sebagainya.

5. Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami. Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga dari syurga untuk wanita yg hidup sederhana. Setiap titisan air masakan dan basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunan kepada Allah swt atas wanita tersebut.


6. Galak suami untuk bermujahadah atas Agama Allah. Seorang isteri yg menggalakan suaminya untuk solat berjemaah di Masjid/Surau akan dapat pahala berjemaah suaminya termasuk solat dia sendiri.

Mudahan-mudahan ulasan ringkas ini bermanfaat. Muzakarahlah bersama teman wanita lain supaya hakikat amalan ini masuk dalam hati kita dan mudah nak amalkan...

Thursday, July 07, 2005

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

masih bercuti?? Qa hanya sempat menghabiskan masa di laman ayahbonda 4 hari.. kemudian dah pulang ke UIA.. masih banyak tanggungjawab perlu dibereskan.. terutama persiapan UIA sebagai tuan rumah Pertandingan Debat antara IPT kali ke 3 Ogos nanti..

result dah kuar.. Alhamdulillah..nak kata puas hati tak jugak, tapi result tu tak jauh macam yang dijangka.. Allah beri ikut kesungguhan n usaha.. n kena belajar n tingkatkan azam dan iltizam lagi.. moga sem depan lebih baik dari sem2 sebelumnya..

semalam ke darul kutub.. jenguk2 buku2 yang dijual sehingga 70 % sempena stock clearance..so sempatla tangkap terjemahan "la tahzan" - sebuah kitab yang popular.. lebih istimewa, edisi untuk wanita.. jeling2 'la tahzan' yang umum tue... insya Allah nak beli jugak esok... harga asal rm19.80 kat sini dapat rm10.70.. okla tu, mana nak cari??? kitab2 lainpun banyak gak lagi.. so amik kesempatan nie mencari n memiliki apa yang dirasakan perlu..


::Rahsia Surah Al-Kautsar::

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik.Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-
1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t. makbulkan doa kita.
2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher, Insya'allah hilang dahaga.
3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.
4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.
5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.
6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.
7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi

-wallaua'lam-

Pos Lebir: secebis kenangan, seribu pengajaran

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

##berikut posting untuk IPTA pos lebir.. an this is from my point of view.. lain orang, lain cerita dan pandangannya...


Program: Islamic practical teaching for aborigines (IPTA)
Penganjur: Community Research for aborigines Development (COMRADE), Community Services Unit, IIUM
Dengan kerjasama: Jabatan Hal Ehwal Orang Asli Malaysia
Tarikh: 23-28 Jun 2005
Tempat: Pos Lebir, Gua Musang Kelantan

::pos Lebir::

Terletak 80km dr Kg Aring 5, tempat program COMRADE sebelum ini. Pos Lebir terbahagi kepada 2 kampung iaitu Kg Pasir Linggi yang didiami kaum Mendrit dan Kg Machang yang dihuni kaum Bateq. Jambatan memisahkan kedua kampung ini dan terdapat sebuah surau di tengah-tengahnya. Terdapat 33 KIR ( ketua isi rumah) di sini bermakna terdapat 33 keluarga yang menetap di kedua-dua kampung. Kedudukan kampung dengan pola berjajar, kawasan kampung memanjang di tepi sg kelantan dan terletak bersebelahan kg susu dara.

::Kemudahan yang terdapat di Pos Lebir:

sebuah sekolah ( sekolah kebangsaan Paya Linggi), yang dilengkapi kemudahan asrama. Bangunan sekolah masih belum diluluskan so segala aktiviti pembelajaran n pengajaran/pentadbiran menumpang di bangunan asrama. Tingkat atas dijadikan asrama ( 2 blok- 1 lelaki n 1 blok perempuan) sekolah ini turut dilengkapi sebuah surau yang agak luas.. pelajar berjumlah lebih kurang 120 orang namun pada kebiasaanya, kedatangan hanya mencecah 80 orang sahaja. Pelajar yang tinggal di asrama berjumlah lebih kurang 30 orang, kesemuanya merupakan pelajar yang berasal dari kg Aring 5 dan kawasan sekitar. Pelajar yang berasal dari pos lebir sediri hanya berulang dari rumah masing2.
Pencapaian akademik pelajar masih di tahap yang rendah, pencapaian UPSR terbaik adalah 30 % pada tahun lalu. Kebanyakan pelajar di sini berusia lebih tua dr sepatutnya. Contohnya, ada pelajar darjah 6 yang sudah berusia 15 tahun. Keadaan ini disebabkan kelemahan mereka dalam pelajaran maka mereka perlu berada dalam tahun yang sama untuk beberapa tahun.

Kemudahan elektrik: tiada. Hanya di kawasan pos ( tempat rumah pegawai jheoa, dan asrama sekolah serta rumah kedua-dua tok penghulu kg dilengkapi bekalan elektrik. Rumah-rumah penduduk lain tiada bekalan. Hanya pendawaian elektrik yang sudah 2 kali dilakukan namun sehingga kini bekalan elektrik masih tiada.

Air- juga tiada.. penduduk bergantung kepada air sungai kelantan untuk hidup. Keadaan air yang macam 'teh tarik' sebenarnya mendedahkan penduduk kepada masalah kesihatan. Namun hidup perlu diteruskan…

Sumber pendapatan penduduk: setiap keluarga diberikan 2 ekar ladang getah untuk diusahakan. Rata2 penduduk mendapat rm200-300 sebulan hasil getah ini. Selain itu, penduduk bergantung kepada hasil hutan seperti kayu gaharu n madu lebah. Pendapatan mereka tidak mencukupi untuk menampung hidup.. tul2 seperti pepatah, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang..

Agama:
100 peratus beragama islam namun penghayatan n praktikal tiada. Cabaran utama kami adalah membetulkan kefahaman mereka tentang islam kerana mereka berpegang bahawa masuk islam umpama menyertai persatuan/ mendaftarkan diri ke sekolah tanpa ada pengamalan..

Amalan dan kepercayaan:
masih ada yang berpegang kepada amalan n pantang larang nenek moyang.. contoh dalam hal pernikahan.. pasangan tinggal bersama dahulu baru diijabkabulkan.. dalam hal berkaitan kematian pula, masih ada penduduk yang menggantung mayat di pokok tanpa menanam mayat tersebut.. ada juga penduduk yang meninggalkan rumah masing2 bila berlaku kematian kerana percaya rumah tersebut mempunyai sial kerana berlaku kematian.. keadaan ini dapat dilihat dengan adanya banyak rumah2 kosong yang ditinggalkan..
Amalan lain- lebih percaya kepada bomoh berbanding doctor apabila sakit. Bagi ibu bersalin, mereka hanya menggunakan khidmat bidan n mengamalkan ubat-ubatan tradisional. Kebanyakan mereka tidak berpantang seperti masyarakat melayu.. hari ini bersalin, esok sudah masuk ke hutan ( erkk ngerinya..??? )

::23 jun 2005::

Bertolak dr iium dengan menaiki 3 kenderaan, bas mini, bas panjang n trak jheoa.. qa n beberapa mainboard memilih menaiki trak.. lebih terasa perjalanan n lebih mencabar, walaupun tak selesa.. maklumlah trak dipenuhi barang2 n peralatan memasak, ration makanan dsb.. sepanjang perjalanan.. brothers main kompang n bernasyid.. tak terasa perjalanan jauh.. sesekali tertidur… berhenti makan n solat di lipis.. lewat petang, kami tiba di Gua Musang..
Azan Maghrib menyambut kami yang tiba di Simpang Pos Lebir, tempat transit untuk memunggah peserta.. peserta yang menaiki bas mini n bas panjang perlu menaiki trak.. so 2 x angkut.. qa n kawan2 yang menaiki trak trip pertama tiba dalam pukul 8.30 malam, menyiapkan mkn malam serta tempat penginapan. Kami ditempatkan di surau manakala peserta lelaki di tadika.

Selepas makan malam, dan solat isyak, solat hajat dilakukan memohon kelancaran n kejayaan program.. taaruf dilakukan n meeting harian dimulakan lewat malam itu.. pas bersurai, semua tidur dalam kepenatan.. esok yang hadir membawa cabaran yang lebih besar bagi kami..

::munaqasyah bersama jkk kampong::

Sepatutnya pagi itu diadakan MUNAQASYAH –perbincangan bersama Tok Penghulu namun mereka tiada jadi perbincangan dan sesi Q n A dilakukan bersama en Azman-ketua pos lebir (pegawai jheoa), en Alang –pengerusi jkkk Pos Lebir serta wakil guru dari sk pasir linggi.. melalui sesi ini, peserta mula berkenalan dengan pos lebir.. yerla kan, tak kenal maka tak cinta.. maka bermulalah cinta kami terhadap pos lebir.. pelbagai soalan dtanya n dijawab… antaranya asal usul pos lebir sendiri, cara hidup penduduk dsb.. dan juga menggali pengalaman-pengalaman guru-guru yang mengajar di SK pasir Linggi..

::general ziarah::
Selepas munaqasyah, kami mengadakan general ziarah.. peserta dibahagikan kepada 2 kumpulan, kumpulan pertama ke kg pasir linggi dan kedua ke kg machang.. general ziarah ni lebih kepada ziarah pengenalan, berziarah dalam kumpulan dari rumah ke rumah… dan perjalanan kamipun bermula..
Cam yang dijangka, penduduk sini memberi sambutan yang dingin.. kehadiran kami dibuat endah tak endah…. Nak-nak (mak-mak) menyusup ke dalam semak sejurus nampak kelibat kami.. ada juga yang menutup pintu sebaik nampak kami menghampiri rumah mereka.. lalu mereka berdiam di dalam rumah.. ada tanda2 rumah tu ada manusia tapi malangnya bila dipanggil mereka berdiam diri n menyepikan diri.. mula2 memang rasa kecewa.. tapi sentiasa ingatkan bahawa ini adalah cabaran yang perlu ditempuhi..

Antara rumah yang qa pergi waktu ziarah ni rumah keluarga angkat abg zul.. ada 3 ekor binatang kecik comel2.. 2 ekor darinya kucing n seekor lagi musuh kucing yang dah jadi kwannya- anjing… sekali pandang tak perasan langsung yang ke 3 tu anjing.. n teringat pesanan senior2 supaya buat selamba jer.. jangan nampak geli atau takut ngn anjing.. Alhamdulillah berjaya mengeraskan hati tanpa ada perasaan..


::ziarah::
Selepas pembahagian anak angkat secara rasmi, slot ziarah perlu dilalui setiap peserta.. untuk IPTA kali ni, slot ziarah kurang coz terpaksa hazaf (batal) ziarah yang pertama coz waktu tu pembahagian anak angkat belum dilakukan disebabkan tok penghulu tiada.. adat orang asli, mereka hanya akan patuh pada tok penghulu so kalau pengagihan anak angkat dilakukan tanpa kehadiran tok penghulu, mereka masih tidak menerima kehadiran anak angkat.. bila ziarah kurang, nampak cam sedikit kekalutan utk ank2 angkat mendapatkan maklumat untuk mengisi buku kajian yang ditetapkan rnd. Masalah bagi qa juga untuk menggandakan ziarah dalam masa sehari coz terpaksa consider jarak kg yang jauh.. so if ziarah dilakukan 2 kali dalam sehari, kesian dekat peserta yang rumah keluarga angkat jauh di hujung kg.. perjalanan pergi balik hampir sejam.. dengan cuaca yang panas n aktiviti yang padat, keadaan ini akan menyebabkan peserta tak terkejar… dan kehadiran ke pos lebir kali ni benar2 menguji mental n fizikal peserta.. n ziarah kali ni kurang mendapat sambutan dari penduduk.. terutama kaum ibu.. nak-nak hanya melarikan diri bila nampak kelibat kami.. keadaan yang benar2 menguji kesabaran…

::keluarga angkat::
Qa dapat 2 keluarga angkat. N rasa bertuah coz adik beradik angkat international- abdul rahim (student uae) n hanan (Thailand).. so pengalaman menarik untuk qa.. hanan boleh cakap melayu tapi ngn rahim cakap b.arab n b.inggeris sahaja.. bila ckp ngn kuarga angkat pulak cakap bahasa kelantan.. nampaknya qa perlu tukar dialek walaupun selama ni tak kecek kelate.. takperla,,, walaupun bunyi kelantan siam.. :-) tapi kadang2 skill ni perlu untuk tarik perhatian orang asli di sini coz mereka lebih mudah mesra ngn orang yang leh cakap bahasa mereka ( bateq/mendrit) atau org yang kecek kelate..

Keluarga 1: pak Ibrahim n nak Amoi

Banyak yg qa belajar dari kehidupan mereka.. anak seramai 8 orang, dengan pendapatan lebih kurang rm 200 sebulan, kehidupan yang memang cukup-cukup makan sahaja.. keluarga ini mudah mesra n mudah didekati coz mereka bukan penduduk asal Pos Lebir, sebelum ni mereka sudah berpindah randah ke merata tempat n sudah biasa berinteraksi dengan orang luar.. so kami mendapat layanan yang baik di rumah mereka, tiap soalan mudah dijawab n terasa kemesraan mereka.. kami diterima dengan baik.. yang istimewa tentang keluarga ini adalah anak bongsu mereka merupakan pasangan kembar- shahrul n suhaimi yang comel.. memang seronok main ngn mereka.. bijak n agresif..Cuma satu yang nyata, kemiskinan membelenggu.. menurut nak (mak) beliau tak mampu memberi kedua2 kembar yang berusia 7 bulan ni susu badan.. so dia beri salah seorang mereka susu tin.. the problem is susu tin ni mahal.. n qa sangat sedih melihat si shahrul hisap susu 3 botol pun tak cukup coz susu dibuat sangat cair- untuk berjimat cermat… rasa kesian sangat2.. masa dtg ni pulak nak berterus terang bahawa waktu tu mereka memang keputusan duit.. so susu yang shahrul minum tu sekadar air kosong yang tak nampak macam susu langsung!! Insaf rasanya, betapa DIA tidak menguji kehidupan QA dgn kemiskinan sebegitu…tapi still lagi kdg2 kufur dengan semua nikmat tue.. namun disebalik kemiskinan, mereka tetap pemurah, tiap kali kunjungan kami pasti disaji dengan buah durian yang sudah mula musim gugur.. memang best makan buah durian kampong yang asli-tanpa baja n bahan kimia… so delicious..! alhamdulillah

Keluarga 2: Pak jali
Keluarga yang terdiri dari 3 orang- nak, pak n anak (jefri- setaun lebih).. the problem is, bila qa melangkah masuk ikut pintu depan, nak(mak) akan bawa si jefrey keluar ikut pintu belakang… huhuhu.. tiap2 kali datang macam nie… memang fail rasanya.. tak dapat langsung berbual dengan nak.. (akak kot.. coz muda lagi) memang masalah untuk qa n kawan2 dapatkan mklumat apatah lagi bermesra dengan mereka.. yang si pak (ayah) pulak.. muda lagi orangnya n sangat pemalu.. maybe dia segan ngn qa kot.. Tanya sepatah jawab sepatah.. lama2 mati kutu dibuatnya n tak tau nak cakap apa coz dia sangat pemalu..

So kesimpulannya, kedua-dua keluarga angkat ni memang berbeza.. totally berbeza.. dan biasanya untuk aktiviti ziarah, kami akan spend masa yang lama di rumah keluarga yang pertama coz kalau berlama2 di rumah keluarga keduapun hanya sesi ‘pandang menandang ‘ n jeling menjeling yang berlangsung

::fardhu Ain::
Untuk ipta kali ni, aktiviti fardhu ain tidak dilakukan di surau secara beramai-ramai tetapi lebih kepada home to home.. maknanya tjawab diberi kepada anak angkat masing2 untuk mengajar pak nak n adik2 angkat lain fardhu ain… bagi qa sendiri, alhamdulillah untuk keluarga pertama, dapat dilakukan dengan baik n ajaran tu mampu disampaikan tanpa banyak masalah.. untuk keluarga kedua, memang masalah besar untuk melakukannya..

Kami diberi tanggungjwab untuk membetulkan kefahaman mereka.. n target DnI sendiri tidaklah terlalu tinggi coz menyedari betapa ceteknya pengetahuan mereka.. secara keseluruhannya, pengetahuan keluarga ini (keluarga pertama) tentang islam n amalan2nya sangat sedikit.. asas seprti solat pun mereka tak tahu.. namun alhamdulillah, mereka mahu diajar n mengikut tiap tunjuk ajar.. qa sendiri rasa gembira tengok pak ibrahim ada di surau setiap kali waktu solat so dia boleh mendalami ilmu tu daripada muslimin yang lain.. nak harapkan qa sendiri memang agak terbatas n rahim pun takleh bantu banyak coz masalah bahasa..

Tentang islam.. untuk memahamkan mereka memang susah.. n untuk pergi kepada pemikiran n fikrah yang paling hampir dengan mereka agak sukar.. qa cuba bawa pendekatan kasih sayang.. kasih sayang mereka terhadap anak2 terutama si kembar shahrul n suhaimi… kasih sayang yang menyebabkan mereka bersusah payah bekerja untuk memberi makan kedua2 kembar n anak2 yg lain.. so bila anak2 sudah besar tentu mereka mengharapkan anak2 akan membalas jasa mereka, cari kerja yang baik2 untuk menyara mereka waktu tua nanti.. jika anak2 melupakan mereka n buat tidak baik terhadap mereka, pasti mereka kecewa.. n sedih..
begitulah kasih ALLAH pada hambaNYa.. DIA mecurahkan rezeki yang banyak, anak2 kembar yang baik n bijak, pokok durian yang tumbuh segar di sekeliling rumah, udara untuk bernafas yang percuma, matahari untuk jemur pakaian tanpa bayaran, anggota tubuh badan yang sempurna sifatnya.. dsb… so jika sebagai hamba kita tak balas jasaNYA dan buat tak baik di muka bumi, layakkah kita begitu?? Sebagai anak, bila senang, tegarkah kita menderhaka pada ibubapa yang banyak berkorban?? So begitulah analoginya sebagai hamba.. wajarkah kita menderhaka pada DIA yang memberikan kita segala2nya dalam kehidupan ini… kalau berani juga kita menderhaka, teruk sangatlah kita nie.. n caranya untuk membalas kasih sayangNYA cukup mudah, solat jgn tinggal, selalu buat baik sesame manusia, ikut tiap suruhanNYA dan tinggalkan laranganNYa..

Itulah yang cuba qa terapkan sepanjang sesi fardhu Ain.. terima kasih Rahim n Hanan yang selalu beri idea cara terbaik untk sampaikan pada mereka.. pun sempat sentuh tentang rukun iman n rukun islam.. tapi sedikit terkilan.. masa agak terbatas untuk bantu mereka agar istiqamah dalam amalan..

::Helwani (hal ehwal wanita):;
Slot untuk kaum ibu.. sayangya kali ni tak sampai 10 org nak yang join.. qa n shariah pun tekad untuk jemput mereka.. n kami pun mengelilingi kedua-dua kampung untuk menjemput nak agar datang menyertai kami… dan di sinilah berlaku peristiwa yang tak mungkin dilupakan.. shariah dimarahi di depan mata qa oleh seorang nak bila kami menjemput mereka kerana dikatakan mengganggu mereka… masih terngiang-ngiang lagi jeritan nak tue.. cian shariah.. takpe shariah kuat orangnya.. tabahkan hati.. ni ujian utk kita..

Untuk slot nie, kami ajar mereka buat penyapu lidi.. nampak simple tapi ada mesej besar di sebaliknya.. kaum bateq dikenali sebagai kaum yang kurang mengamalkan kebersihan.. so dalam slot nie, aim utama bukan sahaja nak bermesra bersama nak, yang lebih penting nak terapkan amalan kebersihan di persekitaran rumah mereka…

;:sukaneka::
Antara acara yang dapat sambutan meriah dari sumer penduduk.. awek2 (adik2), nak2 n pemuda2 kampung turut serta memeriahkan acara.. ternyata mereka memang sukakan menda2 yang happening camnie.. n paling meriah acara bola sepak.. melibatkan 4 pasukan.. COMRADE FC, team guru2 SK pasir linggi, team pasir linggi n team kg machang.. ternyata berjaya mengeratkan hubungan sesame mereka.. tahniah buat comrade fc yang jadi naib juara.. tahniah buat kembar 1 (syud), jah. Azani n sumer biro sport n rec yang merancang n melaksanakan sukaneka kali nie..

::malam kebudayaan::
Juga acara yang dapat sambutan yang menggalakkan.. 4 kumpulan mengambil bahagian, dimulakan dengan adik2 dr sk pasir linggi dengan persembahan singkat mereka yang mencuit hati.. tahniah buat biro modul 4 the kids yang melatih mereka.. diikuti dengan persembahan dari abg2 comradeuia dengan persembahan mantap- nasyid yang diselang seli dengan pentomen bertajuk sehari dalam hidup muslim.. persembahan yang sarat dengan nasihat n pegajaran.. nampaknya comrade juga berjaya melahirkan penasyid n pelakon2 yang mantap ;-) .. dan paling hebat adalah persembahan dari masyarakat pos lebir sendiri- kumpulan al-ikhlas dengan nasyid ‘bintangku’ memang mantap.. suara best n harmoni diiringi minus one.. akhir sekali pasukan dikir barat yang lengkap berpakaian seragam n songket- suara rimba yang mempersembahkan rangkaian lagu-lagu rakyat yang sarat dengan mesej tersirat..

Beautificial project:
Kali ni sekali lagi kami berjaya membuat tugu peringatan.. maknanya pas kg Husin, Pos Lebir kampung kedua yang berjaya didirikan tugu peringatan Comrade daripada tayar n bahan2 terbuang.. selain tu, beberapa pokok bunga juga ditanam di sekitar tadika.. tahniah buat max, Idayu n biro Prep n Tech yang bertungkus lumus menjayakan beautificial project nie..

Slot for the kids:
Aim utama tiap kali masuk kampung… yerla, nak mengajar orang tua mungkin susah.. so nak melentur buluh biarlah dari rebungnya.. still ingat kata2 one of our senior, kita mungkin tak mampu mengubah generasi sekarang tapi kita cuba n berdoa supaya generasi akan datang akan berubah,,

Untuk slot for the kids kali ni, mad n kak tini serta sub com yang lain telah bekerja keras untuk menjayakannya.. cabaran utama adalah untuk mendekati adik2 ni n bermesra dengan mereka.. bukan sikit cabarannya.. mereka sangat pemalu.. sedangkan dengan cikgu yang dah 4 tahun mengenali mereka pun sukar untuk bersuara, apatah lagi dengan kakak2 n abg2 yang baru jumpa nie.. antara cara paling berkesan dengan memberi gula-gula.. n alhamdulillah biro modul pada IPTA kali ni telah berjaya menggunakan segala skill dan kepakaran untuk mendekati awek-awek (adik2 ) ni.. antara aktiviti yang dilakukan semasa slot for the kids adalah nyanyian lagu2 yang bermesej, nasyid, bacaan doa, bacaan iqra, bercerita kisah nabi dan fardhu Ain.. mudah-mudahan segala usaha yang dilakukan diberkatiNYa dan akan menampakkan hasil pada masa akan datang..

:;Closing ceremony::
dirasmikan oleh en. Norzaimi bin Ghazali, Pengarah bahagian pembangunan manusia dan minda, Jabatan Hal Ehwal Orang asli Malaysia, turut hadir pengarah jheoa kelantan/terengganu- En Abdul Razak.. semasa ucapan aluan, director program, bro shukri telah melaporkan tentang masalah2 yang dihadapi pemduduk seperti ketiadaan bekalan air dan elektrik, masalah kesihatan penduduk dan sebagainya. Alhamdulillah, semasa ucapan paluan dan perasmian, en Norzaimi dan en Abdul razak sendiri telah memberi respon perkara2 tersebut dan berjanji akan menyelesaikannya. Moga janji itu akan dikotakan dan penduduk akan menikmati apa yang sepatutnya dinikmati sebuah negara yang cemerlang gemilang dan terbilang seperti Malaysia ini.
::28 jun 2005::
selepas ziarah wida' untuk ucapkan selamat tinggal, sesi fotografi berlangsung dengan jayanya.. (biasa la bab bergambar.. comrade memang hero).. then, doa wehdah dibacakan.. terasa agungnya Islam saat jari-jemari bersatu melaungkan kalimah tauhid.. tanpa mengira bangsa, rupa dan warna kulit, Islam itu unggul.. Allahu Akbar..
sebelum meninggalkan pos Lebir, sesi salam disulami selawat ke atas junjungan tercinta... terasa kemesraan dan ukhwah yang berputik di kalangan peserta dan penduduk kampung.. moga terus disatukan hati2 kami atas cintaNYA.. saat bersalaman dengan sahabat2 seperjuangan pula, terzahir ucapan terima kasih antara satu sama lain atas kerjasama dan ukhwah yang dikongsi bersama.. moga kita akan terus istiqamah dalam perjuangan ini..
hampir pukul 12.. kai meninggalkan Pos Lebir.. selamat tinggal saudara2 seislamku.. moga hidayahNYa sentiasa memayungi kampung ini...
Qa menaiki trak bersama sahabat2 lain.. singgah di Kuala Krai hantar sahabat2 kelantan yang nak pulang terus.. seterusnya kami ke Lata Rek.. sempat berendam.. bestnya.. melepaskan tension n keletihan sepanjang program.. sambil berkelah makan durian... dan perjalanan trak pulang ke uia hanya sampai pada pukul 5 pagi esoknya... terus simpan barang2 di stor bilal..
perpun, syukran ilahi atas pengalaman n ukhwah yang KAU kurniakan ini...

::Khulasah (kesimpulan)::
IPTa kali ni cukup berbeza dari ipta yang pernah QA sertai sebelum ini.. ipta kali ni benar2 mencabar kekuatan fizikal n mental.. peserta sendiripun ramai yang sakit sepanjang program.. mungkin faktor cuaca, jarak kampung n jadual yang padat benar2 mencabar kekuatan peserta.. Alhamdulillah sepanjang program, Allah beri kekuatan n kesihatan yang baik..

** nikmat yang Allah beri tak terhingga.. masih ramai insan yang dibelenggu kemiskinan sedang kita yang dilimpahi kemewahan sering alpa pada tiap kurniaanNYa.. Allahummaj’alna min assyakirin, wassolihiin..

**kasih sayang- kaum bateq jarang meninggalkan keluarga mereka.. ikatan kekeluargaan begitu kuat.. hatta jika seorang bapa ingin masuk hutan dan mencari hasil hutan, dia akan membawa isteri dan anak2 bersama, mereka akan berkampung di dalam hutan selama 2-3 bulan sebelum pulang ke kampung,,, selama itulah susah senang hidup di dalam hutan dilalui bersama.. hmm lain kan ngn pepatah melayu.. sayang anak tangan-tangankan, sayang isteri tinggal-tinggalkan..

**ukhwah dan persaudaraan.. punca utama kaum bateq menjadi pemalu adalah kerana mereka merasakan mereka tak layak bergaul dengan kaum melayu kerana rupa, taraf hidup, kemiskinan dan kemunduran mereka,,, sebenarnya ini medium terbaik untuk kita sampaikan bahawa dalam islam tiada sempadan yang membatasi perkara-perkara tersebut.. rumah buruk atau cantik bukan ukuran di sisi Allah.. setiap manusia sama di sisiNYa.. yang membezakan dan meninggikan taraf manusia adalah TAQWA dan ketaaatan... dan di sinilah indahnya Islam.. Allahu Akbar.. !!

jumpa lagi next ipta..