Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, August 15, 2007

jika bayi boleh berbicara...


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Kalau bayi boleh berbicara, pasti mereka berbicara, seawal kelahiran lagi::


HARAPAN PADA AYAH IBU


Wahai ibuku wahai ayahku
Didiklah kami semua
Ajarlah kami asuhlah kami
Mengenal tuhan yang esa

Tunjuklah kami
Hidup akhirat yang lebih utama
Sedarkanlah kami akan tipu daya dunia

Didiklah kami asuhla kami
dengan penuh kasih sayang
Segala apa ksalahan kami
dibetulkan dengan bijaksana
Perkataan maki hamun jangan digunakan
Kerana ia menyalahi sunnah rasul mulia
Tujukkanlah kami
Dengan akhlak mulia
agarmudah kami mencontohinya
Jangan macam ketam
Yang berjalan bengkok
Ia mengajar anaknya berjalan lurus

Wahai ibuku wahai ayahku
Kasihanilah kami
Didiklah kami mengikut cara sunah nabi
Hjanganlah kami diddk
Secara yahudi
Kami akan rugi didunia dan di akhirat

Kenalkankah kami
Hidup dunia yang menipu
Asuhilah kami
Cinta akhirat yang abadi
Akhirat utama
Dari dunia yang fana
dunia menipu merosakkan manusia

Itulah harapan kami kepada ayah dan ibu
Ayah ibu janganlah kau berkecil hati
Kami memohon ribuan ampun dan maaf padamu
Disertakan doa kesejahteraan
Kepadamu ayah dan ibu


Nasyid ni banyak maknanya.. cuba fahamkan sendiri..

Dan nasyid ini ada nostalgianya sendiri..

Zaman kat Mukmin.. tak silap saya darjah 3 masa tu.. Masa majlis ihtifal kami nasyid lagu ni, saya jadi solo.. Tiap-tiap hari kami berlatih.. Seminggu sebelum Ihtifal, saya diserang demam cengkering.. Sedih sangat masa tu. Maklumla, dah semangat hafal lagu ni.. Alhamdulillah, saya beransur baik (walau tak sepenuhnya) pada hari kejadian. Maka sayapun menjadi solo dalam persembahan tersebut dengan muka yang masih bertompok-tompok kerana cengkering (Chicken pox).. Masih juga saya ingat, kesudian ustazah radziah meminjamkan saya kebaya merahnya untuk saya pakai ketika persembahan (Kat mana agaknya ustazah Radziah sekarang yer?)..


dan sejak hari tu, sampai sekarang, nasyid ni masih saya ingati.. Sebab tu bila UNIC menyanyikan semula lagu ni, rasa dekat jer di hati..

No comments: