Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, July 25, 2007

lagi catatan pengembara ilmu

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

sekejap rasa masa berlalu.. hari ni dah hari rabu.. macam biasa, hari rabu dah rasa macam hujung minggu sebab khamis dan jumaat dah tak ada kelas..

baru habis menghadiri SEminar Sastera Bandingan dari visit lecturer dari Indonesia yang juga sasterawan trkenal di sana- Prof Abdul Hadi Wiji Muthari.. pagi tadi sempat mendengar 2 sesi- sesi satu tentang Estetika dan Jagat Sastera Sufi di Nusantara dan sesi 2- 'Tamsil Laut dan Maal Hayat dalam syair-syair tasauf Hamzah Fansuri'. Tak berkesempatan mengikuti sesi seterusnya sebab ada kelas lepas ni. Apapun, dapat banyak input pagi ni, terutama tentang perkembangan sastera Sufi di Nusantara dan peranannya dalam 'mencairkan' ketegangan aliran agama di Indonesia.

terpegun juga dengan syair Hamzah Fansuri - Tamsil Laut da Maal hayat. Banyak sekali perkataan bahasa Arab menjadi intipati syair. Maka timbul persoalan, mungkinkah masyarakat Nusantara ketika abad ke 16 dan 17 menguasai bahasa Arab dengan baik? atau syair sendiri menjadi medium untuk mengenalkan bahasa Arab kepada masyarakat zaman itu. Secara logiknya, mana mungkin Hamzah Fansuri menulis dengan kayanya Bahasa Arab jika masyarakat tidak memahami, sedangkan syair itu sendiri tujuannya menyebarkan makna dan isinya kepada masyarakat, bukan kepada penyair sendiri..

nantilah, akan saya post kan syairnya nanti..

::musafir::
malam ini, saya akan bermusafir ke negeri Cik Siti Wan Kembang, menemani kekanda tercinta- Mok Ana pulang ke laman ayahbondanya di Pasir Puteh. Akan kembali semula ke sini pagi jumaat, Petangnya, berhajat ke PWTC untuk menyaksikan International Islamic Fair. sabtu, mengendalikan halaqah pada pagi dan akan berangkat ke Cameron Highlands sebaik habis halaqah pada pagi Sabtu untuk menyertai Asli Educational Clinic di Asrama Sungai Ruil. Mulanya, saya diminta memberikan talk dalam satu slot motivasi. Namun memandangkan waktunya bertindih dengan jadual halaqah, saya terpaksa menolak. Akhirnya, mereka gantikan saya dengan Mok Ana... dan saya akan pergi juga ke sana, menemani Mok Ana.. dan ada beberapa tugas juga diamanahkan..

::Ogos::
masa pantas berlalu. Ogos menjelang. Tidak sabar menunggu 27 Ogos-untuk menerima segulung ijazah...
Tugas harian macam biasa aje. Moga setiap langkah ada rahmatNYA mengiringi.

....
moga kesibukan ini, menjadikan aku lupa memikirkan persoalan itu.. Ya Allah, moga aku redha.. dan masih aku nantikan, takdir terbaikMU untukku..

No comments: