Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Sunday, June 22, 2008

teman sejati

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Minggu ini, sebolehnya saya ingin menghabiskan masa bersama mok ana- kakak kesayangan saya. Perkenalan dalam COMRADE membuahkan ukhwah yang erat. Amat erat antara kami. Dia kakak, teman,sahabat,pendengar setia dan perkongsian kami dalam banyak perkara mengeratkan ukhwah.

Minggu ini minggu terakhir dia di bumi UIA sebelum pulang ke kampungnya di Pasir Puteh, kelantan untuk menguruskan persiapan perkahwinannya Ogos nanti, kemudian bermukim di Johor bersama suaminya kelak.

Dia sangat saya sayangi. begitu juga oleh comradian yang lain. Kakak yang amat baik. Tidak terasa jurang usia antara kami dek kerana kemesraannya. Kereta kancil DAL nya sentiasa membawa kami ke destinasi yang diidami. Perjalanan demi perjalanan bersama-sama itulah yang mengeratkan kami.

Dan sepanjang pengajian master ini, kawan-kawan semakin kurang, tetapi dia sentiasa ada.

Ogos nanti, kami meracang trip untuk meraikan hari bahagia beliau. Tadi mok ana bercerita kepada saya:

Dik Jaei de joon bagitau shariah@ kak awa: 'Akad nikah mok ana nanti, jaei mesti nangis.."
n Shariah membalas : "akak pun"

saya cuma gelak kecil mendengarnya. tapi dalam hati, saya berkata: 'saya juga mesti nangis nanti'..

Mana bisa saya gembira dengan perpisahan ini, tentulah saya sedih, kehilangan teman sejati yang sentiasa ada waktu susah dan senang. Tapi at the same time, saya gembira mok ana bakal bertemu teman sejati sepanjang hidupnya.. Dan saya sentiasa percaya, A.Z akan jadi teman terbaik mok Ana, Insya Allah.

Buat A.z, jaga mok ana baik2 ok!!!

Dan saya kehilangan seorang lagi teman... Masa pipah nikah minggu lepas, dia mengajak saya menemaninya, duk sebelah dia waktu akad nikah. Tapi saya duk sekejap je sebelah dia, then melarikan diri konon-konon untuk amik gambar. Sebenarnya saya sedih.. hilang lagi sorang kawan tapi saya percaya Amir akan jadi kawan terbaik pipah. dan saya doakan begitu, Insya Allah (ayat sama macam untuk Mok Ana).. Sebab tu saya tak duduk sebelah pipah waktu dia akad nikah tu. hehe...

Then, waktu nak balik dari umah dia (saya tidur rumahnya 3 hari 2 malam- dari hari sebelum akad nikah lagi). masa bersalam.. tiba-tiba saya speechless. Tak tau nak kata apa.. Saya cuma cakap,
"Pah, orang balik dulu".. air mata dah bergenang. Pah pandang saya, matanya juga mula berair. huhu saya tak mampu menahan sedih. Cepat-cepat masuk kereta. Heheh.. tiba-tiba teremosi. Tapi bila ukhwah itu sangat manis, pasti kita terharu begitu...
Dah.. tak mau citer lebih2.. saya tahu Pah sedang berbahagia kini..
Sms pah berbunyi:

Hidup yang baru ini amat banyak cabarannya. Pip syukur sangat2 sebab Allah kurniakan dia.

Ya, moga2 rumahtangga kalian sentiasa dalam keberkatan.. Buat Pah, Baarakallahu fiikuma wajama'a abainakuma fi khair.. Amin.

****
Ukhwah itu amat indah. Lebih indah bila disulami suka duka yang menguji ukhwah dan saat itu kita akan tahu, siapakah teman sejati kita...
***

Kita ni, bila senang kita akan leka. Lalu Allah turunkan ujian. Sebab bila kita susah hati, kita akan dekat dengan DIA. dan DIA sayang kita. DIA ingin kita sentiasa dekat dengan DIA.. Lalu diberinya ujian demi ujian supaya kita tidak pernah jauh dariNYA. Maka bersabarlah atas ujian. Moga-moga dekat selalu denganNYA dan ditambah rasa kehambaan..

SYAFAAKUMULLAH..

****

1 comment:

Anonymous said...

salam..
walaupon baru jek knal mok ana.. irah pon sedih gak..

jgn la nangis..t irah pon nagiss..