Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, July 10, 2007

IPTA pelantok


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


IPTA PELANTOK


Alhamdulillah, IPTA Pelantok berlangsung dengan jayanya..

corat-coret IPTA Pelantok:


::penyertaan penggerak2 JAKIM/JAIP amat bermakna.. berkongsi pengalaman dengan orang-orang berpengalaman amat berharga.. lain kali, ada IPTA ajakla penggerak2 ni sama.. kita kan budak baru belajar?? kehadiran daie yang berpengalaman macam mereka sangat banyak membantu


::Alhamdulillah, hari ke 4 program, ada busyra, Pak M memilih mengucap 2 kalimah shahadah sejurus sebelum azan maghrib dilaungkan.. Alhamdulillah, hidayah Allah turun jua. Allahu Akbar!!


::Helwani:: sambutan menggalakkan para ibu di Pelantok amat mengharukan.. saya mengetuai Helwani kali ini, mengajar kraftangan (bakul, pasu bunga, bekas telur) dari surat khabar.. ternyata ibu-ibu di sini cepar belajar.. dan petang itu, usai sesi pertama, kami menerima permintaan untuk dilanjutkan sesi helwani kali kedua keesokan harinya.. peluang untuk menambah mesra dan berdakwah lagi..

bersama amek-amek selepas sesi helwani-bersama hasil kraftangan

::kalimah Allah::

usai malam kebudayaan, Maha Suci Allah, langit terang benderang dihiasi bintang dan bulan penuh jamadil Awal.. lebih menakjubkan kuasa Allah- awan membentuk kalimah Allah.. Subhanallah! saya tidak sempat menyaksikan tetapi kawan-kawan lain terpaku menyaksikannya, disambut kalimah Allahu Akbar.. moga bersamanya, ada rahmat dari Allah mengiringi misi dakwah kali ini



::sambutan warga SK Pelantok::

terharu, sebelum pulang, kami diraikan dalam majlis sederhana tapi meriah oleh warga SK Pelantok.. sedih juga meninggalkan adik-adik, setelah beberapa hari bersama mereka.. to module team.. sorry sangat tak banyak yang boleh dibantu masa sesi motivasi ari tu.. macam bukan motivasi-sekadar berbasa-basi
adik-adik SK Pelantok




::ancaman Aluj::

Pelantok diancam Aluj. pegangan yang mengajak orang asli kembali kepada agama asal mereka dan mengamalkan cara hidup zaman neenk moyang mereka-bercawat dan apa-apa lagi seperti zaman'kegemilangan' jahiliyah mereka.. moga kita sama-sama istiqamah dalam jalan ini, demi agama tercinta, pasni harap-harap ada selalu program follow up dibuat.. kala tak kita, siapa lagi??
balai sewang tempat penganut Aluj 'beribadah'- no entry




:: keluarga angkat::

rata-rata peserta membawa pulang cenderamata dan cenderahati dari keluarga angkat.. pemurahnya mereka, dalam serba kedhaifan, masih berusaha mencari sesuatu sebagai hadiah kenangan buat anak-anak angkat memasing.. anak-anak angkat semua, jangan lost contact dengan mereka.. terutama kalau yang bukan muslim tu.. nila peluang nak jalinkan dakwah terus terusan dengan mereka.. moga kasih sayang itu menghubung mereka ke jalan allah,. Ameen..



::pasangan jalan dakwah??::



teringat pesanan Pak Teh (penggerak Jakim) waktu tazkirah maghrib ari tu.. harap semua peserta istiqamah dengan jalan ini.. keluar dari uia, jadilah apa jua, ikut bidang masing-masingg.. tapi tanggungjawab menyeru manusia ke Jalan Allah jangan dilupa.. ini kerja warisan para nabi.. ini tanggungjawab kita.. pesan Pak Teh lagi- sebolehnya, carilah pasangan yang sama dalam jalan ini, kalau tak, kerja dakwah ini jadi 'jammed' coz jika pasangan tidak memahami, macam mana nak teruskan dalam keadaan bersemangat??



Allahumma hablana min azwaajina wazurriyyatina qurratu a'yun, waj'al lana lil muttaqiina imaama..



Selamat tinggal Pelantok.. di hujung program ini, ada sayu menyapa.. moga-moga kesibukan dalam pelajaran tidak menghalang saya untuk terus menyertai misi dakwah selepas-selepas ini.. Ya Allah, mudahkanlah semua..




gambar lagi?? www.ashraflatif.com






No comments: