Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Monday, May 21, 2007

kenduri kendara

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


2 minggu sebelum kenduri.. persiapan makin rancak. 2 minggu lalu, saya mempengerusikan mesyuarat kami adik-beradik, bersama mak dan abah mengagihkan tugasan sebelum kenduri, yang melibatkan pengurusan rumah.. (kadang-kadang terasa macam menguruskan program IPTA pulak-coz saya agihkan ikut biro- special task, catering, prep n tech dsb)..

Sabtu baru ni, mesyuarat penetapan kerja oleh jiran-jiran. Dari pagi, mak cik-mak cik jiran tetangga datang membantu menyiapkan juadah untuk mesyuarat malam ni. Kuih kuaci, lepat pisang dan pau disediakan dengan gotong-royong. Lepas maghrib, mihun digoreng. Alhamdulillah, mesyuarat yang dimulakan lepas Isyak berjalan lancar. Hujan yang turun tidak menghalang jiran-jiran memenuhi rumah kami, sepakat membawa berkat.



gambar masa mesyuarat

Di rumah, pagi-pagi hari bekerja, tinggal saya dan wan. Abg Long di Sarawak. Izzati dah mendaftar di IKIP Kuantan khamis lepas. Mimi pun dah mulakan sem terakhirnya di KUIS. Ipi ambil short sem di UIA.Sambil menjaga wan,memasak dan menguruskan rumah, saya memulakan kerja-kerja persiapan kenduri. Sejak andak (Izzati) daftar, pagi-pagi begini agak sunyi.. so waktu pagi, saya selalu ‘kidnap’ fariz- budak kecik umur 2 tahun lebih yang jiran saya jaga.. bawak dia ke rumah, sambil kemas2 rumah berceloteh dengan dia..
Petang-petang pulak, ‘special riadhah’. Pergi umah jiran , main ngan Zulaika (8 bulan).. biasa pas asar waktu dia makan.. pas nenek dia suap makan, saya minta untuk mandikan dia, pakaiakan pakaian dan bawa pergi jalan-jalan.. seronok melayan telatah ika yang lasak dan lincah.. terhibur hati.,

Kerja-kerja mengemas rumah dah dimulakan, untuk menyambut tetamu dan saudara mara sempena kenduri abg long nanti. mengemas, mencuci dan menyusun atur 7 buah bilik bukanlah satu perkara yang mudah. Jumaat baru ni, sehari suntuk diperlukan untuk mengemas semuanya. Alhamdulillah, rumah kami sudah sedia menerima tetamu dan saudara mara yang akan bermalam di rumah. Bilik pengantin pun dah siap dikemas, Cuma tinggal kerja-kerja menghias yang akan dilakukan minggu terakhir nanti. Alhamdulillah, masa pengubahsuaian rumah 2 tahun lepas, abah dah siap plan untuk future. Alhamdulillah, waktu tu ada rezeki untuk luaskan rumah. Kebetulan orang sebelah rumah nak jual rumahnya so abah beli dan kerja ubahsuai rumah dilakukan untuk mencantumkan 2 rumah. Maka abah siap plan untuk jadikan satu bilik sebagai bilik pengantin, bilik yang lebih luas dari bilik-bilik lain dan dicantumkan dengan bilik air. Insya Allah, akan dirasmikan abg long dan pasangannya nanti.

2 minggu sebelum kenduri, persiapan makin rancak.. moga dipermudahkan semua, insya Allah..

Khamis lepas, saya, mak abah n syuhadaa menghantar Izzati mendaftarkan diri di IKIP Kuantan. Sebaik result SPM keluar, Izzati ditawarkan IKIP dan Yayasan Pahang untuk ikuti Sarjana Muda Syariah-Ekonomi dan Perbankan Islam. 2 tahun di IKIP dan 2 tahun di Universiti Yarmouk, Jordan dengan pinjaman Yayasan Pahang.

Masa mendaftar, ada 88 pelajar semuanya, yang akan ikuti KIBA- Kursus Intensif Bahasa Arab selama 3 bulan. 9 pelajar ke Morocco, 40 lebih ke Al-Azhar dan selebihnya pelajar yang sama jurusan dengan Izzati. Pelajar ke morocco dan Al-Azhar akan berlepas September nanti sementara Izzati dan kawan-kawannya akan menghabiskan 4 sem di IKIP, kuantan sebelum ke Jordan.

Saya turut mengikuti taklimat yang diberikan. Teruja sungguh dengan peluang yang adik-adik ni dapat untuk belajar di Al-Azhar, Morocco dan Jordan.. Alhamdulillah, semua rezeki mereka.

Kredit untuk Yayasan Pahang yang beri pinjaman pendidikan untuk mereka. bukan setakat pinjaman, tetapi pelajar yang pergi bawah YP juga diuruskan sepenuhnya oleh mereka. Beg Pakaian, Blazer, tiket kapal terbang, passport, visa dan segala urusan sepanjang pengajian akan diuruskan YP. Pinjaman dah meliputi semua tu, termasuk penginapan masa kat sana nanti. Pinjaman berbeza ikut course/negara. Pelajar tahfiz al-azhar (24k), pelajar pengajian islam al-azhar (29k), pelajar perubatan Al-Azhar (230k)morocco (35k) dan my sis dengan kawan-kawannya 63k.

Tapi yang bagusnya pinjaman YP ni bayaran balik TANPA kos pentadbiran + ada potongan bayaran. Kalau dapat mumtaz tak payah bayar langsung, dapat jayyid jiddan potong 50% dan dapat jayyid potongan 25%. Pun ada potongan kalau habiskan bayaran awal.. jauh lebih bagus dari PTPTN yang ada kos pentadbiran + makin lambat bayar, adala tambahan bayaran..

No comments: