JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, December 25, 2008

TERBAIK

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Ingat entry lalu? Perancangan saya untuk 2009.. namun ternyata bagi tiap perancangan kita, hanya perancangan DIA yang terbaik.. dan untuk itu, dengan doa restu ayahbonda, sokongan dan dorongan kaum keluarga,sahabat handai dan insan-insan disayangi, saya bakal melangkah ke alam yang baru.
***
5 tahun belajar di IPT, menggali segala macam teori, kini saya bakal melangkah ke alam sebenar, amali ilmu yang dipelajari selama ini.. Ya, mugkin keputusan ini mengejutkan ramai pihak.. Plan A hidup saya saya nukilkan di sini, dalam entry terdahulu,namun nyata nampaknya Plan B yang saya sembunyikan selama ini lebih berhasil. Saya meyakini DIA menjanjikan sesuatu untuk jalan ini.
****
Tentu ada yang bertanya, tidakkah ini satu kerugian, saya seolah berundur setapak ke belakang. Maka saya ingin luahkan, saya sama sekali tidak melihat ia sebagai satu kerugian, untuk mencapai jaya ada banyak jalan, dan saya melihat ini antara jalannya. Biar saya akan bermula atau sampai agak lambat ke destinasinya namun saya ingin 'sampai'nya saya ke sana nanti dengan ilmu yang penuh di dada, bukan sekadar teori tetapi juga pengalaman dan segala ragamnya. Beri saya 5 tahun ini untuk saya buktikan, Insya ALlah.Menjejak kaki ke lapangan sebenar, bergaul dengan suasana sebenar bidang ini, biar bermula pada bawah, saya meyakini jiwa-jiwa yang dahaga itu ingin saya sirami dengan ilmu. Dan saya yakini jua ada 1001 pengalaman yang menunggu untuk saya harungi.
****
Hari-hari saya di bumi UIA semakin perlahan, perlahan yang saya rasai kerana saya akan meninggalkan Taman Ilmu dan Budi ini, setelah 5 tahun bermukim di sini. Tesis tetap akan saya siapkan sebelum MAC. Itu tekad. Cuma lokasinya bukan bertumpu di sini. Dan tumpuan saya kelak bukan bertumpu pada tesis ini, tetapi kepada beberapa tugas lain yang juga bakal saya galasi.
***
Dan bukankah dari dulu, saya telah dididik oleh pengalaman hidup- didikan DIA dalam tiap susur galur kehidupan supaya sentiasa bersedia menggalas banyak tanggungjawab dalam satu masa dan menyempurnakannya sebaik mungkin? Dan bukankah selama ini, kesibukan itulah yang mendidik saya? Dan bukankah selama ini tanggungjawab-tanggungjawab serentak yang melingkari itulah menjadi pemacu langkah saya agar lebih berjaya?
***
Kini laluan yang sama saya lalui lagi, menjelang usia ke 25 ini, saya yakin saya mampu melakukannya. Dan saya sentiasa percaya, jika niat kerana DIA, tiap yang dilakukan pasti ada jaya,ada cahaya.
*****
Hari-hari terakhir di UIA...
Ada kelapangan saya akan muat turun beberapa gambar nostalgia. Saya pasti rindukan Taman Ilmu dan Budi. Jatuh bangun dan perit getir, ia tetap di hati saya, cinta dan sayang saya untuknya bukan sedikit. Malah di sini saya punya ukhwah yang sentiasa hangat dan mesra. Namun jika ditakdirkan dengan izinNYA kembara ilmu saya bersambung lagi (insya Allah), saya mungkin tidak akan ke sini. .
***
*hari-hari yang agak melankolik.. kuatkan hati, saya keluar dengan penuh pengharapan.ilmu yang dituai sudah tiba masanya untuk disebarkan ke pelusuk alam, hatta ke kawasan pedalaman, nun di pinggir Negeri Pahang, berhampiran Gunung Seyum yang megah mengukir senyuman, ada jiwa-jiwa yang dahagakan mutiara ilmu menanti saya. Moga di sana nanti, saya jua akan sentiasa tersenyum, dalam suka dan dalam duka. Kerana saya meyakini- ALLAHU AL-MUSTA'AN*

3 comments:

wanz said...

Sungguh tikah..setip yg dirancang belum tentu terbaik buat kita..because Allah has better plans for us..follow ur heart..insyaAllah moga barakah mengiringi setiap perjalanan hidupmu sahabatku..GOOD LUCK!!

mylife said...

setiap ap ayg berlaku pasti ada hikmahnya..walau apa yg berlaku ysu doakan yg terbaik utk tikah..may Allah bless u in everything u do :)

Husaini Ibrahim said...

Sekalung tahniah atas rezeki yang terdampar untuk akak, Insya Allah di sana ada sinar cahaya yang lebih berkilau untuk akak. Ameen.