JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Friday, November 28, 2008

tunggu 2 bulan berakhir 15 minit

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Hujan terasa bagai irama madah
angin menyapa segar menghilang gundah
dan mentari- walaupun malu menyinggah di penghujung sanah
masih terasa- amat manis tersenyum buatku si Atikah
ALhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah

**
Rabu. 12.30 tengahari.

Saya Di Maktabah UIA. Melihat jam. 12.30. setiap detik terasa lambat sekali. Saya menunggu 12.45. Kerana pada detik itu, proposal tesis saya akan dibincangkan di peringkat kuliyyah. Amat bimbang saya. Ustaz Yasir selaku musyrif (supevisor) akan mewakili saya pada mesyuarat tersebut. Sambil menatap akhbar harian,saya resah. Fikiran saya entah di mana. Saya hanya mampu berdoa dalam hati. Allahumma Yassir. La hawla wala quwwata illa billah.. Duduk dalam hawa dingin di maktabah terasa panas tiada sejuk. Sofa empuk umpama duri mencucuk. Sejurus, telefon bimbit bergetar. Sms masuk. Saya membuka pantas.

'Sudah selesai, datang ke bilik saya sekarang"
Dr Yasir

Ringkas tapi amat mengujakan. Lantas saya menuju bilik ustaz. Dalam hati makin bimbang. Bimbang mimpi jadi realiti. Kehairanan, cepat benar selesai sedangkan waktu yang dijanjikan (12.45) belum berlalu.

DAlam bilik ustaz, saya duduk di hadapan beliau penuh ihtiram.Penuh debar. Beliau menghulur proposal tesis saya. Kelihatan garis-garis merentang tajuk.

Al-Akhta' Allughawiyyah lada Al-Mutanaazhirin An Naathiqin bilmalayuwiyyah fi Musaabaqah AL-Munazarah Baina al-Jaamiaat fi Maliziya: Diraasah WAsfiyyah Tahliliyyah

Kata Ustaz Yasir:
Alhamdulillah, laisa hunaaka musykilah. Al Maudu' maqbul. faqaz hunaaka attashih al basit fi al-unwan. haza faqad.
(Alhamdulillah, tak ada masalah. Tajuk diterima. Cuma sedikit pembetulan pada tajuk)
Saya terkebil-kebil melihat tajuk pada proposal.
"haza faqad ustaz? " (ni je ke ustaz? ) Sungguh macam tak percaya
"naam, haza faqad"
Alhamdulillah. Maka berakhirlah penantian hampir 2 bulan (sejak saya meghantar poposal ke Kuliyyah dan menunggu untuk dibincangkan proposal tersebut). Tanpa diperbetulkan apa-apa isi di dalamnya,syukur yang amat sangat!
SEcara rasminya, berdaftarlah tajuk tesis saya.Moga dipermudahkan semua.Moga ada faedah untuk semua.Doakan saya.
**
siang tadi saya menghadiri bengkel kehakiman Debat Bahasa Arab MADUM. Secara rasminya juga sudah memiliki sijil kelayakan sebagai hakim mana-mana pertandingan MADUM. Maka program pertana, Debat Diraja yang akan berlangsung 28 nov hingga 3 dis nanti..
Selamat Bertanding buat para pendebat, selamat melontarkan afkar dalam lantunan bahasa Arab yang indah, selamat tahsin lughah anda! Selamat berpegang pada prinsip 'nakhtalif wanahtarim' (kita berbeza pendapat dalam sesi perdebatan namun kita saling menghormati' Saya menunggu sebagai hakim.
***
Bunga bunga di mana -mana . Saya amat gembira ketika ini ;-)





7 comments:

Husaini Ibrahim said...

Alhamdulillah..alhamdulillah...alfu mubarak ya ukhti, nad'uLlaha Ta'alaa ay yuwaffiqaki fi tatbiq at-tesis.. Ameen..

mylife said...

alhamdulillah..conratulation tikah..mg dipermudahkan segala urusan..mantaplah..dh qualified jd hakim..hehe

Sarah Mohd Shukor said...

alhamdulillah. tahniah ye kak tikah! semoga yg menanti lepas ni pun dipermudahkan Allah. oh. ni boleh buat pra-kenduri doa selamat =D

*semoga bunga kekal di mana-mana hingga akhirnya =)

sai said...

faqad? hilang? am faqot? hehehe
bunga juga di mana-mana bagi saya. tadi naik motor sambil ketawa besar sesudah sujud syukur. Alhamdulillah, keputusan akhir semester sudah keluar. :)

wanz said...

Alhamdulillah tikah..alfu mubarak!! :-)

dhiyauqalbii said...

Hussaini
Terima kasih dik, baarakallahu fiik

Yus
Syukran Yus, doakan saya yer.
tak adala ,mantop pun, biasa2 jer..

Sarah
Syukran dik, tak ada kenduri, dah siap nanti baru kenduri ;-)
Insya Allah, moga berbunga selalu :)

Ceghah
faqoth.. ;-)
Tahhiah da grad.. senyum bawak motor jgn sampai langgar tiang ;-)

Wan
Thanks wan, jaga diri n kandungan

Anonymous said...

perlu memeriksa:)