Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, January 31, 2008

Kisah dari nama.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Sebenarnya saya berhajat menulis entry ini smpena ulangtahun saya yang ke 24, dedikasi buat mak dan abah yang memberikan saya nama ini.

Alkisahnya, sebelum dilahirkan dan mendapat tahu ‘saya’ adalah perempuan, emak dan abah berhajat menamakan saya dengan nama Fatihah. Kerana saya adalah puteri ‘pembukaan’ mereka. (yang sulung abang). Namun entah bagaimana, ketika dilahirkan, nama itu bertukar menjadi ‘Atikah’, maka sehingga hari ini, masih kekal (hatta yaumul qiyamah, saya akan dipanggil dengan nama itu, Insya Allah).

Kali pertama saya menulis nama dalam bahasa Arab (jawi) adalah ketika berada di Tadika Al-Mukmin, ketika usia saya 6 tahun. Ejaannya- ‘ain alif ta kaf ha.

Dan sejak itu, versi nama saya dalam tulisan jawi sering diubah-ubah, terutamanya digantikan huruf ‘kaf’ dengan ‘qof’- menjadikan ejaan ruminya- atiqah. Seringkali bertukar mengikut pendapat ustaz itu dan ustaz ini, katanya ejaannya begini, yang itu pula kata begini, saya hanya tersenyum, terpulang, sementelahan saya sendiri tidak mengetahui yang benarnya, waima dalam hati saya amat menyukai ejaan ‘kaf’ kerana ditulis rumi atu jawi, sebutannya sama, dan ‘kaf’ sifat hurufnya lebih lembut, mudah untuk lisan Melayu, dan juga kerana sifat ‘qaf’ agak keras . Even dalam ‘ilmu dalalah Arab sendiri, perkataan yang agak keras selalunya menunjukkan makna (keras, susah, dahsyat) Cth: Qubur, Qiyamah-

Tapi setelah saya belajar, akhirnya saya jumpa bukti dan hujah kenapa saya harus mengekalkan ejaan nama itu dengan ‘kaf’. Jika dirujuk Mu’jam Arabi Asasi, bab huruf ‘ain, akan dijumpai perkataan ;ain alif ta kaf ha: dirujuk kepada 2 orang sahabiah pada Zaman Rasulullah, iaitu 1) A‘mmatur Rasulullah S.A.W- (Ibu Saudara Rasulullah SAW) ‘Atikah Abdul Mutalib dan ‘Atikah Binti Zaid. Maknanya, nama itu adalah nama klasik arab dan membawa cerita tentang tokoh sahabiah tersebut. Namun maklumat yang saya jumpa lebih banyak berkisar tentang ‘Atikah bnti Zaid sementara kisah ‘Atikah ‘ammaturrasul amat jarang diceritakan (saya akan cuba menggali sejarah itu nanti, Insya Allah)


::‘Atikah; kisah kecantikan yang melalaikan dan isteri Para Syuhada::

ATIKAH BINTI ZAID AMR BIN NUFAIL
Dia termasuk penyair wanita bangsa arab,memiliki kecantikan yang menawan,kesempurnaan dan akhlak yang baik.Pemikirannya juga jitu dan pendapatnya cemerlang.Syairnya banyak berkisar menggalakkan Muslimin berjuang, terutama memberi semangat kepada suaminya yang keluar berperang.
Dia berkahwin dengan Abdullah bin Abu Bakar As-Siddiq.Abdullah sangat memuliakan,menghormati dan menjaganya.Terleka dengan kecantikan dan cintanyakepada Atikah, Abdullah melalaikan tanggungjawabnya kepada Allah. Masjid tidak lagi dikunjungi tiap kali waktu solat, meninggalkan solat jemaah yang selalu dilazimi. Mengetahui keadaan itu, Abu Bakar menyuruh anaknya menceraikan Atikah. Dalam berat hati, dia menurut.Namun penceraian ini membuatkan Abdullah sakit.Lalu dia mengubah sebuah syair yang meluapkan rasa cintanya kepada Atikah.Lalu Abu Bakar menyuruhnya untuk rujuk kembali. Lalu Atikah dan Abdullah belajar dari kesilapan lalu, supaya tidak meletakkan cinta antara mereka melebihi cinta kepada Allah.


::tadabbur: Cinta Allah sentiasa teratas. Bercinta dengan makhluk, tanyakan pada diri, adakah cintu itu melalaikan kita dari memenangi cintaNYA??

Tatkala mereka berdua sudah rujuk,Abdullah menghadiahkan sebidang kebun,dengan syarat,Atikah tidak berkahwin lagi jika dia sudah meninggal dunia.Ketika Abdullah meninggal,maka Atikah merasa sangat tertekan dan terseksa. Lalu datang lamaran dari Umar Al-Khattab untuk memperisterikannya.
Maka ketika Umar binAl-Khattab melamarnya,dia menceritakan masalah kebun itu dan syarat dari Abdullah.Umar menyuruhnya agar meminta fatwa kepada Ali bin Abu Talib.Ali berkata,"Kembalikan kebun itu kepada keluarga Abdullah,sesudah itu berkahwinlah lagi!"Maka dia pun berkahwin dengan Umar.
Setelah Umar binAl-Khattab meninggal dunia dan sudah habis masa iddahnya,dia berkahwin pula dengan Az-Zubair bin Al-Awwam. Dan ketiga-tiga suaminya tadi meningal kerana dibunuh/syahid.
Setelah Az-Zubair meninggal dan masa iddahnya sudah habis,dia dilamar Ali bin Abi TALIB.Dia mengirim utusan untuk menemui Ali,dengan mengatakan,"Sesungguhnya aku tidak boleh membiarkan dirimu anak pakcik Rasulullah,dari pembunuhan".Namun Ali menjawab,"Siapa yang menyukai mati syahid di masa mendatang,hendaklah dia berkahwin dengan Atikah,".Ini kerana memang semua suaminya meninggal dalam keadaan terbunuh.
Kemudian dia dinikahi Al-Husain bin Ali.Ketika Al-Husain terbunuh,Atikahlah yang pertama kali mengangkat pipinya dari tanah dan membersihkannya.Sesudah itu Atikah hidup menjanda.Maka Abdullah Bin Umar pun pernah berkata,"Barangsiapa menghendaki mati syahid,hendaklah menikah dengan Atikah".Atikah meninggal dunia sekitar tahun empat puluh hijrah.

Akan datang: Syair ‘Atikah bt Zaid dalam Hamasah Abi Tammam dan
Kisah ‘Atikah b. Abdullah (Ummu Maktum) ; ibu si buta yang syahid

- itu kisah sejarah, untuk diambil ikhtibar dan pengajaran, dan saya ingin menjiwai, semangat dan ‘khidmat cemerlang’ atikah R.A buat keluarga, dan ummah seluruhnya.

TADABBUR; Sejarah. Kita belajar darinya, namun harus juga ditanya diri, sejarah apakah yang ingin kita lakar dalam usia yang terhad ini, untuk jadi bekalan ‘saham’ di sana?



::Hadiah buat diri::

2minggu lalu, selepas presentation taqwim+ juhud yang diletak menjaykan workshop SLEU: mendapatkan 2 buku- 1) Ketika Cinta Bertasbih 2- sambungan lalu untuk karya cemerlang seterusnya dari Kang Abik
2) Pendidikan Rabbani-mengenal Allah melalui ilmu dunia (Prof Sidek Baba)

Tapi belum berkesempatan menamatkan keduanya, dihimpit tugasan pelajaran.

Minggu ini- selepas midterm dan presentation- esok saya kan pulang ke rumah, sudah terhidu aroma laman ayahbonda yang sudah lama tidak dinikmati (last balik- raya haji). Adik-adik di rumah sudah mula bising, bila kak Ngah nak balik? Dan bila dikhabarkan saya akan pulang jumaat (esok) si Bongsu Izyani sudah mula menghitung hari,menanti pulangnya saya. Dan saya sendiri, amat rindukan keletah dan hilai tawa mereka sesungguhnya, rindu mengucup tangan mak dan abah, merasai kasih sayang mereka dan keluarga dalam teratak keluarga kami yang sederhana.

13 & 15 feb- mid term lagi, dan hadiah buat diri yang seterusnya adalah menghadiri kursus kahwin 16 & 17hb.. (ambil kursus je, bila,siapa,di mana- persoalan2 yang belum ada jawapannya)- Wallahu ‘alam apa yang terbaik, Insya Allah.

::Antara 2 cinta::
Perlu istikharah, memilih dua cinta. Dua-duanya amat saya cintai, dua-duanya punya sumbangan tersendiri.

Perbincangan dengan ustaz-ustaz, hasil bacaan,menilai kemampuan- sudah ada 2 tajuk tesis yang berlegar dalam kepala. Kedua-duanya punya sumbangan,kedua-duanya majal (bidang) yang saya cintai. Cintai amat.bukan sikit-sikit. Dan keduanya memberi makna. Lalu, antara 2 cinta ini, saya harus memilih satu, satu lagi- mungkin dijadikan kajian ilmiah untuk kepentingan dan sumbangan bersama, jika saya punya kelapangan, Insya Allah. (atau ‘simpan’ untuk PHD )

Istikharah. Akan istikharah . Memilih tajuk tesis. Buat masa sekarang, mengumpul bahan dan menulis proposal. Sebaik result exam sem ini keluar nanti,proposal terus dimajukan, Insya Allah. Moga dimudahkan semua, Allahu Al-Musta’an.

2 comments:

Anonymous said...

World Of Warcraft gold for cheap
wow power leveling,
wow gold,
wow gold,
wow power leveling,
wow power leveling,
world of warcraft power leveling,
world of warcraft power leveling
wow power leveling,
cheap wow gold,
cheap wow gold,
buy wow gold,
wow gold,
Cheap WoW Gold,
wow gold,
Cheap WoW Gold,
world of warcraft gold,
wow gold,
world of warcraft gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold,
wow gold
buy cheap World Of Warcraft gold i3t6v7km

malaysia baru said...

Suaminya semuanya syahid.
'Atiqah bersuamikan
1. Abdullah bin Abu Bakar As-Siddiq.
2. Umar Al-Khattab
3. Az-Zubair bin Al-Awwam
4. Al-Husain bin Ali.

Adat kita?