Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Sunday, March 04, 2007

Bank Rakyat vs UIA = saya jadi mangsa (bukan.. ada hikmahnya..)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Saya adalah seorang pemegang biasiswa bank rakyat. Kebiasaannya, wang saku saya akan masuk 6 bulan sekali, iaitu pada minggu pertama januari dan minggu pertama julai.

Untuk kali ini, sampai hari ini- 4 mac. Wang saku saya belum dimasukkan lagi.sedih L

Minggu ketiga January, selepas tiap2 hari cek akaun, duit belum masuk lagi, maka saya mengambil keputusan untuk menelefon bank rakyat, apa masalah yang menyebabkan wang saku saya tak masuk2??

+Pegawai Bank Rakyat: Ya . boleh saya bantu?
-Saya: saya XXXX dari UIAm, saya nak tanya kenapa ya wang saku saya belum dimasukkan lagi, ada apa2 masalah ker?


+ : oh, macam ni cik, kami pendingkan kemasukan wang saku sebab kami tak dapat kesan status cik di UIA. Untuk pengetahuan cik, UIA tak pernah tuntut apa2 bayaran yuran cik dari pihak kami. So, kami perlu tahu status cik di UIA, sama ada masih pelajar atau tidak. UIA hanya tuntut sekali jer, pada jun 2004.

-: oh, macam tu ke, eh pelikla pulak, saya dapat result exam setiap sem. Biasanya kalau tak bayar yuran, result akan ditahan.

+: hmm. Tak tahulah saya, tapi en berurusan dengan pihak uia dulu supaya kami boleh pastikan status cik.

-: ok, hm, kalau dah dapat tuntutan yuran dari uia tu, agak2 lama tak baru setle hal wang saku saya?

+: tak lama cik, seminggu jer.


-: ok, terima kasih.

Hari itu juga, saya bergegas ke finance unit, untuk update financial account saya. Saya diminta seorang pegawai dan beliau menjelaskan.
‘oh, awak sponsored by bank rakyat yer? Macam ni, kami ada masalah sikit pasal tuntutan, saya baru je siapkan tuntutan ni, sya akan fakskan hari ni juga pada bank rakyat’ kata pegawai terbabit sambil menunjukkan surat tuntutan tersebut kepada saya.
_ok, terima kasih. Harap selesai segera. Wang saku saya disekat selagi tuntutan ini tidak buat.
+ok, hari ni juga saya saya uruskan

Maka saya pun lega, dengan harapan, paling lewatpun 2minggu hal ni akan setle. Yang menjadi kehairanan saya adalah, rupa2nya sejak saya belajar kat sini, hingga sem yang final nie, saya tidak pernah membayar apa2 yuran, kecuali untuk sem pertama. Ish, ‘baik’ hati sungguh UIA nie… memang satu menda yang ‘pelik’..

2 minggu berlalu.. wang saku saya masih belum masuk lagi.. tension juga.. apa yang paling saya tak suka buat adalah minta duit dengan mak @ abah.. rasa berat hati sungguh nak susahkan mereka.. untuk menghantar sms ‘mak, masukkan duit yer.. biasiswa tak masuk lagi’ adalah satu menda yang saya selalu cuba elakkan. Dah tua2 begini, rasa malu nak minta duit ngn mak n abah..

Saya sekali lagi menelifon bank rakyat. Dan alas an yang saya trima- kami dapati, cik belum menghantar slip keputusan peperiksaan terkini.

Subhanallah! Perkara pertama yang saya buat stiap kali result exam diterima adalah pos ke bank rakyat. Begitu juga untuk result exam yang terkini. Saya dah pos, macam mana leh tak sampai pulak?
Maka hari itu, sekali lagi saya pos result exam, pos ekspres lagi!


2 minggu berlalu, setiap kali saya cek akaun bank rakyat, setiap kali saya hampa. Oh Tuhan, tak sanggup saya nak hantar sms minta duit kat mak @ abah lagi. Tebal jer muka rasa.. rasa malu sangat2.. saya lihat dalam dompet, tinggal RM5.. dan prinsip saya- selagi duit tu tak tinggal RM2, jangan mintak duit kat mak n abah… entahla, nak susahkan mak n abah ni rasa bersalah sangat walaupun tu tjawab mereka, tapi dalam diri saya dah memang ada sifat gitu, tak suka betul nak minta duit..

Petang itu, saya ke matrik PJ, ada perlawanan persahabatan debat B.Arab dengan Matrik. Ingatkan lawan biasa2 ajer, tapi sampai di sana kami disambut dengan sambutan yang sangat hangat. Dan perlawanan persahabatan di Al-Malik faisal ditonton oleh ramai hadirin. Akak lawan adik, for sure akak menang kan? Tak disangka2 pemenang perlawanan bukan sahaja menerima Trofi Kemenangan, trofi iringan, malah menerima wang tunai RM 200 untuk pasukan. So, kami berempat dapatla rm50 sorang.
Bagi korang, nilai RM50 tu memang kecil, tapi bagi seorang saya, subhanallah, rasa baru dapat rezeki dari langit! Tengah2 memerlukan begini, tak disangka2 pulak Allah bagi rezeki. Subhanallah! Sepanjang perjalanan pulang dari matrik, saya tak sedar air mata saya menitik. Rm50 ini sangat besar nilainya bagi saya. Rm50 ini telah selamatkan saya dari meminta duit dari mak n abah. N rm50 ini telah mengelakkan saya dari membuat mak n abah susah. Dan saya berharap, untuk tempoh seminggu ini, kes biasiswa saya akan selesai..

Minggu berikutnya, belum masuk jugk??
Saya telefon lagi..
Jawapan mereka: ok, kami dah terima slip exam tue, dan tengah tunggu nak masukkan duit tu ke akaun cik jer..dalam hujung minggu ni, masuklah duit tu.

Seminggu berlalu, tak masuk lagi?saya telefon, kata mereka: slip exam belum dihantar lagi

Ha?? Minggu lepas kata dah diterima. Minggu kata tak terima pulak?? Huh.. hilang sabar rasa.. (sabar..sabar..) macam mana ni?
Bank rakyat: oh, yer ker? Nanti saya call cik semula..

Tunggu punya tunggu.. tak call pun saya semula..

N saya yang call mereka semula:

Jawapan yang diterima: ok, dalam minggu depan, kami masukkan duit cik. Pihak uia baru buat tuntutan, dan kami baru selesaikan tuntutan dari uia. Dalam minggu depan setle la masalah cik..

Dan hingga hari ini, 4 mac 2007, duit saya belum dimasukkan lagi.. dan saya terpaksa mengulang meghantar ayat yang paling saya tidak suka itu pada mak n abah.. Ya Allah, maafkan aku menyusahkan mereka..

Huh, memang nak terbakar rasa dengan kerenah UIA n Bank rakyat ni, menyusahkan orang betul! Macam mana la diorang ni buat keje?? Suka2 hati jer.. rasa macam dipermainkan ketengah ke tepi.. kalau minggu ni tak masuk gak lagi duit tu, tak tau la nak cakap apa. Sayapun dah tak larat nak telefon diorang tiap2 minggu..

Kawan saya kata- leh lantik Karpal Singh ni, coz UIA n Bank Rakyat dah menafikan hak awak..

Saya kata: nak cari duit mana nak gaji karpal singh? Nak print ass pun kena korek duit tabung.. nasib baik ada tabung teko Jacobs tue.. promote: MENABUNG AMALAN MULIA..
HUH, tensen betul! (sabar2.. Allah nak uji nie.. kat palestin, kat Somalia, orang asli kat kampung nu.. lagi susah tak makan berminggu2…ada hikmah nanti...)

Hm.. kena tambah doa dhuha nie..

“Ya Allah, jika rezekiku di langit, Engkau turunkanlah, jika rezeki ku di bumi, keluarkanlah, jika jauh, dekatkanlah, jika susah, mudahkanlah, JIKA DALAM AKAUN BANK RAKYAT, MASUKKANLAH DALAM AKAUN AKU….” Ameen..


6 comments:

Sarah Mohd Shukor said...

Salam kak tikah,

semoga di saat ini, masalah ongkos ni dah settle ye =)

dhiyauqalbii said...

me to sarah..
waalaikumsalam dik..
khabarnya masih berduka..
hingga saat ini belum selesai :-( doakanlah yer.. adalah hikmahnya nanti..

Unknown said...

leh x nk tau cm na dapat biasiswa nak rakyat ni, jika perlu add YM; mozack_ar@yahoo.com

Gauss-Seidal said...

salam..sy baru mohon biasiswa bank rakyat tahun ni..nak tanya sikit,bila keputusan keluar?ada interview tak untuk dapat biasiswa ni?

dhiyauqalbii said...

masa saya apply dulu,ada interview diorg buat kat IPT masing2..yg taun ni tak taula..result pun taktaula bila kuar..

Gauss-Seidal said...

dalam interview, apa yg ditanya?berapa lama jarak masa antara permohonan dengan interview?2 bulan ke sebulan ke?