JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, December 31, 2009

Gambar @ Pangkor..

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Berikut gambar-gambar sekitar Leadership Trip di Pangkor...
Alhamdulillah atas nikmat ukhwah, pengalaman, ilmu dan kemahiran yang diperolei di sana..


bersama AMjad

tertidur lena.. lagi bising,lagi pulas Amjad tidur

Ahli COMRADE baru dan lama yang sempat bertemu hari itu...

 Amjad, umminya n khalah Atikah.. I love u so much..




Taklimat kebapaan oleh Abang Zul. Hairul memegang Amjad, sedang belajar. Yang lain khusyuk mendengar..

semangat kawan..yang penting semangat..!

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

semalam ku temui dia kawan..
Dia kenalanku di sini..di Taman Ilmu dan Budi
Usai pengajian ijazahnya, menerima biasiswa ke kota UK untuk menyambung sarjana..
di sana dia diuji..
Kanser darah..
tahap kritikal kawan..
namun dia tetap mahu menyambung perjuangannya
mencari kalau2 ada rakan yang ingin menemaninya di sana..
menjalani rawatan di sana dan menyelesaikan pengajiannya..
Namun keluarga mahu dia pulang..
menjalani rawatan di sini..

Kutemui dia semalam, sekadar bertanya khabar
dan memberi kiriman buat seorang kawan
wajah pucat lesu, badan kurus melidi
namun masih sempat bertanya
bagaimana jika dia ingin menyambung sarjananya di sini..
itulah semangat kawan!
Biar ajal seakan menjemput
hari esok masih ada untuk dijalani
dan hari esok masih perlu dipenuhi dengan kebaikan

anda bagaimana kawan?
jangan biar semangatmu layu
perjuangan itu tidak akan berhenti
sehingga nyawamu benar2 diambil Rabbul Izzati!

****
mengambil semangat dia.. dalam kesakitan saya gagahkan diri menyiapkan assigment yang berbaki. Puas tidur dan berbaring..saya tidak betah begini.. Cuma untuk ke kelas, terasa amat lemah nak melangkah.. di atas katil ini, sambil berbaring, saya masih bisa memerah otak menyiapkan tugasan..
Allahumma Yassir li..

Friday, December 25, 2009

Titipan hujung 2009

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah..masih berkesempatan meneruskan kehidupan di penghujung 2009 ini..
Dititipkan coretan aktiviti beberapa minggu kebelakangan ini;

Minggu lepas saya ke Pangkor, Leadership Trip untuk DPLI. Seronok juga. Waima Tioman lebih memukau, Pangkor punya kenangan tersendiri. Jika dahulu (awal tahun) saya ke Tioman bersama kawan-kawan COMRADE, di Pangkor saya mengukuhkan ukhwah dengan rakan-rakan DPLI. Bukankah bermusafir bersama itu akan membuatkan kita lebih kenal diri rakan-rakan kita?

Alhamdulillah, di samping  mendidik diri menjadi pemimpin yang lebih baik, kesempatan ini mengenalkan saya dengan rakan-rakan DPLI, terutama rakan-rakan sekelas. Dah nak habis DPLI, tapi momen bersama mereka indah untuk dikenang, satu 'chapter' baru dalam diari kembara kehidupan.

Tahniah buat Dr Johdi, Ust Jalil dan semua AJK atas kejayaan program ini. Selepas Tioan, Pangkor menambahkan cinta saya pada snorkelling. Seronok bermesra dengan ikan yang amat cantik berwarna warni. Subhanallah, hebat ciptaanMU..
***

Balik dari Pangkor, berkesempatan menghadiri perjumpaan COMRADEANS dengan para senior. Ramai juga senior yang hadir malam tu. Menitipkan beberapa pesanan untuk adik-adik. Binalah diri anda dengan memberi kepada masyarakat hatta masyarakat Orang Asli. Tidak ramai yang ingin melakukannya. Namun yang akan anda dapat nanti, lebih berharga dari segalanya. itulah amal jariah yang akan membantu di sana.

***
Jumpa Muiz Amjad untuk pertama kalinya. Comel sungguh kamu. dan berjumpa kekanda yang dirindui- Mok Ana. Last sekali jumpa masa pergi Tioman dulu, bulan Mei. Biar terpiisah jauh, ukhwah ini tetap mekar di hati. Amjad, Kholah Atikah sayang kamu!

***
Tahniah buat kawan-kawan saya yang mendirikan rumahtangga.. Moga kalian diberkati dan bercinta hingga ke syurga;

wostorian:
Dek Mai & suami
Haikal dan isteri

DPLIans:
Elya dan suami (Faisal)
Aisyah & Suami
Seach & Suami
Khatifah & Suami
Maisarah & Suami
Fairuz & Suami
K.Mastila & Suami

Comradeans:
Nana & Suami
Azuni & Suami

Uia:
Siti Khadijah & Suami
Lokman & Isteri
Khadijah & suami
Dj (roomate) & Suami

Maaf tak berkesempatan hadiri walimah.. dari jauh saya doakan kalian..
Kalau ada yang tertinggal nama kat sini maaf yer..

****
Cerita dulu..gambar akan di upload nanti..

nota kaki: akan pulang ke rumah petang ini. Menanti esok dalam debaran.. Menyelak lembaran baru kehidupan..Allahumma Yassir Lana.. hanya yang terbaik dariMU kuharapkan..

Friday, December 18, 2009

cinta...

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Salam Maal Hijrah..moga tahun ini lebih baik dari sebelumnya..
Ya Allah kami memohon kebaikan dari tahun ini dan moga dijauhkan dari keburukan padanya...
Moga usia yang semakin mendatang, makin bertambah ketqwaan kita padaNYA.
Insya Allah tahun mendatang ini, ada beberapa misi yang ingin dicapai dalam hidup. Ada beberapa langkah baru akan dimulakan. Moga setiap langkah itu menuju cintaNYA. Moga tiap langkah itu dipermudahkan.

CINTA

1
Katanya:
Aku terkesima menerima luahan hati dia. Kawan, dia dosenku.Amat dihormati di sini. Aku hanya menemuinya atas urusan meyiapkan tugasan pembelajaran. Semuanya atas dasar ilmu. Tidak pernah bicara soal peribadi namun katanya dia jatuh hati. Aduh, bagaimana ini kawan? sedangkan dia itu punya anak dan isteri, malah kulihat seakan mereka bahagia sekali. Bagaimana kawan? Seakan tercalar setinggi hormatku padanya...

2
Katanya:
Bagaimana kakak, dia kucintai meski kutahu dia sudah punya anak isteri. Meski baru-baru ini dia dibuang kerja, tidak lagi tetap bergaji, aku tetap menerima dia sebagai suami. Ini jodoh kak, ini jodoh kami..

3
Katanya:
Bantu aku sahabat, aku jatuh cinta padanya meski aku tahu dia bakal isteri orang. . Sekarang, bakal suaminya sudah menghidu hubungan kami maka aku buntu..apa harus kulakukan sahabat?
>>>>
CINTA. Berbagai-bagai ragam manusia kerana cinta. Suara-suara di atas, suara-suara yang kedengaran di telinga saya.. Lelaki atau perempuan, berusia hinggalah muda belia, punya ilmu akademik tinggi hingga belajar sekadarnya.. Tidak lari dari masalah cinta. 3 segi, 4 segi, malah tidak bersegi pun ada.. Apa lagi yang harus saya katakan tentang cinta? Mungkin benar kata mereka. Cinta itu menjadikan mereka buta.

Namun sering saya katakan pada diri. Cinta itu milik DIA. dari DIA. Jika cinta itu menjadikan kita resah, serahkan cinta itu pada DIA. Mohon DIA luputkan. Tetapi jika cinta itu mendekatkan dengan DIA, mohon DIA pupukkan dalam kehambaan. Mohon DIA bantu dalam menghalalkan. Segalanya tentang hati, serahkan kepada PEMILIK sekeping hati. DIA- Rabbul I'zzati...

ps:owh..jarang saya bicara soal cinta. Namun di sini, dinihari awal tahun ini, soal ini terbit di sini. Tidak, jangan membuat spekulasi. Saya tidak dibelenggu soal ini. Doakan, mudah-mudahan segala rasa cinta kepada manusia tidak melebihi rasa cinta pada DIA. dan semoga indah cinta manusia itu mendekatkan kita dengan keagunganNYA.. Dialah sandaran cinta..

Friday, December 11, 2009

Kepulangan abah dan 'ibrah haji...


بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah, Abah telahpun selamat pulang seminggu yang lalu. Alhamdulillah, dia sihat dan cergas. Malah menurut besan emak yang ke sana bersama Abah, Abah sihat dan cergas sepanjang menjalankan ibadah di sana.

Cerita-cerita Abah sepanjang dia menjadi Tetamu Allah amat mengujakan saya. Sesungguhnya rindu ini kian mekar untuk ke sana.

Dan beberapa ibrah kiranya perlu diambil dari kisah perjalanan di kota suci.

PENGGANTUNGAN HATI
Ya, penggantungan hati hanya pada DIA. di saat susah dan senang, seharusnya hanya pada DIA kita letakkan pergantungan. Telahkah kita imani dengan sekuatnya إياك نعبد وإياك نستعين
yang saban hari di baca. Kata Abah, sungguhpun terlalu ramai orang di sana, tetapi jika kita benar-benar ingin ke saf di hadapan, berada di multazam, mengucup Hajar Al-Aswad, kita harus yakin dengan DIA, minta sungguh-sungguh dan DIA akan permudahkan.

begitulah dalam kehidupan seharian, keyakinan kita seharusnya pada DIA. diiringi usaha. dan seperti kata Abah, di sana, doa ALLAHUMMA YASSIR selalu dibaca dalam hati, mohon dipermudahkan semua. Mudah-mudan mainan hati dan lidah ini menambah keyakinan kita dalam pergantungan pada DIA.

SABAR

Beratur panjang ketika menunggu giliran ingin ke tandas, keadaan khemah yang tidak selesa di kerana kebasahan dek hujan yang turun merahmati Kota Mekah.. segala-galanya menguji kesabaran. Tanpa kesabaran, pasti ada rungutan dan menimbulkan kemarahan. Dalam keadaan yang serba sederhana, yang dicari hanya redha Allah.

Saya teringat suasana yang hampir sama, masuk kampung Orang Asli.Beratur lama untuk ke tandas. Tempat tidur yang amat tidak selesa sepanjang berada di sana. Moga-moga 'ujian' kecil yang pernah dilalui dulu membantu memaksi sabar dalam diri, untuk sepanjang kehidupan ini.

TOLAK ANSUR
Apabila menggunakan tandas dalam keadaan kuantitinya yang sedikit berbanding jemaah haji yang ramai, perlunya tolak ansur. Harus memikirkan orang lain juga sedang beratur panjang di luar. Tanpa tolak ansur, kita sebanarnya telah menyusahkan orang lain. Dalam kehidupan, adakah kita selalu memudahkan orang lain? atau kepentingan dan kepuasan diri sering diutamakan? dalam bertutur? tiadakah hati yang terguris? Ringankah tangan menghulurkan bantuan apabila diperlukan? atau lebih banyak berkata tidak? Teringat falsafah seorang kawan yang amat saya kenali. Dia tidak akan berkata tidak jika ada yang meminta tolong. Sungguh, rezekinya amat murah. Mungkin berkat pertolongan ikhlas yang sering diberi dan sering mendahulukan orang lain, Allah membantu dia pula dalam tiap urusannya.

Mudah-mudahan kita juga begitu..tidak lokek menghulur bantuan..

Seterusnya.. biarlah gambar bersuara



Jeddah-KUL selamat mendarat 10:41 pagi
Menunggu kepulangan yang tersayang...
Si bongsu Yani, Mimi, Amran n Along menanti dalam keterujaan..

Abah muncul.. nampak tak? Kat belakang Mat Salleh 2 orang tu..
Abah dan Mak Kuantan (besan mak n Abah) yang pergi dan balik sama Abah

Heroes in my family..Bukan mudah nak ambil gambar mereka berempat sama..
(Kiri sekali Abah Kuantan..)


Rindu seorang ibu.. (tak tau siapa ni..saya snap jer)
Dah tua Pak Cik ni tapi semangat kuat.. Terharu saya (tak kenal gak siapa)



Abah balik... Seronoknya...

Tuesday, December 01, 2009

yang suka..yang duka..

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Allahu Akbar! Allahu Akbar! bersyukur rasanya, masih ada kesempatan menyambut Aidiladha bersama keluarga tercinta. Sambutan kali ini terasa kurang seri bila Abah dan Izzati jauh dari kami.

Malam raya, saat takbir berkumandang, wan yang paling sentimental. Menangis dia kerana rindukan menantu dan cucu yang jauh di mata. Hatinya berlagu say dan sendu.

Emak pula malam itu tiba-tiba mengadu kesakitan di seluruh tubuhnya. Sempat emak berbisik, selalu jika dia sakit-sakit begitu, kan ada ahli keluarga terdekat meninggal dunia. Entah kebetulan atau memang itu satu petanda, Wallahu A'lam.

Esoknya, pagi raya kami sekeluarga bersarapan bersama. Sungguh terasa ada kekurangannya raya kali ini. Selalunya, bersama Abah, pagi raya kami bertakbir bersama-sama jiran terdekat sebelum bersarapan. Ketiadaan Abah dan Izzati memang dirasai.

Usai bersarapan, sedang mengemas-ngemas, kami menerima panggilan telefon mengkhabarkan Pak Ngah Malik- abang emak sebapa sedang tenant di Hospital Temerloh. Lantas emak ke sana.

Selepas Zohor,emak menelifon dari hospital mengkhabarkan Pak Ngah kian nazak. Asarnya, saya bersiap untuk ke sana,melawat Pak Ngah. Namun emak memaklumkan Pak Ngah akan dibawa balik ke rumahnya di Karak maka saya tidak perlu ke hospital.5 minit kemudian, emak sekali lagi menelifon memaklumkan Pak Ngah telah pergi buat selamanya.. Moga Pak Ngah tenang di sana bersama para muqarrabin.

Emak terus ke rumah Pak Ngah, hanya sempat singgah di rumah untuk mengambil pakaian. Maka malam itu, saya dan adik-adik cuma tinggal di umah bersama Wan. Hari raya ini makin suram bagi kami.

****
Kita tidak pernah bertemu
Namun rindu itu bertunas selalu
Engkau kukenali dari jauh
namun di hati kau dekat selalu
Hanya dari kejauhan kumenatapmu
namun kian hari kian dekat engkau dinuraniku
kuhayati agung sejarahmu dari baris buku
namun cintaku mekar untukmu..
Kota Suci kiblatku
Moga diizinNYA aku meluah rindu di sisimu..
jemputlah aku Ya Allah sebagai tetamu..

Saya banyak mengikuti perkembangan haji di Mekah melalui Astro Oasis. Ada kebimbangan tentang keselamatan abah selepas banjir mengakibatkan ramai terbunuh di Jeddah. Alhamdulillah, Abah dalam keadaan sihat. Mengikuti perkembangan jemaah haji di sana, hati ini menjdi rindu amat, terasa amat dekat Kota Suci itu dengan hati. Rindu ini memuncak. Ya Allah, jemputlah aku juga menjadi tetamuMU nanti. Amat rindu hati ini ingin ke sana.

***
tinggal 3 hari, Abah akan pulang ke pangkuan kami..
***
Kak Mas- selamat pengantin baru!
Ramlah, takziah atas kehilangan itu..
إنا لله وإنا إليه راجعون
** Kak Mas dan Ramlah sebilik dengan saya waktu taaruf week DPLI jun lalu. Aidiladha ini,ada yang berduka,ada pula yang bergembira.

Begitulah putaran kehidupan.Segalanya dalam kekuasaan DIA. Tiap kegembiraan dan kedukaan itu adalah ujian untuk kita. Belajar erti syukur,sabar dan redha...