JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, August 03, 2006

Masih mencari momentum..???

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

sampai saat ini belum saya temui..
Hujung minggu.. saya pulang ke laman bonda.. mungkinkah momentum saya di sana??
Sampai di Bandar mentakab around 3pm.. saya membeli bahan2 untuk mencuba resepi baru yg saya dapat diblog..resepi EGG TART yang cukup saya gemari..

Pulang ke rumah selepas berehat sebentar, saya terus bersemangat mencubanya dan hasilnya Alhamdulillah.. macam egg tart yang saya selalu beli tue… Alhamdulillah puas rasanya.. Petang itu juga, adik saya yang kelima pulang dari asrama bersama peralatan2 lukisannya.. rupa-rupanya dia dalam hari-hari terakhir untuk menyiapkan folio Pendidikan Seni Visual untuk SPMnya.. tak sangka jugak saya adik saya yang sorang ni ada bakat melukis..

Sabtu..

Saya bangun awal dan melakukan kerja2 rumah.. hari ni dalam perancangan, kawan2 dari UIA akan mengambil saya di rumah n kami akan ke walimah perkahwinan kak ju n abg hanif (abg kepada jah) di Kg. awah.. agak kalut juga saya melakukan kerja2 rumah, bimbang mereka sampai dan saya tak sempat membereskan segala2nya.. abah pulang dari pasar bersama lauk-pauk.. saya bertanya dia nak makan apa hari tu.. (lazimnya begitu.. jika saya pulang, abah akan membeli lauk pauk yang banyak untuk saya masak.. ) ikan tenggiri masak pedas n kalian goreng ikan masin… jawab abah sepatah.. dan sayapun dengann kalutnya menyediakan masakan tersebut..

Hampir pukul 11.45.. kawan2 blum sampai lagi.. saya sms kak yati dan Tanya mereka di mana.. katanya mereka di lanchang.. mm ada setengah jam lagi.. bisik saya.. tiba2 mereka call dan bagitau berada di depan kolej komuniti mentakab… eh tu dah terlajak tu.. saya bagitau supaya patah balik dan cari hospital mentakab…

Tak lama kemudian, mereka telefon dan bagitau dah berada di depan sek men abu baker, teemerloh.. ish ish.. macam mana leh lagi jauh terlajak ke depan nie?? Rupa2nya mereka berhenti dan bertanya orang arah ke hospital. Bila ditanya hospital temerloh kee hospital mentakab, mereka menjawab hospital temerloh.. maka orang tu pun tunjuk arah yang sure makin jauh dari rumah saya.. maka saya bagitau mereka supaya meneruskan perjalanan ke rumah pengantin memandangkan mereka dah jauh ke hadapan dan masa dah lewat. Maklumla, nanti nak singgah Janda Baik pulak.. saya bagitau mereka, balik nanti baru singgah ke rumah saya…

(ketika itu, saya sudah lengkap berpakaian dan menunggu di hadapan rumah).. maka dengan hampa (sambil sesi pujuk memujuk diri sendiri supaya redha di dalam hati..) saya menukar pakaian dan oleh kerana lapar.. saya menceduk nasi dan makan ikan tenggiri masak berlada + kalian goring ikan masin dengan berseleranya…

Selepas makan, saya mencapai hset..

2 missed call
2 new numbers
Crd-naim
Crd-max

1 message received

Tikah, kami dah kat umah kak jue. Max n naim on d way amik tikah kat umah. Tunggu diorang yer..

Sender: K.yati 01262XXXX

Alamak! Kesian la pulak diorang.. saya segera telefon max dan Tanya diorang kat ner?? Rupa2nya mereka dah hampir dgn umah saya.. ktika saya sedang bersiap, max n naim dah terpacul di depan rumah n kami ke rumah kak jue..

Akhirnya saya sampai jugak ke walimah kak jue.. terharu sebenarnya coz diorang sanggup pusing amik saya sedangkan jarak umah saya n umah kak ju mengambil masa kira2 45 minit.. pepun.. thanks arr.. korang memang best..

Buat kak ju n abg hanif.. selamat pengantin baru.. moga bahagia bukan sahaja hingga ke anak cucu tapi juga hingga ke syurga…

::mencari momentum di MUKMIN>>> ::

Malam itu.. saya berkeesempatan menghadiri ceramah agama di Pusat Pengajian Al-Mukmin.. sekolah tempat saya menghabiskan lewat hari2 zaman kanak dahulu.. sekolah pertama yang mengajar saya ilmu agama secara rasminya.. Penceramah malam tu adalah Ust Mahmud bin Mad.. seorang penceramah yang tak asing lagi di Pahang.. Alhamdulillah banyak input yang saya dapat.. recharge bateri rohani.. dengan gaya bersahaja dan loghat pahang yang pekat, ceramahnya terasa dekat di hati..

Menjejakkan kaki di bumi mukmin.. memberi saya ruang seluasnya menghirup keihklasan ust dan ustzh saya dahulu mendidik kami.. berjumpa dengan ust2 yang masih mencurah bakti di sini – ust Ibrahim (kini Datuk Ibrahim), ust Osman, Ust zainab, ustz zalizan.. tiba2 saya menjadi rindu bernaung di bawah didikan mereka… ternyata ada kerinduan yang berjaya dilunaskan disebalik senyum ceria mereka sebaik sahaja saya menyapa… berjmpa jugak dengan mak cik kantin yang masih kekal menjaja di kantin al-mukmin.. dia masih mengecam saya.. namun pada awalnya dia ragu2 meneka.. siapa saya?? Izzati, mimi atau atikah??? Dan akhirnya saya meyakinkan bahawa dia tak salah teka… terkejut juga dia menemui saya.. maklumlah.. dah 10 tahun saya tinggalkkan mukmin… dan kemunculan saya malam tu tentulah mengejutkan mereka..

Alhamdulillah, jumpa juga dengan sahabat sekelas saya ketika di mukmin… syafiah hanisah yang turut hadir bersama keluarga malam tu.. beliau yang sedang mengikuti peengajian di unibersiti al-azhar, mesir sedang bercuti.. Ya Allah, nikmatnya kemanisan ukhwah ini…
tiba2 saya menerima sms dari seorang lagi sahabat akrab saya yg juga sekelas ketika di mukmin.. fairuza. Saya membalas msgnya dan memaklumkan saya di mukmin ketika itu. Sungguh dia cemburu! Dan tak semena2 seorang junior mukmin pula menghantar sms bertanya makna perkataan arab.bila saya maklumkan bahawa saya berada di mukmin, dia juga cemburu!

Berbual dengan ustz n ustazh, saya berkesempatan merisik khabar teman2 lain.. sungguh saya rindukan mereka.. cemburu juga bila mendengar haida n sodiq berkesempatan kerapkali turun ke mukmin. Dan cemburu saya bertambah bila diberitahu haida sudah memiliki kereta sendiri yg memudahkannnya berulang alik dari k.terengganu ke temerloh dan akan singgah di mukmin.. hmm rezeki masing2.. alhamdulillah, sekurang2nya saya gembira dengan kebahagiaan kawan2 lain..

Melihat persembahan adik2 mukmin (sketsa dan nasyid) saya menjadi rindu.. satu masa dulu, saya juga pernah berada di pentas itu.. dan di situlah saya dilatih menjadi seorang yang berani tampil di khalayak.. hingga kini, didikan itu bersemi dalam diri dan amat banyak manfaatnya dalam diri saya dan kehidupan saya..

Membaca kain rentang iklan kuliah mingguan aqidah yang disampaikan ust aris tiap isnin malam selasa.. sekali lagi saya cemburu. Cemburu pada hadirin yang berkesempatan menghadirinya.. sejak usia 8 tahun, nasihat n ajaran ust aris cukup lunak masuk ke telinga saya… saya tidak tahu mengapa tetapi jika beliau menyampaikan hadis, atau mengajar al-quran dan tafsirannya, atau mengajar b.arab, saya cukup mudah menerimanya.. dan mengamalkannya.. cukup lunak masuk ketelinga dan terus tertanam di hati.. antara yang masih saya ingati hingga sekarang.. hadis tentang larangan nabi kepada umatnya bersifat dengan sifat pemarah serta pepatah arab yang bermaksud –jadilah seperti pokok yang dibaling batu, kamu membalingnya dengan batu tetapi dia membeerimu buah..-

Dan masih lagi saya rindu mendengar kuliah ust aris. Bila pulang dan ada kesempatan,dapat juga saya mengikuti kuliahnya di radio pahang.. saya tidak tahu rahsianya.. tapi pada saya ust aris seorang yang cukup istimewa.. sabar,,tak pernah sekalipun dia marah, sangat berlemah lembut dalam taiap perkara,, ust yang penyayang.. dan saya dapat rasakan, keikhlasannyalah yang membuatkan ilmu yang dicurahnya mudah kami terima.. ust aris juga orang yang banyak menanam kecintaan kami terhadap b.arab. cara dia mengajar b.arab cukup berseeni. Bukan setakat mengajar wazan2 tetapi diterangkan juga ‘hikmah’ di sebalik wazan2 tersebut.. (cth: fiil amr utk muannas, hujungnya ada ya’ (uktubii) kerana arahan itu untuk perempuan.. so bahasa arab agung kerana arahan untuk perempuan dilembutkan-sesuai dengan fitrah perempuan).. hmm itu antara yang paling saya rindukan.. sebab selepas itu, sayaa tak jumpa lagi ust yang seistimewa dia.. saya juga cukup kagum cara dia mendidik dan melayani isteri dan anak2.. bertuahnya ustazah hamdah, ammar dan amru… pada saya, ust aris insan yang sangat istimewa.. sngat saya kagumi.. ilmunya, pekertinya, iffahnya, (seringkali juga saya berdoa, dikurniakan insan seperti dia untuk saya bernaung hidup suatu hari nanti, insya Allah)

Sejenak di mukmin.. saya rasa momentum saya kembali sedikit.. walau tidak sepenuhnya, cukuplah bekalan untuk saya melangkah agar saya tidak jatuh.. mudah-mudahan…


Ahad:
Around kul 9.. saya, mak, abah n adik2 bertolak ke bentong.. menziarahi wan yang sakit di rumah mak teh.. alhamdulillah, sampai di sana, hati saya lega melihat wan saya sudah kembali segar.. ketika bersalam.. dia menggenggam erat tangan saya.. saya Cuma bertanya khabar.. mula2 rasa pelik jugak coz biasanya jika saya bersalam dengannya, dia akan memeluk erat saya…

Bila saya berbual dengannya dn bagitau saya nak balik ke uia juga petang itu, barulah dia terkejut..! rupa2nya, sebelum itu dia ingatkan saya adalah adik saya! So dia pun buat tak tau jer..
(dan saya sedar bahawa dia makin dimamah usia hingga dia tidak mampu mengecam siapa yang berada di sisinya..)

#wan adalah panggilan untuk nenek.. dan 2006 ini.. wan saya sudah menjangkau usia 94 tahun..

selepas berbual panjang dengannya.. tengahari itu saya pulang ke uia semula.. menaiki bas pahang union dari bentong.. dan saya tidak bernasib baik kerana tiada kerusi kosong.. maka sepanjang perjalanan yang mengambil masa lebih kurang sejam itu, saya perlu berdiri.. bersesak2 di dalam bas bukan sesuatu yang menyenangkan saya.. sebagai langkah keselamatan, sebuah beg diselempangkan di hadapan dan beg satu lagi saya selempangkan di belakang bagi mengelakkan saya bersentuhan dengan sesiapa…

sampai di uia petang itu, saya berehat di bilik.. terasa lenguh kaki dan tangan penangan berdiri di dalam bas..

lepas maghrib saya menuju ke OR coz janjinya malam itu ada acara mengecat banner antrax.. kawasan uia sunyi pada waktu malam-tambahan pula di hujung minggu… kawasan OR lebih2 lagi.. 10 minit menuggu, tiada sesiapa datang..saya beranikan diri terus menunggu (saya tidak takutkan makhluk2 halus yang berada di sekeliling.. yang saya khuatirkan adalah makhluk manusia yang boleh berubah menjadi syaitan sekelip mata..) akhirnya saya tidak betah lagi menunggu..! sms dihantar kepada nana dan balasan yang saya terima- cat banner dibatalkan dan dia meminta maaf kerana terlupa memaklumkan pada saya..!

dan sayapun pulang ke bilik dengan hampanya (sambil memujuk hati supaya redha..) sebaik saya melangkah pulang, hujan turun perlahan2.. menambahkan episode hari saya yang kurang bernasib baik.. :-)

saya terus melangkah dalam hujan menuju ke bilik..
dan sesungguhnya kala itu, saya pasti akan dimarahi oleh sahabat saya jika dia mengetahui saya berjalan di dalam hujan..
dan saya pasti akan merindui leterannya.. ‘awak ni degil la! Suka sangat main hujan..” :-)

2 comments:

Edward Ott said...

very well put.

Anonymous said...

warhammer gold warhammer money warhammer accounts tibia money tibia gold tibia item runescape accounts buy runescape accounts runescape money runescape gold runescape gp runescape power leveling runescape powerleveling cheap rs2 powerleveling runescape equipment buy rs equipment runescape runes cheap rs2 runes runescape logs cheap rs2 logs runescape items buy runescape items runescape quest point rs2 quest point cheap runescape questpoint runescape gold runescape items runescape power leveling runescape money runescape gold buy runescape gold buy runescape money runescape items runescape accounts runescape gp runescape accounts runescape money runescape power leveling runescape powerleveling tibia gold dofus kamas buy dofus kamas wow power leveling wow powerleveling runescape questpoint rs2 questpoint Warcraft PowerLeveling Warcraft Power Leveling World of Warcraft PowerLeveling World of Warcraft Power Leveling Hellgate money Hellgate gold buy runescape logs buy rs2 items cheap runescape items Hellgate London gold Guild Wars Gold buy Guild Wars Gold runescape items rs2 accounts cheap rs2 equipments lotro gold buy lotro gold buy runescape money buy runescape gold buy runescape runes lotro gold buy lotro gold runescape money runescape gold cheap rs2 powerleveling eve isk eve online isk buy runescape power leveling rs2 power leveling tibia gold tibia item runescape accounts Fiesta Silver Fiesta Gold Scions of Fate Gold Hellgate Palladium Hellgate London Palladium SOF Gold Age Of Conan Gold AOC Gold ArchLord gold tibia money tibia gold runescape accounts runescape gold cheap rs2 powerleveling buy ArchLord gold DDO Plat Dungeons and Dragons Online Plat