JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, August 04, 2011

Ahlan Ya Ramadhan..

بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah, bertemu lagi Ramadhan tahun ni. Ramadhan yang istimewa, pertama kali berpuasa bersama encik suami. Moga pengisian Ramadhan tahun ini juga lebih bermakna dan lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya.

Nampaknya, dah hampir 6 bulan sejak entry terakhir saya coretkan di rumah ni. Wah dah bersawang-sawang nampaknya blog ni. Sejujurnya banyak yang ingin saya kongsikan cuma 'mood' nak menulis tiada. Jadi segala yang berlegar di fikiran akhirnya berlalu begitu sahaja.

6 bulan bergelar isteri, Alhamdulillah, bersyukur sangat-sangat atas setiap nikmat yang Allah kurniakan. Masih dalam proses 'orientasi' rumahtangga. Bak kata seorang teman,, proses 'orientasi' rumahtangga mengambil masa selama 5 tahun!. Maka setiap hari akan belajar perkara yang baru. Apa jua keadaan, saya hanya mengharapkan redha Allah dalam tiap langkah dan semoga DIA sentiasa memelihara cinta kami dalam cintaNYA.


Alhamdulillah, antara nikmat terindah yang DIA kurniakan dalam kehidupan kini adalah nikmat bakal bergelar ayah dan ibu. Tak terhitung kesyukuran kami kerana rezeki awal yang dikurniakanNYA. Saya sendiri tidak menyangka secepat ini si kecil ini akan menghiasi kehidupan kami.

KUASA ALLAH


sebulan selepas perkahwinan, saya menghadiri kursus di Kuala Terengganu selama 3 hari. En Suami menemani. Ketika itulah en suami memberitahu nalurinya rasa kuat mengatakan yang pejuang kecil kami telah hadir. Saya cuma buat endah tak endah. Tidak mahu terlalu mengharap sebenarnya. Seminggu selepas itu, 'teman baik' saya yang sepatutnya datang tak datang. Dengan penuh teruja, kami mencuba HPT (home pregnancy test).

Saya masih ingat hari itu, saya sedang tidur. Lebih kurang jam 5 pagi. Tiba-tiba encik suami  menggerakkan saya. Katanya dia bermimpi saya mengandung. Awal pagi itu, dia menggerakkan saya semata-mata untuk buat HPT. Dengan mamai2 lagi, saya pun ke bilik air. Jeng jeng jeng.. garisan kedua timbul di HPT. Saya menggosok mata. Betul ke ni? Mata masih mamai lagi, rasa nampak tak nampak je garisan kedua tu. Saya buka pintu bilik air, en suami tercegat di hadapan pintu bilik air. 'Macam mana?' tanya beliau sepatah.

'Ntah, abang tengokla sendiri' kata saya seraya menyerahkan HPT padanya.
'Alhamdulillah' sepatah keluar dari mulutnya sambil tersenyum.
'ye ke ni?' saya pula bertanya, masih tak percaya.
'betul la ni, tadi pun abang dah mimpi' jawab suami dengan senyum menguntum.

Selanjutnya kami berjumpa doktor untuk pengesahan. Alhamdulillah. Ketika itu, usia perkahwinan kami baru 5 minggu dan usia pejuang kecil kami ialah 4 minggu. Tentulah satu cabaran juga kerana dalam masa yang singkat, perlu menyesuaikan diri dengan perkara-perkara baru dalam perubahan fasa demi fasa kehidupan.


Hari esok, usia pejuang kecil kami 25 minggu. Alhamdulillah, sepanjang 6 bulan ini, saya menikmai saat-saat indah bagi seorang bakal ibu. Awal usia kandungan, tiada masalah alahan dihadapi. Cuma selera makan berkurangan. Namun kami melalui saat-saat cemas apabila saya mengalami 'few episodes of bleeding'. Alhamdulillah, semuanya berakhir dengan baik setakat ini dan pejuang kecil ini kini membesar dengan sihat dan semakin aktif bergerak, walaupun berpuasa. Alhamdulillah, pejuang kecil ini membesar di tengah bulan Ramadhan yang mulia. Mudah-mudahan saya diberi kesihatan yang baik untuk melalui Ramadhan kali ini sebaik mungkin. Mudah-mudahan juga, 'piala TAQWA' yang menjadi misi Ramadhan dapat di semai dalam jiwa pejuang kecil ini sejak awal lagi.

Begitulah kisahnya awal kehadiran pejuang kecil ini. Mudah-mudahan, jika satu masa dia membaca coretan ini, dia akan mengerti betapa kehadirannya amat menggembirakan dan membahagiakan kami. Kehadiran yang dinanti bukan sahaja oleh kami ibubapanya, tetapi juga keluarga besar kami. Dan mudah-mudahan anak ini kelak akan tahu betapa besar harapan kami, mahu dia jadi anak yang soleh//solehah yang sentiasa dekat dengan penciptaNYA. Mudah-mudahan harapan ini diperkenankanNYA dan Allah memberi kekuatan kepada kami untuk mendidik pejuang kecil ini dengan sebaiknya.

PESTA KEJU

Sejak mengandung (sejak berkahwin) saya mempunyai hobi baru. Suka masak makanan yang berasaskan keju! Kek keju pelbagai jenis, tat keju, triffle keju. Meriah betul. Saya suka masak je, makan tu bagi kat siapa-siapa yang berminat, selalunya saya bawa ke sekolah. Kesannya, sudah beberapa kali pula kelas masakan kek keju diadakan di rumah sebab rakan-rakan setugas nak belajar. Seronok juga main masak-masak ni. ;-)


MY BABY
Ni kisah 'anak pertama'. Bukan si kecil pejuang tadi, tapi kereta. Hehe. Akhirnya selepas 7 bulan bekerja, saya mendapatkan 'anak pertama' ni. si Viva putih. Oklah tu, ulang-alik dari rumah ke sekolah yang tak sampai 300m. Sebelum ni berjalan kaki sahaja, tapi bila si pejuang kecil dah ada, tak bolehla nak berjalan kaki mendaki bukit lagi. 14 Mei ambil dari kedai dan pada 16 Mei tahun ni, hari pertama saya menggunakannya ke sekolah. Kereta Hari Guru. ;-)

TAHNIAH!

Baru-baru ni sahabat baik saya Fatimah Shukor dah selamat melahirkan puteri sulungnya si comel Anis Tasnim. Tahniah untuk Faimah & Hashim. Moga Tasnim jadi anak yang solehah. Tahniah juga seorang lagi kawan Mukmin saya- Nurul Haida yang selamat melahirkan putera kedua- Harith Firdaus. Moga diberkati Allah selalu seisi keluarga.

No comments: