Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Saturday, February 23, 2008

jumbo sale


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Semalam (Jumaat) saya ke Kompleks Kerajaan Jalan Duta bersama dik Jaie atas satu urusan nasional. Usai segala urusan, kami menaiki teksi ke KL Sentral untuk mengambil Putra LRT ke Gombak.


Sementara menunggu waktu Maghrib, kami singgah di Nile Bookstore di situ. Ada jualan buku di sana dan mata saya menangkap beberapa buku dalam bahasa Arab lalu membeleknya. Tidaklah banyak sangat pilihan bukunya tetapi sebaik melihat harga yang tercatat, saya memerhati judul-judul buku yang ada.


Beberapa buku menarik minat saya, antaranya Fannu Li At-Ta’amul Ma’a Al-Athfaal (seni bergaul dengan kanak-kanak) dan Numu Al-Mafaahim Al-‘Ilmiah Li At-Atfaal (Perkembangan Kognitif bagi Kanak-kanak). sebuah lagi buku yang menarik minat saya adalah yang bertajuk ‘ Al-Wasiyyah wa qisaasun Aakhar’ (wasiat dan kisah-kisah lain) iaitu himpunan cerita penyiasatan. Saya juga membeli satu buku Melayu yang bertajuk ‘Jejak Cemerlang 30 Wanita Beriman’ .


Percaya atau tidak,harga yang tercatat di setiap buku tersebut adalah antara RM4-RM5. Sangat murah! Susah sekali medapatkan buku bahasa Arab dengan harga murah begini di Malaysia. Tambahan lagi dengan judul-judul yang berfaedah itu, saya tidak ragu-ragu untuk mendapatkannya.

Saya ke kaunter untuk membayar buku-buku tersebut. Lebih mengejutkan saya, keempat-empat buku itu kemudianya diberi potongan 50% ! Sungguh terkejut saya. Ini bermakna harga keseluruhannya RM12 cuma. Sungguh sukar saya mempercayainya.

Lalu saya menjenguk sekali lagi di rak jualan tadi. Mata saya menangkap pula 3 jilid ‘Mausuu’ah Safiir li Tarbiyah Al-Aulaad’ (Ensiklopedia Safiir untuk Pendidikan Anak-anak) ketiga-tiganya berkulit keras, dengan harga tertera pada setiap buku adalah RM18. dalam kiraan saya, selepas potongan, harga ketiga-tiga ensiklopedia itu adalah RM27. Itu adalah amat murah pada perkiraan saya, untuk 3 jilid ensiklopedia berbahasa Arab.

Saya membayar, dengan Jaei mengirim sebuah buku lagi untuk dibayar bersama. Subhanallah, terkejut saya sekali lagi apabila bayaran dibuat, harga untuk ketiga-tiga ensiklopedia termasuk buku Jaei tersebut cuma RM16! Rupa-rupanya esiklopedia itu diberi potongan sebanyak 70% !

Saya keluar dari kedai itu dengan terkejut yang amat. Dengan RM24, saya memiliki 4 buku dan 1 ensiklopedia berbahasa Arab yang sangat berharga.

Apabila pulang, saya lebih bersyukur kerana mendapati ensiklopedia itu sarat dengan artikel ilmiah dalam bidang pendidikan, dari pendidikan sebelum sekolah hingga pendidikan selepas marhalah universiti, ditulis oleh ulama-ulama Arab tersohor dalam bidang pendidikan, antaranya Dr Muhammad ‘Ali Madkuur- yang bukunya dijadikan rujukan utama dalam pendidikan bahasa Arab.

Malah, skopnya amat luas, merangkumi semua aspek pendidikan- manhaj (syllabus), idaarah AlFusul (Class Management), Ilm An-nasfi Attarbawi (psikologi pendidikan) malah Ta’lim A-Lughah (language learning).

Alhamdulillah, macam rezeki besar pula hari ini, amat bersyukur saya! Manis sungguh kurniaanMU! Alhamdulillah! Allahu Akbar!

No comments: