Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Monday, July 23, 2007

busyra

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

kelas hari ni mula 9am.. tapi jam 8pagi-dah berada kat library after about 10minutes menapak dari Asiah ke Asma' n tahan bas, ke library (sebab malas jalan kaki+nak cepat)..

hari yang bersemangat.. even malam tadi kul 2am baru sampai mahallah dari USIM, NILAI after having a nice and great moment in final 2nd ASEAN Intervarsity arabic Debate.. Alfun MAbruk buat team uia yang menggungguli 1st and 2nd place, jugak buat dik Salman yang dapat best debater..

biarpun rasa penat coz dari jumaat-ahad setiap hari berulang alik dari uia-nilai-uia, there is no 'black monday' for me.. Alhamdulillah.. malah lebih semangat rasa.. maybe coz kegembiraan malam tadi.. dan kerana dalam 3 hari ini, tiap2 hari berada dalam biah 'arabiyah bila nonton debat, malam tadi mimpi pun dalam arab.. hehehe.. ;-)

2nd ASEAN intervarsity Arabic Debate Championship.

alhamdulillah, alfun mabruk buat semua. buat semua team yang menyertai, buat semua peserta yang memberanikan diri, buat para trainers yang bersungguh-sungguh melatih, buat USIM dan seluruh warga komiti.. alfun mabruk kerana terus memartabatkan bahasa Arab.. buat komiti, memang tabik spring coz dari dulu, saya perhati, they did very well in organizing the program..

penyertaan kali ni, ada universiti yang baru 1st time masuk- macamUni. Islam Nasional Malang (UIN Malang) indonesia. ada gak univ. yang masuk dulu tak masuk kali ni (UPM). apapun, sejak menjadi pemerhati/penyokong sedari jumaat dulu, saya sangat-sangat gembira.. banyak sebabnya..

1)mustawa yang meningkat.. rata-rata pasukan yang bertanding (mungkin telah belajar dari pengalaman yang lalu) menunjukkan peningkatan.. kalau dulu kebanyakan i'timad pada kertas, sekarang kebanyakan peserta dah irtijal (spontan) so menunjukkan penguasaan lughah mereka semakin mantap. dan setiap perlawanan, sangat sengit dan seimbang, susah nak jangka siapa yang menang.. dari segi ada' (persembahan) pun mantap-mantap belaka. dan seperti tahun lepas, saya selalu kagum dengan cara penyampaian peserta Indonesia. suara yang lantang (kadang-kadang terlalu lantang.. tak bagus gak).. dan cara mereka yang meyakinkan (walau kekadang isi tak bagus, tapi bila penyampaian yakin, macam conficent jer..) maybe sebab darah Sukarno- pemidato terkemuka ada dalam diri mereka so bab-bab pidato gini, memang saya tabik spring la..

kalau ada kekurangan pun, maybe dari segi struktur debat, terutama pasukan yang baru-baru ni, kadang-kadang tersilap dan kurang faham lagi dari penyusunan isi/peranan pendebat 1,2,3 dan penggulung..

keseluruhannya, memang jauh lebih bagus dari tahun sebelumnya, masa depan yang cerah untuk debat bahasa Arab, untuk bahasa Arab itu sendiri.. Allahu Akbar, moga Allah beri kita kekuatan untk lestarikan perjuangan memartabatkan bahasa Al-Quran ni..

2) suasana pertandingan berlangsung penuh ukhwah dan muhibbah..takda lagi timbul isu macam kat Sarawak.. melihat semua orang boleh bertegur sapa dengan baik, Alhamdulillah. kita ambil yang jernih, buang yang keruh..

3) dapat jumpa teman-teman debaters sama ada yang masih berdebat mahupun yang dah pencen. yang dah pencen macam Kak Yuni (team mates saya masa dapat 2nd place ASEAN tahun lepas) menurunkan pulak ilmunya pada budak-madrasa Al-Junaid. tahniah kak, memang ada 'bayang' akak kat performance diorang ari tu. pendebat2 USIM yang dah pencen - Mahfuzah, Fatimah (masing-masing dah kerja), safwan (sambung dip undang2 kat USIM gak) n adik2 lain- farid,(USIM), Maryam Karimah (UTM) dan lain-lain tu.. seronok dapat jumpa balik.. bertukar-tukar cerita dan pandangan..

4) jumpa my schoolmate- sorang tu junior Mukmin- Najib Taha yang mewakili USIM buat kali pertama.. lama betul tak jumpa budak nie.. last-last jumpa kat sini pulak,

pun jumpa ngan Faiz yang masa kat wosto lebih dikenali sbg Mat Macho.. my classmate since F1 lagi.. tengah buat degree law syariah/sivil kat USIM.. lambat lagi habisnya coz 5 years kat sini, lepas habiskan 3 tahun diploma di KIPSAS. sempat la berbual cerita lama-lama, kenangan-kenangan zaman sekolah,pasal kawan2 n family.. jeles dia bila tau saya dah kat master.. dia lak lagi 2 tahun baru complete degree.. takperla, rezeki masing-masing la tue..

sempat gak mamat ni korek cerita saya..selamba je tanya.. cerita yang dulu, cerita yang dia kata 'semua orang tahu'. sejujurnya jawab saya- cerita tu dah tamat. kenapa tamat? tanya dia lagi. sebab dah tamatla?? full stop. jangan tanya lebih2 k?

5) jumpa ustaz/ustazah -trainers dan hukkam dari universiti lain, yang masih menggenali saya.. Dr Ahmad (KUIM) Ust. Thalal (UTM), ustaz UIN Syarif Hidayatullah, dan semestinya trainers UIA sendiri.. bertegur sapa dan bertanya khabar. banyak saya dapat ilmu dari mereka (hukkam) sepanjang pertandinag, terutama ta'liq (ulasan) mereka tiap kali lepas pertandingan.

jumpa juga Ustazah Lubna, pensyarah masa matrik yang kini berkhidmat di USIM. dia mengajak saya menyertainya di USIM after finish my MA.

dan tiba-tiba juga, Dr Ahmad (KUIM_ menawarkan saya sebagai tenaga pengajar di sana, dengan menukar mode study kepada part time.. saya masih memikirkan tawaran nie.. coz banyak benda nak ditimbangkan, antaranya jarak dari Nilai-GOmbak, untuk saya berulang alik, dengan keadaan saya yang tidak tahu memandu ini.

selebihnya, masih belum ada rasa confident dalam diri nak mengajar orang ni. rasa ilmu tak cukup lagi... tunggula, saya tanyakan pada DIA apa jalan saya nanti.. mudah-mudahan petunjukNYA menghampiri..

6) kegembiraan utama- tentulah kejayaan berganda team uia.. melangkah ke perlawanan akhir dan bertemu sesama sendiri dan menggondol anugerah pendebat terbaik..

since dua-dua layak ke semi, saya dah rasa gembira, sekurang-kurangnya lebih baik dari pencapaian ASEAN tahun lalu (1 team sangkut kat suku).. dalam masa yang sama, bila semi berlangsung, berdebar sangat2. bila result diumumkan, saya tunggu kat luar dewan, tak sanggup nak dengar. fobia dengan 'tragedi' di Sarawak-waktu Royal dulu, bila kedua-dua team uia di 'knock-out' waktu semi. Tapi Alhamdulillah, kedua-duanya layak ke final dan bertemu sesama sendiri.

Final-mengimbau final tahun lepas juga. melihat mereka beraksi di pentas, saya jeles. sebab saya dah tak punyai peluang itu. tahun lepas, waktu team saya beraksi, saya sekadar memerhati dari bawah coz saya simpanan. Apapun, saat dan detik itu tetap saya ingati, kejohanan pertama yang saya sertai dan mendapat tempat kedua.

tajuk final- tentang penggunaan 1 mata wang untuk negara ASEAN pula mengingatkan saya pusingan ke 6 4th intervarsity, ogos tahun lalu, uia lawan uia juga dengan tajuk yang hampir sama-penggunaan 1 mata wang untuk negara Islam. perlawanan masa tu memang rasa sengit coz kedua-dua team perform their best. sampai perbincangan tajuk tu betul-betul jadi forum ekonomi dalam bahasa Arab.

sama halnya berlaku malam tadi, sengit. dua-dua pasukan membincangkan dari sudut ekonomi dan politik dengan mantap. dan saya sangat terpegun melihat persembahan Azhan dan Salman. memang dah jangka, salah seorang dari mereka akan dapat best debater perlawanan tu. tahniah..
Azhan- anta dah banyak tahsin. teruskan usaha.
Salman- bright future for u.. baru 1st year 1st sem so ada peluang yg banyak lagi untuk tahsin semuanya..
Izhar n Harun- go go n go
Widyana n Aini- belajar dan terus belajar, antuma ada banyak peluang lagi.. grab the opportunities

Jannah n Mas'ud- wah2, pas kahwin ni, makin mantap korang ek??

apapun, alfun mabruk untuk semua..
dan istimewa buat para trainers.. barakallahu fiikum.. semua ini anugerah dari Allah, hadiah untuk kalian yang banyak berkorban dan bersusah payah.. so proud of you.. hanya Allah mampu balas jasa kalian..

tertebus kekecewaan di Sarawak
inna ma'al 'usri yusra...

alfun mabruk!
Alhamdulillah

No comments: