Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, June 05, 2008

naik jangan tak naik

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Semalam kelas terakhir Debat Bahasa Arab Untuk Tahap Permulaan bagi semester ini. Seperi biasa, aktiviti koko akan berhenti 2 mingu menjelang peperiksaan akhir. Apa maknanya? Maknanya musim exam sudah tiba. Moga rajin2 la diri ini mengukir jaya untuk 1 subjek terakhir ini, Insya Allah. Alhamdulillah, saya mengutip banyak sekali ilmu sepanjang kelas tersebut.

Saya masih ingat kelas minggu lepas. Tiada perdebatan pada kelas itu, tetapi saya membuka sesi perbincangan untuk isu-isu semasa dan isu panas ketika itu adalah tentang keputusan perebutan Batu Putih yang memihak kepada Singapura. Rancak perbincangan dalam Bahasa Arab mengupas isu ini. Lebih rancak bila salah seorang pelajar adalah dari Singapura. Tapi tenang-tenang saja. Tajuk itu dikupas dengan baik tanpa emosional. Malam itu juga ada seorang pelajar dari Kuliyah Arkitek (KAED). Beliau telah meninggalkan bahasa Arab 4 tahun lalu tapi cukup bersemangat menyertai perbincangan. Gembira sekali saya melihat perkembangan ini.

Malam tadi, sekali lagi kami mengupas isu semasa dan pastinya isu minyak harga naik menjadi pilihan. Panas perbincangan. Selain itu, isu taraf hidup di beberapa negara dikongsi bersama. Gulchan dan Sevgi- adik beradik Altundal warganegara Turki- menceritakan traf hidup di sana. Hafiz-warganegara Bangladesh- berkongsi tentang negaranya. Hanan yang pernah belajar selama 4 tahun di Indonesia menceritakan tentang republik tersebut. Mubin yang pernah ikuti Educational Trip ke China dengan pemerhatiannya, dan saya sendiri berkongsi pengalaman saya melawati India.

Cukup menarik perbincangan tersebut. Gembira saya menambah ilmu. Disamping masing-masing memperbaiki bahasa Arab. Ruang yang luas diberikan kepada Gulchan untuk bercerita hal ehwal di Turki. Sangat sedih saya mendengar Muslimah di sana dilarang memakai hijab di mana-mana institusi pendidikan. Bersyukur berada di sini, masih ada kebebasan mempraktikkan ajaran agama.

Kelas berakhir sem ini. Sem depan masih belum diketahui khidmat saya akan diteruskan atau tidak. Tapi apa yang diperolehi sem ini amat berharga sesungguhnya. Alhamdulillah. Allahu Akbar!

***
Harga minyak naik lagi. Naiklah. Tarif Elektrik juga naik Julai depanPasni harga barang lain pasti naik juga. walau dalam akhbar dikatakan bahawa akan dikawal harga barang. Walaupun tidak mengambil jurusan ekonomi, saya juga tahu bahawa kos pengangkutan yang melibatkan minyak pastinya, dan kos pengeluaran yang melbatkan elektrik tentunya akan menentukan harga barang. So, mungkinkah harga barangan akan turun jika kosnya naik? Maka akan naiklah harga barang nanti. Bila semua naik, apa yang turunnya? Jawapan saya>>>> Esok-esok orang yang dinaikkan ke atas waktu PRU baru-baru ini kita turunkan pulak. Terima Kasih kerajaanku!

No comments: