JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Friday, October 05, 2007

lukisan jiwa

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

seminggu terakhir di bulan Ramadhan.. apa khabar puasa kita? tadarus sampai ke mana? malamnya,berhias rayuan cintaNYA? atau masih berkabung dengkur yang panjang?
terisikah makna sabar? terertikah makna syukur? dan kala mereka berlumba mengejar mahmudah, masihkah kita tegar memegang mazmumah? moga malam-malam terakhir di bulan kekasih ini, kian giat kita merayu cintaNYA...

***
jumaat,sayyidul ayyam yang tenang.. kelas taqwim wal ikhtibar berakhir jam 6 petang, agak meletihkan, 3 jam kelas tanpa henti di petang ramadhan begini. lalu dibisikkan pada diri, kuatlah, mujahdah ramadhan ini cuma sedikit jika dibandingkan para Sahabat dalam ghazwah badar,atau juang mereka dalam Fathu Makkah.. dan bukankah janjiNYA- barangsiapa meneroka satu jalan untuk menuntut ilmu, akan dimudahkannya jalan ke syurga. JannahMu.. apa lagi yang lebih hebat dari kurniaan itu???

usai solat asar di masjid, saya ke Bazar Ramadhan uia.. membeli juadah berbuka, nasi dan lauk pauk sekadarnya. kuih muih serba sedikit untuk dibawa ke bilik Che da, hari ini,janji saya untuk iftar bersamanya, juga bersama Sarah. rindu dengan mereka, kekangan masa pengajian master ni, agak jarang berjumpa mereka, teman sebilik lewat perjuangan undergraduate dulu. dan pastinya ada keropok lekor,kerana saya tahu, che da amat gemarkan juadah ni. orang terengganu la katakan.. dan petang tadi, iftar kami bersama-sama,terlerai rindu pada mereka...

*****

ramadhan ini, banyak khabar gembira yang saya terima.. Jannah dan Masud bakal bergelar ibu dan bapa.. khabar gembira dari sarah dan jah (ehem ehem).. dan pelbagai lagi.. saya tumpang gembira untuk semuanya.. Insya Allah, moga dikumpulkan kalian dalam kasihNYa.. buat sarah dan jah.. Maha Suci Allah, moga terhapus segala air mata kini, dan sesungguhNya, DIA telah beri kurniaan yang lebih baik kan?? doa saya sentiasa mengiringi kalian...

****
aidilfitri menjelang.. persiapan??ala kadar aje.. takda perasaan sangat nak beraya.. masih punya banyak tugas perlu diselesaikan.. lagipun,dah tua begini,pengertian raya dah berkurang.. kegembiraan itu hadir bila berkumpul bersama keluarga serta rakan taulan,mengeratkan hubungan yang dibatasi masa dan tugas masing-masing,mengeratkan ukhwa dan persaudaraan..

baju raya-siap lepas raya,gara-gara lewat tempah. tupun awalnya saya tak merancang nak beli baju baru, tapi bila mak dah belikan kain pasang,tempah ajala. siap 30hb (bukan baju raya ni,baju periksa-coz waktu tu tengah final exam dah).. pun, still have 3 pasang baju yang baru sekali dipakai.. baju 'boria' yang sekali dipakai masa walimah abang long jun lalu, jubah yang saya pakai waktu terima ijazah,dan baju kurung Pahang yang kak long jahitkan,baru sekali dipakai malam apresiasi COMRADE dulu.. hmm.. more than enough tu..

kuih raya n juadah lain- macam biasa,tradisi keluarga, semuanya home made. dari kuih muih,lemang,ketupat dsb.. bab kuih, tahun ni saya serahkan pada mimi,adik saya yang sedang bercuti di rumah.. coz saya hanya akan pulang 2 hari sebelum raya so tak tahulah,maybe tak sempat nak buat kuih dah... cuma masih harap sempat untuk menganyam ketupat,dan tolong emak buat lemang.. ura-ura mak kata, tahun ni beli aje lemang tue.. saya faham,kesihatan mak yang tak berapa baik,abah pun dah tak berapa larat.. tapi wan dah mula bising-bising, sempat bisik kat saya-"ngah balikla awal sikit, wan tak nak makan lemang beli.. tak sedap.."

semuanyamasih bergantung pada keadaan.. masih berharap, diberi kesihatan yang baik dan kekuatan.. sempat berbakti, untuk juadah sekeluarga dan tetamu...

*****
ini 'amaran' dari Asma' sejak awal sem,mula-mula daftarkan diri dulu. katanya- Please my dear, jangan lemah semangat.. aku amik master ni,aku seronok tengok ko sentiasa bersemangat, kalau kau down,aku down jugak"

dan malam semalam- sewaktu bertandang di bilik mereka, my dear Asma' said-cepat nasihatkan aku n kak siti,kitorang tengah down ni. ada orang kata macam-macam pasal course yang kita amik ni..

buat my dear asma', kak siti khadijah,shaifura n aisyah.. my coursemates sekarang.. jangan sekali-kali putus asa.. we just in the beginning of the journey.. pedulikan kata orang yang memperkecilkan kita dan apa yang kita buat.. percayalah, ini jalan kita, bila Allah tentukan kita di sini,maknya ad sesuatu yang baik untuk kita di sini..nak belajar,nak tuntut ilmu, apapun bidang,apapun takhassus, yang penting kita letakkan usaha.. bila kita belajar untuk jadikan diri orang berilmu, rezeki dunia akan datang sendiri.. bukankah janjiNYA,barangsiapa meneroka satu jalan untuk cariilmu,akan dimudahkan jalan menuju jannahNYA??

yag penting bukan ilmu itu, yang penting nilaian yang kita kutip dari ilmu.. tak terasakah nikmatNYA,bila kita baca alunan quran,atau mendengarnya,kita memahaminya, dan terasa seperti seruan itu ditujukan satu persatu kepada kita,kerana kita memahami bahasanya...

dan saat kita pelajari tentang taqwim dan ikhtibar, kita kembalikan kepada diri,tiap ujian Allah pada kita,adakah kita susuli dengan mutaba'ah (follow up) di mana kita sebenarnya, bukankah ciri penting ikhtibar itu adalah disusuli dengan follow up untuk islah??

tidak ternampakkah maknanya,bila belajar ilmu lughah an nafis atau psikolinguistik itu,betapa kita punya teori untuk dipraktikkan bila menjadi ibu kelak,bagaimana iktisab lughah di kalangan anak-anak,dan bagaimana seharusnya dikembangkan akal mereka sejak kecil..

dan kita pelajari syllabus design, tentang peri pentingnya ahdaf (objektif), mawad,turuq tadris dan taqwim untuk menjayakan manhaj.. kita kembali kepada diri, setiap hari,bagaimana kita mentatbiqkan manhaj iman dalam diri, jelaskah kita dengan ahdafnya (tujuannya),bagaimakah kita praktikkannya,cara apakah kita sampaikannya untuk diri dan orang lain,dan adakah kita sering muhasabah dan taqwim diri kita atas manhaj iman itu???

dear friends..
jangan sekali-kali berputus asa, tiap kesusahan ini, inilah perjuangan kita.. dan masih banyak kesusahan yang kan kita tempuh kelak.. tapi percayalah..
inna ma'al 'usri yusra..

dan kerana definisi 'najah' itu tiada takat ukurannya, kita berhak berusaha, 'najah' apa sebenarnya yang kita kejar dalam hidup ini..
mereka yang berkata..biarkan mereka terus berkata..
hidup ini.. tak seharusnya disandarkan dengan pujian
dan tak seharusnya di lemahkan dengan kejian
tapi setiap cabaran yang mendatang..
cukuplah usaha kita,dan tawakkal kita padaNYA
faiza 'azamta,fatawakkal 'alallah!

*****
sebenarnya,saat ini, saya menulis kerana keresahan...
ada sesuatu yang mengannggu fikiran..
Ya Allah, kumohon keberkatan dan kemuliaan ramadhan ini
di ungkaikan setiap simpulan
diberi pengertian setiap kekusutan
dihadirkan jawapan setiap persoalan
biar tenang resah di dada
biar hilang kabut di jiwa..

*****

tadabbur:: kita sering berdoa.. dalam sujud,usai solat..
berdoalah tiap masa dan ketika.. kerana doa yang sebati dalam jiwa akan melahirkan 'power of soul'.. di situlah lahirnya keterikatan jiwa dengan Ar-Rahman, dan penggantungan pada kekuasaanNYA... Allahu Akbar..

No comments: