JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Saturday, May 24, 2008

imbasan semalam..



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


entry tertangguh. catatan perjalanan beberapa minggu ini.


cameron highland- 1-2 mei

bersama mok ana, dik jaei dan che da (roomate saya dulu yang kini bertugas sebagai guru tasmi' di Darul Quran). Gembira menghabiskan cuti bersama mereka, melarik ukhwah,melestari kasih. Udara sejuk yang semakin berkurangan di Tanah Tinggi, namun masih segar untuk dinikmati, melupakan sementara tugasan di kota. Menjamu mata dengan bunga-bungaan segar, hati tenang berbunga ceria. Maha Suci Engkau atas ciptaanMU.

ukhwah fillah..



Kemahiran Amal Islami Daerah Hulu Bernam- 2 Mei

saya menjadi hakim untuk pertandingan syarahan bahasa Arab perempuan- salah satu acara yang dipertandingkan dalam Kemagiran Amal Islami Sekolah Rendah Agama daerah Hulu Selangor. Hakim bidan terjun, menggantikan seorang hakim yang menarik diri di saat akhir. Menjadi hakim bahagian bahasa. Saya bangga melihat adik-adik ini (pelajar sekolah rendah, kebanyakanya berusia 11-12 tahun) menghafal teks syarahan bahasa Arab dan melontarkanya di khalayak dengan berani. Satu permulaan yang baik buat mereka.


Namun agak terkilan dengan beberapa kesalahan yang tak sepatutnya. Kesalahan pada teks, bermakna kesalahan penyedia teks. Beerti kesilapan pada guru, bukan pelajar. Contohnya penggunaan ( Ayyuhal muhaadhiruuna wal muhaadhiraat) untuk menyapa hadirin, sedangkan sepatutnya (ayyuhal haadhiiruuna wal haadhiraat) kerana almuhaadhir bermaksud (pensyarah). Jauh sekali maksudnya. Penggunaan perkataan yang tidak tepat seringkali membuatkan makna teks lari. Kesilapan yang saya kira perlu diambil intibah.


Sebutan beberapa huruf yang tiada dalam bahasa Melayu atau hampir kepada huruf Melayu juga menjadi masalah. Kaf dan Qof, contohnya. Ba'da dan ba'dho- lain maksudnya. Lidah Melayu kita ini, seharusnya dilatih untuk menyebut perkataan Arab dengan betul. Tartil al-quran dengan makhraj yang betul- itulah latihan terbaik.


2-3 Mei- Putrajaya-Ziarah Ukhwah

Ziarah ukhwah, menziarahi kakak ipar saya yang baru sebulan mendiami kuarters kerajaan di Presint 7. Mengerat ukhwah saudara.



10-13 Mei - Golden Straits Beach Resort, Port Dickson. Slot 3 Iflah Camp- Self Esteem.


Excellent. Wonderful. Great Job. 3 komen Dr Nor Azian- head of Student Learning Enhancement Unit sebaik saya dan Br Farouq menamatkan sesi kami. Alhamdulillah, slot berjalan lancar. Namun masih ada beberapa kelemahan yang perlu diperbaiki. Syukur Alhamdulillah atas kesempatan ini. Banyak sekali yang saya pelajari.

Komen yang hampir sama diberi Br Salim- Trainer kami. Masih banyak yang perlu diperbaiki sesunguhnya.

Bro Salim mengendalikan salah satu slot




Kelas Debat Bahasa Arab - tahap permulaan


Dilantik sebagai jurulatih pelatih, kelas diadakan 2 minggu sekali- Isnin dan Rabu 8-10 malam. Medan saya mempratikkan segala ilmu yang dipelajari dalam kelas. Dari penyusunan silibus hinggalah persediaan mengajar-perlu dilakukan sendiri. Begitu juga mengaplikasikan ilmu mengajar. Teknik pengajaran kemahiran bercakap (Maharah al-kalam) kerana kelas ini adalah medan untuk pelajar bercakap dan melatih diri supaya yakin untuk bercakap dalam bahasa Arab.



Kelas pertama tidak sampai 10 orang. Hari berikutnya, kelas semakin bertambah hingga hampir 20 orang. Pelajar pula selain dari pelajar Melayu, ada 2 beradik dari Turki- Sevgi Altundal dan Gulchan yang setia menghadiri kelas. Lingkungan kursus pengajian juga meluas. Bukan setakat pelajar bahasa Arab dan Ilmu Wahyu, terdapat juga pelajar Ekonomi dan Undang-undang. Saya melihat ini sebagai perkembangan yang amat bagus. Mereka datang sebenarnya bukanlah untuk menjadi pendebat, tetapi untuk melatih diri bercakap. dan kelas ini- saya membuka ruang untuk mereka bercakap sebanyaknya dalam bahasa Arab. Ruang itu dibuka seluasnya dengan pelbagai aktiviti bercakap. Teori Skiner- Behaviorisme benar-benar saya aplikasikan di sini.



Semasa kelas yang pertama, di penghujung sesi, saya meminta mereka menulis apa tujuan mereka, target mereka datang ke kelas ini. Supaya mudah saya mengetahui kecenderungan mereka. Mengejutkan bila 3 dari peserta menulis hadaf mereka- ingin menjadi seperti kamu. Terkesima saya. Tidak mungkin akan ada 2 orang seperti saya. Dan saya sendiri bukanlah contoh terbaik kerana masih ramai lagi contoh yang ada, lebih fasih dan lebih mantap berbahasa Arab. Satu tanggungjawab pula untuk saya- menjadikan diri lebih baik.


Dan saya sentiasa percaya- guru yang baik adalah guru yang berjaya melahirkan pelajar yang lebih baik dari dirinya. Ya, dan saya mahukan mereka menjadi lebih baik dari saya.



Kepuasan itu hadir setiap kali hujung sesi, mereka datang mengucapkan terima kasih dan meyatakan bahawa mereka banyak mendapat manfaat dari sesi tersebut. Bagi seorang saya, alhamdulillah, moga ilmu sedikit ini yang dikongsi menjadi saham di sana.





Rakaman Akademi Al-Quran 3- Episod suku akhir 3- 21 Mei


Pengalaman baru, melihat bagaimana proses rakaman rancangan tersebut. Tak seperti di kaca TV. Melibatkan banyak proses. Studio sebenarnya kosong- tiada penonton. Yang ada cuma ahli keluarga peserta. Dan Pelajar darul Quran yang dijemput setiap minggu. Tanpa Pelajar Darul quran- memang tiada penonton lain. Itulah bezanya program hiburan dan program keagamaan. Tiada sambutan, kurang promosi atau apa ? Saya sendiri tiada jawapan.



salah satu babak rakaman

1 comment:

Layyinur Harir said...

kak, mintak contoh teks bahasa arab boleh x?