JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Saturday, March 22, 2008

1 2 3 4

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


1
Eibe said: Tikah, Rayyan maksudnya apa? Nak bagi nama kat baby nanti, Insya Allah
(Eibe yang sedang menunggu hari bergelar Ibu)

2
Pipah said: Tikah, jangan lupa, 14.6 ni.
Ops, tarikh yang sama dengan walimah Hasanah- my team mate dalam debat B.Arab dulu. Baru berkira-kira nak menghadirinya- di Singapura. Sambil jalan-jalan. Bila dikhabarkan pada Pipah, She said: Wah, kalau Tikah tak datang memang terasala. Kawan-kawan lain kawin sumer tikah pergi. Takkan Pip kawin Tikah tak gi..
(huhu, saya tau, muka saya muka 'wajib ada' dalam walimah kawan-kawan.... So nampaknya batalkan rancangan ke Singapore. Pipah adalah kawan yang AMAT rapat dengan saya)

3
Hasnah Al-Hafizah di bumi Anbiya' said: Tikah, jangan lupa doakan ana. Insya Allah bulan 12 ana balik, doakan jodoh ana panjang, bulan 12 ni walimahnya.

Dear Hasna, ana doakan semuanya dipermudahkan. Anapu rindu ngn enti..

4
A said- weh. aku nak bagitau ko ni. Aku pregnant. 2 Minggu. doakan aku yer.

Alhamdulillah. Cik A ni (ops puan A).. Nikah lepas Raya Aidilfitri ari tu tapi tak buat majlisnya lagi. So dia menyembunyikan pernikahannya . Huhu, teruk gak kena 'cuci' ngan saya. Kawan baik sendiri tapi nikah tak nak cakap. Nikah sembunyi-sembunyi. 2 minggu sebelum kantoi dia da nikah tu, kami bermesej dan saya tanya.

'ko ni bila nak kawin? da lama bertunang. tak elok lama-lama'
balasnya" tunggula, aku nak sambung belajar dulu. Tak cukup duit lagi.

Geramnya hati bila dapat tau rupanya masa mesej tu dia dah nikah pun. Bila saya tanya kenapa tipu saya waktu tu, jawabnya: ko tanya kawin, bukan nikah. Memang aku da nikah tapi belum kawin lagi.

huhu, katanya, malu nak bagitau tak buat kenduri lagi, takut orang kata' tula, minta duit hantaran tinggi sangat, tak cukup duit lagi, kena nikah dulu'

Aduh, mudah aje alasan dia bagi. Menda remeh tu. Lagipun, yang gi letak hantaran tinggi tu wat apa. Saya agak geram sebenarnya sebab dia ni pun kawan rapat gak. Masa majlis bertunangnya dulu, saya siap tidur rumah dia lagi, menolong majlis. Tup tup nikah tak bagitau.
Yang saya bebelkan 1 ajer- bertunang, tak payah heboh-heboh tapi kawin ni memang Nabi Muhammad Sollallahu 'Alaihi Wasallam suruh hebahkan. Elak Fitnah.

Akhirnya dia akur dengan nasihat saya tapi katanya- Mmm, aku belum terbuka hati nak bagitau orang lain aku dah jadi isteri orang..

Kawan, bagitau ajerla, dan nak jadi mak orang pun, nanti jadi fitnah pulak di kemudian hari..

Hmm.. sedih mentaliti masyarakat kita. Walimah besar + hantaran tinggi selalu merumitkan keadaan. Yang wajib tu sebenarnya urusanya mudah je. Tiada yang susah dalam nak beragama ni. Islam tu mudah. Tapi jadi susah bila mengutamakan adat lebih dari urusan agama sendiri.

***
Eibe, Pip, Hasnah Al-Hafizah, Cik A- semua mereka adalah teman-teman persekolahan dulu. Amat-amat merindui mereka semua. Semua dah ada life masing-masing, tapi ukhwah kami masih erat sampai hari ini. Tiap perkhabaran di atas diiringi pastinya diiringi soalan : Tikah bila lagi? Enti bila lagi? Ko bila lagi?

dan jawapan yang pasti dari saya? Insya Allah, doakanla.. :-)

saya sentiasa percaya, setiap manusia itu dilahirkan dengan rezeki masing-masing, bahagian yang ditentukan Allah. Juga perlu didahului usaha kita. Jodoh yang baik, itu juga rezeki dari Allah. Berusaha dan berdoa, sentiasa bersangka baik dengan Allah. Bila masanya tiba, DIA kata 'jadi' maka akan 'jadilah'. :-)

***

1
mimpi bertemu angkasawan negara. Gara-gara terbaca akhbar tentang buku yang meceritakan pengalamannya di angkasa telah terbit. Masuk dalam list 'mesti beli'. Termasuk buku 'Surat-surat untuk pemimpin dunia' (Tun M)> Tunggu gaji masuk+Pameran buku Antarabangsa

2
Mimpi jumpa Nurul Izzah Puteri Reformasi. Gara-gara terkesan dengan suasana politik tanah air.

3
Mimpi jumpa Sarah di KLIA. Kata Sarah: Kak Tikah, saya nak balik ni, nak bertunang. Ops.. terkesan dengan apakah ini? Macam betul je dik?? hehe..

4
Semua mereka di atas- pada pandangan saya, orang yang dihormati, berjaya dalam bidang mereka, ada aspek yang saya kagumi pada mereka. Tak terlintas pun nak jumpa mereka sebenarnya. Kalau adapun yang ingin saya jumpa- 'seseorang' yang saya kagumi di hati. hehe.. Nak mimpi pun tak sampai hati :-)


***
banyak pulak menulis petang ni.. rest sembang-sembang elak tekanan exam.
Doakan saya, 3 paper berbaki. CAM yang dah dapat tu, Alhamdulillah, moga kecemerlangan dilestari, dengan izinNYA Al-Wahhab.

Allahu Al-Musta'an.

No comments: