Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Saturday, March 22, 2008

Tunggu dan DIA berikan pada Waktu TERBAIK dariNYA


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang



Alhamdulillah. Hari ini Sabtu. Banyak menghabiskan masa di bilik. Study sikit-sikit. Alhamdulillah. paper kedua semalam dilalui dengan jaya. Soalan2 ok (of course soalan selalu ok-jawapan jer yang tak tahu ok ke tak).. Tapi Alhamdulillah, DIA mempermudah semuanya.



Next paper isnin ni-constrastive error analysis. Subjek yang WAJIB dikuasai coz tesis saya nanti tentang Error Analysis> Lepas habis exam tengahari tu, masih berkira-kira (belum muktamad lagi) untuk pulang menjenguk ayah bonda an adik-adik di rumah. Rindu. Dah hampir sebulan (lebih kot?) saya tak pulang. Lagipun melihat jadual hari-hari hadapan, kalau tak ambil peluang 'menyelit' di tengah lat exam 4 hari ni, mungkin lambat lagi boleh pulang.



Exam habis 31hb, sebaik habis exam, saya perlu standby di mahalah- selaku pemegang kunci bilik stor untuk student. Next sem ada reshuffle untuk semua student (kecuali blok PG) so untuk cuti kali ni, semua student WAJIB evacuate room masing-masing. Barang-barang akan disimpan di stor yang akan saya pegang kuncinya.. dijangka proses akan berakhir 8 April (ops.. 8 April.. birthday siapa yer?.. ) Lepas tu pulak 9-11 April saya akan ke Lumut- Nuqaba' Training. Dan selepas itu, dengan izin Allah, ikut COMRADE masuk kampung.. Tak silap gi Pos TUel..



So rasanya tak boleh memanjangkan waktu tidak pulang tu.. Tambah-tambah lagi khamis lepas, tengah ralit study dikejutkan sms adik saya- MImi:



Ngah, abang jatuh kena kejar anjing. Koyak kepala lutut..



Inna lillah. terkejut saya, terus menelifon rumah. Abang mengangkat (Abang- adik saya yang kedua bongsu (n0 7) -Amran Munawwar, 13 tahun umurnya)



Bertanya khabar dia, cool je dia jawab. Tapi katanya teruk jugak luka. Dengar suara dia, macam tak sakit jer? sedangkan kata adik saya dia dah menangis menahan sakit sebelum tu. Hmm, bagusla, budak lelaki. Kena kuat. Takkan nak nangis kan citer kat saya? Rasanya kalau yang berada dalam situasi itu adalah si bongsu Izyani, mesti da nangis.. hehe..



Lagila kuat hati ni dipanggil-panggil untuk pulang> Hmm, kena fikir habis-habis dulu ni..





****

friend indeed = friend in need.



Wan. bukan wan= nenek saya. Tapi roomate saya waktu undergraduate dulu. Sahabat yang amat-amat dirindui. Sejak saya masuk kg Rual (tak silap hujung tahun lepas) wan memaklumkan hasratnya untuk berjumpa saya. Tapi tertangguh sebab masa tu saya kat kampung orang Asli. Pastu tertangguh lagi sebab saya ke Kuala Mu. Pastu tertangguh lagi minggu demi minggu, ada aja sebabnya. Kalau saya free, Wan pulak yang ada hal. begitulah sebaliknya. Hinggalah cuti Maulidur Rasul (Khamis baru ni). Wah, hampir 4 bulan pertemuan kami tertangguh.

Mulanya, Wan keberatan nak datang bila tahu saya ada exam jumaat. Tapi berkali-kali saya katakan, saya tak terganggu dengan kehadiran Wan, malah amat-amat megalukan. Pertemuan berlangsung di bilik saya. Malas nak keluar, maklumla dalam mood exam. Lama kami berbual, macam-macam... Wan sampai dalam 12.30 tengahari, kami makan bersama dan menyambung perbualan...

Dari hal keluarga hingggalah kerja (Wan kini bekerja di sebuah syarikat IT swasta di Cyberjaya), dari hal study (saya la tu) hinggalah masuk hal-hal peribadi. WAn rancak bercerita tentang kerja serta tekanannya dengan persekitaran kerja yang tidak islamik- yag menguji iman. Juga tentang kebimbanganya menjelang Ogos- saat bertukar title dari tunangan orang kepada isteri orang, tentang tangungjawab besar menanti..

Dengan Wan, saya cukup selesa. Senang sekali berbicara dengannya, dan dengan Wan, saya bisa mengeluarkan 'sekeping hati dan rasa' di hadapannya. Tanpa selindung-selindung. Akhirnya 'tsunami' qalbu yang menghantui sekian lama terluah di hadapan Wan, mohon nasihat dan kekuatan...

Hari itu sangat memberi makna pada saya. Kami bertukar nasihat, bertukar padangan dan saling mengingatkan. Wan, terima kasih sangat. Really appreciate ur presence. Seperti kata Wan- kita ni hamba yang lemah, dalam apa jua keadaan, kita perlukan kawan untuk menasihati, mengingatkan agar iman kita terjaga. Dan hari itu, Wan menunaikan tanggungjawabnya sebagai sahabat, menasihati saya dengan buah fikiranya yang mengalir sejuk menyirami hati yang gulana. Barakallahu fiik ya habibti..

Sebelum pulang, sempat bergambar. Ya, kami akan saling merindui nanti. Kata Wan- gambar terakhir bersama saya mungkin, sebelum dia bergelar isteri orang. 08.08.08. Insya Allah, saya doakan dipermudahkan Wan segala urusan menjelang hari tersebut. Dengan izin Allah, saya juga akan bersama mengikuti majlisnya nanti. Wan, tabahkan hatimu, Tikah akan sentiasa doakan, and i'll always here for you, Insya Allah.

Kesimpulan kami hujung pertemuan itu- Perancangan Allah menunda pertemuan kami ada hikmah terbesar dari DIA- menganugerahkan rindu dan memberi kami pertemuan itu di saat kami benar-benar memerlukan kawan, seperti situasi kami sekarang.

Pulangnya Wan, hati saya tenang setenang-tenangnya..
HAmdan Lillah, Allahu Akbar!


1 comment:

Wan Zuriati said...

Salam 'alaikum ya ukhti :) Alhamdulillah Allah bg kita peluang utk bertemu...ukhwah fillah itu hakikatnya - bertemu tak jemu..berpisah tidak gelisah..kerana hati kita ditemukn Allah..berpisah jua keranaNya..miss u so much tikah...peliharalh imanmu selalu..& jagalh dirimu jua..Allahu yahfizuki daiman...fii amaanillah :)