JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, September 16, 2009

tetamu Dataran Syam

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Untuk adik tersayang- Nur Izzati Jamaludin yang akan ke Jordan 3 Syawal nanti, disalinkan semula azimat ini buat bekalan:

TETAMU DATARAN SYAM

Tetamu di Dataran Syam ini
Harus gagah seperti Abu Ubaidah
Tanah yang gersang disuburkan
Dengan darah jihad dan jiwa pahlawan

Di celah pohon zaitun yang rendang
Bersemadi Syuhada’ pahlawan Islam
Menanti dan terus menanti
Hadirnya barisan waris perjuangan

Medan ini medan yang susah dan payah
Sesusah Medan Mu’tah di puncak sana
Dan penghuninya juga harus gagah
Segagah Kota Karak perakam sejarah

Di sinilah kau akan membina jiwamu
Jiwa pembela maruah agama
Berbekalkan ilmu berpandukan iman
Islam pasti akan kau merdekakan

Ketibaanmu adik-adikku
Kusambut dengan seribu pengharapan
Agar kau menjadi insan berilmu
Dan pembela nasib agamamu

Hatimu perlu cekal dan tabah
Sesabar tiga Sahabat Rasulullah
Jiwamu perlu subur dengan iman
Sesubuh Dataran Syam bertuah

Kita diajar cintakan kematian
Bagai musuh kita cinta kehidupan
Maka di Bumi Isra’ ini tempatnya
Kau mengenal jihad dan perjuangan

Tetamu Dataran Syam engkaulah harapan
Untuk ummah melihat masa depan
Sebagai Ulama’ sebagai pejuang
Islam pasti akan kau merdekakan

Selamat Datang Tetamu Dataran Syam

Lagu / Lirik / Nyanyian : Hasrizal Abdul Jamil
Persembahan: Usrah al-Firdaus
Album: Gemilang 1995

Kredit kepada www.saifulislam.com

berbuka di mana?....

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Semakin berkurang pulak post di bulan Ramadhan ni.. Masa yang ada lebih penting untuk dilakukan aktiviti lain selain berblog.. Sekadar coretan.. Tempat-tempat dan geng berbuka Ramadhan kali ini..

1) Rumah bersama keluarga.. Hampir tiap minggu (kecuali minggu lepas) saya pulang berpuasa di rumah bersama keluarga. Selain kerana keadaan kesihatan adik yang tak berapa baik, pulang untuk bersama adikku Izzati. 3rd Syawal dia dah nak terbang ke Urdun. So ambil kesempatan untuk menghabiskan masa bersama. Lepas ni, 2 tahun pulak baru jumpa. Dan sebab ketiganya- tahun depan belum tentu dapat merasa berpuasa dengan family. maklumla, cikgu to be macam saya mesti sedia berkhidmat di mana-mana..(ayat pasrah) hehe

Puasa pertama istimewa, salah seorang rakan baik masa di Wosto datang dari jauh, bersama anak dan suaminya.. dah lama sangat tak jumpa mak cik ni.. Anak dia si Amirul Fahri pun dah besar.. last sekali jumpa masa dia bujang dulu.. Kahwin dia pun saya tak pergi.. so macam menjejak kasih jugak la ;-)

2) Dengan Syariah- buka puasa di JJ ..dah lama tak bersama rakan-rakan COMRADE.. teringat zaman dulu-dulu, ngan mok ana, jaie, kak engku... kerap bebenor kami berbuka bersama,.. sekarang masing-masing dah berjauhan.. habiskan masa ngan Syariah pun okla.. terubat rindu..

3)Dengan Kak Yati,Hanum, Lin,Shaifura, Shariah, Teh.. Kat Deen's Kubur . Kawasan kubur tu dah terbakar so Deen's dah pindah tempat lain.. So kami berbuka kat situ.. selain Shariah n Teh tu, semua kawan2 satu batch/ satu course di Matrik dan kami sama2 buat setahun setengah di matrik.. so masuk sama2 ke Gombak, kami semua bertiga belas orang masa tu.. sangat happening sebab diberi bilik yang dekat-dekat.. Disebabkan hanya kami yang 1 batch dapat masuk main campus awal, kami jadi akrab dan banyak habiskan masa sama-sama. Yang lain-lain sekarang kebanyakannya dah jadi ustazah di merata tempat. Asma the youngest among us dah habis MA. Ameera ikut suami ke UAE.. Jah dah jadi lecturer UiTM dungun, Nabilah di Sarawak, Che Nah ngajar gak kat Cheras, Kak Siti jadi guru bahasa di UPM.. Suraya pun dah ngajar dan ada anak.. yang tinggal masih 'setia' kat UIA ni sayalah n yang lain2 tu.. Separuh dari kami dah kahwin, dah ada yang ada anak.. ada yang tengah menunggu kelahiran anak.. Saya jugak yang masih singel mingle ;-) kat sini dan masih belajar tak habis-habis.. (Insya Allah tak lama dah nak habis).. Rasa rindu kat kawan-kawan semua.. Moga-moga kalian sentiasa diberkati Allah...

4) Ngan kawan-kawan DPLI.. masa iftar PPU ari tu kat collesseum Kuliyyah of Engineering.. Kawan-kawan baru kebanyakannya.. kena luaskan horizon persahabatan,, no more uia jer.. no more COMRADE je.. ukhwah itu amat luas dan masih ramai orang yang belum kita kenal...

5) Ngan roomate kat bilik.. bila diorang ada kat bilik la...

6) Ngan cik Halimah my classmate DPLI yang tercinta.. selalu spend masa ngan dia tapi baru semalam dapat iftar sama-sama kat Selayang. Apa ntah nama restoran tu tapi bestnya diiringi persembahan nasyid satu group yang bawa lagu The Zikr.. memang best.. Thanks imah bagi hadiah raya..

7) Kat Masjid UIA 2 hari lepas.. bersama pelajar UIA yang belum/tak pulang beraya, terutama pelajar antarabangsa.. rasa macam pelajar antarabangsa pulak.. heheh

8)seorang diri di bilik.. rasanya ni yang paling banyak.. sendiri tapi tak sunyi (ayat pujuk diri) ;-)

9) hari ni? nak ke Putrajaya, iftar dengan Fairuza sahabat tersayang.. Fatimah, jom join sama.. cepat naik belon ke Putrajaya ;-)

Esok akan pulang untuk cuti hari raya.. Adik-adik dah bising, bila nak balik? buat kuih raya.. hehe.. tahun ni kuih rayaku banyak di komputer saja.. kuih kertas assigment yang bertimbun-timbun.. hehe

ok, sampai sini dulu.. Selamat mengimarahkan hari-hari terakhir Ramadhan.

p/s: Dr Sarah, selamat memulakan tugas!

Tuesday, September 15, 2009

Ramadhan yang kian pergi..

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Kian menginjak Ramadhan ini
Muhasabah diri
masih belum puas dinikmati
Moga2 ada ruang bertemunya lagi
di laluan hari nanti

Ramadhan terakhir di Taman Ilmu dan Budi
Ada sendu bertamu di hati
Ada doa berlagu tak henti
Ada suara hati yang tak didengari
Ada rindu yang ingin dilunasi
Hanya padaNYA munajat diri

اللهم أنت العفو الكريم تحب العفو فاعف عنا

***
GRADUAN UIAM SYAHID DI PALESTIN
BACA DI SINI >>>>>>>

Tuesday, September 08, 2009

Ramadhan ini..

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Semoga sejahtera semuanya.. Dah lama saya tidak mengemaskini 'rumah' ini.. Agak sibu dengan rutin harian (alasan klise)....

Sungguh masa amat mencemburui dan Ramadhan perlahan-lahan kian menginjak.. tidak sampai separuh bulan lagi akan pergi meninggalkan kita...

Ramadhan ini.. banyakkan berdoa...
dan saya terus berdoa moga diberi kesejahteraan buat semua ahli keluarga tercinta.. Moga diberi ketabahan buat kami (khususnya bonda dan ayahanda serta adinda-adinda) menghadapi satu demi satu dugaan dalam hidup)
Moga dipemudahkan tiap urusan.. Moga dikeluarkan di tempat keluar yang baik, dan dimasukkan di tempat masuk yang baik....
Moga diberi kekuatan dan ditambahkan iman.. moga diampunkan segala dosa..
Moga dipermudahkan rezeki... diluaskan Rahmat dan kemapunan, dibebaskan dari azab api neraka...

Begitulah kita hamba.. amat banyak yang ingin diminta dari DIA kerana sesungguhnya tidak ada kekuatan melainkan dari DIA
لا حول ولا قوة إلا بالله

Ramadhan tahun ini...
Masih beresempatan bersama keluarga tercinta...
Ramadhan tahun hadapan..
Belum tentu masih ada di dunia fana
Jikapun masih ada...
Entah 'tercampak' ke dunia mana....

اللهم ادخلني مدخل صدق واخرجني مخرج صدق وانزلني منزل صدق