Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Saturday, December 27, 2008

Bukakanlah pintu kemenangan dan ketenangan...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

AL-FATH (ayat 1-5)..

“1. Sesungguhnya kami Telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata[1393],
2. Supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang Telah lalu dan yang akan datang serta menyempurnakan nikmat-Nya atasmu dan memimpin kamu kepada jalan yang lurus,
3. Dan supaya Allah menolongmu dengan pertolongan yang Kuat (banyak).
4. Dia-lah yang Telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin supaya keimanan mereka bertambah di samping keimanan mereka (yang Telah ada). dan kepunyaan Allah-lah tentara langit dan bumi[1394] dan adalah Allah Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana,
5. Supaya dia memasukkan orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya dan supaya dia menutupi kesalahan-kesalahan mereka. dan yang demikian itu adalah keberuntungan yang besar di sisi Allah,

[1393] menurut pendapat sebagian ahli tafsir yang dimaksud dengan kemenangan itu ialah kemenangan penaklukan Mekah, dan ada yang mengatakan penaklukan negeri Rum dan ada pula yang mengatakan perdamaian Hudaibiyah. tetapi kebanyakan ahli tafsir berpendapat bahwa yang dimaksud di sini ialah perdamaian Hudaibiyah.
[1394] yang dimaksud dengan tentara langit dan bumi ialah penolong yang dijadikan Allah untuk orang-orang mukmin seperti malaikat-malaikat, binatang-binatang, angin taufan dan sebagainya,”

Bila saya sedih, saya selalu membaca surah ini. Surah Al-Fath. Diriwayatkan bahawa Surah ini diturunkan sempena kemenangan Pembukaan Kota Mekah.

Jika saya sedang sedih, saya melantunkan ayat-ayat surah ini dengan peuh penghayatan. Pasti di hujungnya, air mata saya membasahi mushaf.

Sambil membaca, saya berdoa di dalam hati supaya saya juga diberi kemenangan.
Supaya dibukakan pintu-pintu kemenangan dan dipermudahkan tiap kesulitan.
Saya memohon diampunkan dosa-dosa saya yang lalu dan yang akan datang, serta moga DIA memberi nikmat kepada saya disertai dengan pimpinanNYA dalam meladeni kehidupan. Saya memohon supaya saya diberi ketenangan.
Dan saya memohon ketenangan itu akan menjadikan saya lebih hampir dengan DIA.
Saya berdoa dijadikan saya antara penghuni syurgaNYA..

Ya.. saya sedang bersedih.. .
Ya Allah, permudahkanlah yang sulit.
ALLAHU AL-MUSTA’AN

**
Kerana manusia itu alpa
Saat derita mengaku hamba

Kerana manusia itu alpa
Saat gembira terlupa Pencipta

2 comments:

Wan Zuriati said...

Tabahkn hatimu tikah..kerana sesungguhnya setiap kesedihan itu pasti beriringan dgn kegembiraan..itu tandanya kasih sayang Allah ke atas hambaNya..kerana Dia sentiasa merindui rintihan hambaNya..Allah Al-Musta'an!! :)

~me~ said...

Assalamualaikum.saya baru mula berjinak-jinak ke blog anda. walaupun belum mendapat keizinan saya telah meletak link ini ke blog saya. maaf ye. kalau tidak diizinkan saya akan remove link itu. saya baca posting ini dan cuma saya nak tambah yang saya pernah baca di kitab tafsir Ustaz Ahmad Sonhajdi bahawa ini adalah surah yang paling Nabi SAW senangi.
by the way sudilah kiranya ke blog saya di http://aku-mahu-teguh.blogspot.com/