JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Saturday, February 23, 2008

Translation project

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

sorotan seminggu
Jumaat petang-ambil bas KL-Kuantan untuk hadiri exam perjawatan awam di PSDC Kuantan pada esoknya. Tiket jam 8mlm. Mata tidak mengantuk langsung. Maka ditemani my rafiq (laptop) mengulangkaji beberapa perkara sebagai persediaan ujian esok

sabtu
exam 9pg-5ptg.
Jam 6-bas dari kuantan ke Temerloh bergerak. Sampai di Temerloh 8 malam.

Ahad
kenduri kahwin jiran belakang rumah. Kena masak hidangan untuk pengantin. Mak pula perlu ke Terengganu untuk hadiri kursus jam 12 tengahari. Maka memasak 'hentam sajerla' dengan bantuan mak cik-mak cik jiran beberapa orang.

petang-balik UIA.

** Translation Project**

Kesibukan kenduri, tak sedar ada panggilan dari DR Akmal. Malam itu baru saya tahu, Dr Akmal memanggil kerana dia sedang mencari team penterjemah untuk menterjemah buku Arab-BM.

Kata ustaz- dia akan jadi editor. Tapi kerjanya urgent. Perlu siapkan sebelum Rabu kerana terjemahan itu akan dicetak untuk satu seminar Ahad (25hb 2 ) nanti.
Buku itu untuk menentang ajaran2 Syi'ah. Ustaz memohon bantuan saya dan rakan2. Saya berfikir panjang. Khamis pagi ada exam. Namun memikirkan tanggungjawab pada masyarakat saya menerima.Menurut Dr Akmal,seminar ahad nanti dibuat berikutan menularnya ajaran Syiah di kalangan pelajar UIA. Tanggungjawab.tanggungjawab. Tegarkah saya lari dari tangungjawab ini?

Maka petang isnin, jam 5, kami diberi teks untuk terjemahan. Seorang (6 penterjemah semuanya) diberi dalam 20 muka surat. Perjanjian- jam 10 malam hari itu, 10 muka surat pertama perlu diemelkan pada ustaz.

Bekerja, menterjemah dengan tekun. Perlukan tumpuan dan skil yang amat tinggi. Tajuk tentang syiah. lebih-lebih lagi banyak petikan dari kitab-kitab lama. Ayat klasik. Berpusing ligat minda berfikir. Jam 10 malam, Alhamdulillah 10 muka surat pertama selamat dihantar kepada ustaz. Rehat sebentar dan study untuk exam pula.

Rabu- menterjemah baki muka surat, usai bahagian saya, membantu pula rakan-rakan yang belum siap. Sebelum jam 12, semuanya perlu siap. Esok ustaz perlu edit. Jam 10 pagi khamis, terjemahan itu akan dihantar ke syarikat penerbitan.

Khamis- exam. Alhamdulillah, Allah mudahkan semuanya. Namun masih ada tugasan menunggu. Menyambung perjuangan.

Ahad 25hb febuari
Seminar / Talk tauhd (terutama penentangan terhadap Syiah) akan disampaikan oleh seorang ulama dari Mekah yang juga penulis buku 'Risalah ila ikhwanina As-Syiah'
930 pagi
masjid UIA
1000 naskhah buku di atas (terjemahan) akan diedarkan secara percuma


*honororium kerja terjemahan ini memang lumayan, kerana sifatnya yang 'urgent'. Alhamdulillah, rezeki dari Allah. Yang utama, secebis sumbangan untuk masyarakat.

No comments: