Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Friday, November 07, 2008

kejutan lagi

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
1
Pagi-pagi, saya bersiap ke Kem Tahbib Bahasa Arab (menjadi fasilitator di bawah Al-Madani Strategic Learning). 3 sms masuk ke inbox. Dari bonda tercinta, abang Long dan Kak Long. Semuanya bernada sama:
Ngah, Abang Long dapat tukar ke Putrajaya.
Alhamdulillah. Ini busyra setelah penantian yang lama. Lega kami sekeluarga. Legalah wan (nenek) saya, cucu yang dirindui setiap masa akan bermastautin di Semenanjung. Lega juga buat kakak ipar, selepas setahun setengah berkahwin, Alhamdulillah mereka dapat menjalani kehidupan seperti pasangan yang lain.
2
Tidak lama kemudian, menerima sms dari my ZFM (biiznillah, Insya Allah) memaklumkan sudah 3 hari dia diserang demam cingukunya. Terkejut saya. Patutla 2,3 hari ini lebih banyak mendiamkan diri. Syafakumullah. Kasihannya, esok (sabtu) perlu pula menghadiri exam MUET (writing & reading). Moga dipermudahkan semua. Moga diberi kekuatan.
**
Esok, genap 3 hari saya mengikuti kem TAHBIB B.ARAB (sebagai fasilitator) . 3 hari di 3 sekolah yang berbeza tetapi peserta dalam lingkungan usia yang sama (tingkatan 1 hingga 3). Saya terasa seperti kembali ke zaman sekolah menengah ( riuh rendah sekolah, seragamnya.. sungguh terasa rindu). Dan yang lebih menyentuh hati, saya berjumpa adik-adik yang gigih belajar bahasa Arab. Contohnya adik NIk di SMK Seri Keramat siang tadi. Penguasaannya agak lemah, dia baru tingkatan 1. saat mengeja perkataan 'qalamun' dia mengeja:
qaf alif lam alif mim wau nun
saya membetulkan ejaan,- betulkan, selepas qaf tiada alif
dia padam dan jadilah - qaf lam alif mim wau nun
saya membetulkan lagi- selepas lam tiada alif,selepas mim tiada wau nun - yang ada cuma qaf lam dan mim
dia memadam- masih ada kesilapan
dan tanpa jemu dia memadam dan menulis hingga betul. Sungguh dia tidak mengeluh dan tidak berputus asa. Itu cuma satu contoh. Ust Lutfi (speaker) juga perasan maka dia meminta saya memberi perhatian lebih kepada Nik.
Sungguh saya terharu. Dia agak lambat 'menangkap' namun dia sangat rajin berusaha, tidak takut buat silap dan sangat rajin bertanya. Allah iftah 'alaik dik, moga berjaya! DAn ramai lagi yang saya jumpa. Hati saya terhibur. Minat dan cinta saya menyubur. Saya tahu, masih ramai yang dahagakan ilmu.

2 comments:

Anonymous said...

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO, saya baru dapat menangkap maksud ZFM. hahahaha. Amiiin

Anonymous said...

demam cikungunya (betul tak ejaan saya?wuwu) wush, syafahullah..

-->insyaAllah ameen..