JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, August 10, 2006

'kerana kau lelakiku..'

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Persoalan yang kucari..
Tak kutemui jawapannya
Sendu di perdu jiwa
Kupujuk sendiri
Hidup ini ada pasang surutnya
Dan bila uhkwah kerana Allah
Ujian keakraban pasti hadir..
KEMAAFAN DENDAM TERINDAH..

Minggu ni dah masuk minggu ke 5 sem ni.. kejap jer.. dah masuk bulan ogos.. dan sementelahan sem ni merupakan 2nd last sem.. tentulah semangat berkobar2.. sementara masih ada masa berada di bumi uia nie.. aku masih ingin mengisi hari2 dengan kemanisan dan kenangan.. one day aku kan tinggalkan tempat ni dan aku tak mahu ketika itu aku menyesal.. sekurang2nya aku gembira kerana hari2 ku sebagai seorang pelajar terisi dengan banyak perkara yang mengajar aku banyak makna..

Hari ni birthday fatimah! Macam mana aku leh terlupa nie? Bukak emel, ada reminder dari friendster baru aku teringat.. ish2 mesti dia tertunggu2 aku wish nie..
Dalam plan, minggu ni aku nak ke ukm.. sajer2 nak merasai pesta konvo kat sana.. ingat nak pegi petang sabtu pas habis btn n tido bilik fatimah.. tetiba dia bagitau minggu ni dia nak balik pahang.. ada family matter.. la, camner nie?? Tapi dia masih consider nak balik semula sabtu ptg ke ukm.. malam tu ada persembahan teater suzana@60 kat ukm.. ngajak aku pergi sama..tupun kalau dia balik.. hopefully dia balik.. aku nak bagi souvenir yang aku belikan untuk dia n fairuza kat India tue.. pun nak sampaikan souvenir pada adik ima n kawan aku yg sorang tue.. hopefully dapat pergi sana..

Risik2 lak fairuza, kot2 dia ada kat umah sewa dia ujung minggu nie, leh aku tido sana.. tapi upa2nya diapun balik umah minggu ni, kak teh dia nak bertunang.. dan sedihnya, sahabatku yg sorang ni tengah berduka..! dan kerana jarak yang memisahkan, dia tak nak citer lebih2.. akupun tak mampu buat apa2.. dan aku sedari, kami dah tak seakrab dulu.. dulu semua tentang aku dia tahu dan semua tentang dia aku tahu.. takder nak rahsia2 pun.. tapi sahabat percayalah.. biar jarak ini memisahkan.. fairuza n fatimah tetap sahabat yang sangat akrab di hati saya.. n sesungguhnya, saya teringin sangat nak menghabiskan masa ngn korang macam dulu2.. banyak sangat yang saya nak ceritakan.. huhu..

Semalam, aku mengkhatamkan novel yang shariah beli di MPH BOOKSTORE<, JJ masa aku n dia n mok ana kuar rabu dulu.. aku yang mula2 jumpa buku tue.. dah rasa macam best jer.. then aku syorkan pada shariah.. diapun beli.. dan akupun tumpang baca (hehe) ;-) Tajuk novel tu KERANA KAU LELAKIKU.. kisah pasal umairah (uma) dari sekolah sampai alam dia kerja.. dia ni budak yang baik n excellent.. masa sekolah dia mengkagumi rakan sekelasnya Yassir- coz akhlak n budi pekerti serta karismanya yang tersendiri.. tanpa sedar, dia terjatuh cinta kat mamat nie.. tapi dia selalu doa supaya dibuang rasa tu jauh2 dari hati dia..

yang bestnya coz citer ni banyak mengajar supaya mencari cinta Ilahi.. cara uma memendam perasaan n mengalihkan cintanya pada cinta Yang Esa memang sangat sesuai untuk mendidik jiwa supaya jangan terleka dengan cinta manusia.. pun belajar makna tawakal dan redha, kisah hasad dengki manusia, kemurahan hati dan mensyukuri tiap nikmat pemberian Allah.. ada gak unsur2 lawak yang membuatkan aku ketawa sorang2 atas katil… kisah sedih bila kehilangan ayah tersayang… dan macam2 lagi la,.. citer ni jauh dari khayalan n jiwang2 yang selalu ada dalam novel remaja..
pun ada gak kisah dakwah orang asli-pengorbanan seorang lelaki yang berkahwin dengan anak Tok Batin semata2 untuk mengembangkan ajaran Islam..
berbalik mepada kisah Uma n Yassir.. tiap kali uma ‘terpandang’ yassir, dia akan cuba mengelakkan diri dan segera istigfar.. memohon keampunan andai pandangan itu di luar redhaNYA.. huhuhu.. bagusnya kan? Tinggi sungguh tahap iman..
selepas terpisah lama, mereka berjumpa semula dalam alam pekeerjaan dan kerana sememangnya terlah tercipta Uma untuk lelaki sebaik Yassir, mereka pun berkahwin..
(tersenyum aku mengingati peranan datuk azman n isterinya semasa ‘mengenenkan’ uma n yassir-teringat cikgu khairul n kak syidah.. indahnya kenangan dulu..) dan masih sempat berpesan supaya jangan mencintai salah seorang antara mereka lebih dari cinta kepada pencipta..
So kesimpulannya.. soal jodoh tu dah tertulis sejak dulu.. dan sesungguhnya, andai masanya tepat, jodoh tu akan datang jua.. pada korang sumer, aku memang syorkan korang baca novel nie.. belajarlah erti tawakal, doa dan redha..

Dan kala itu aku teringat pesanan dia..
‘andai engkau milikku, di mana-mana jua.. dan bila-bila masa jua, kau tetap milikku..sabarlah menempuh dugaanNYA. Pada DIA kita serah segala…’
Kalaulah dia setabah ini menampan dugaan iman..
akulah yang seharusnya bersyukur..
Kalaulah dia setegar ini menahan rasa,
akulah seharusnya yang paling gembira.. Bukankah redhaNYA jua yang kupinta..?
Dan kerana diciptaNYA tiap lelaki untuk tiap perempuan..
Moga dialah lelaki yang terbaik diciptaNYA untuk aku..

Moga aku jua mampu setabah Umairah dalam mengharung dugaan kasih dan mengisi jiwa dengan madu cintaNYA sebelum bertemu “Yassir”nya…

Lalu aku sujud semahunya
Kepada sebuah pengabdian
Sebagaimana setiamu bertamu
Di dalam setiap solat
Lalu aku rindu semahunya
Kepada kalimah zikrullah
Seperti mana engkau Kerinduan
Menatapi al-Quran

No comments: