JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, February 16, 2011

Majlis Perkahwinan:: Segala Puji hanya milikMU

بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah, akhirnya selamat menjadi isteri kepada en. Jalaluddin bin Hashim, 4 februari yang lalu. Majlis kenduri belah perempuan diadakan pada 5hb diikuti majlis sambut menantu keesokannya. Majlis yang sederhana tetapi meriah. Apapun, saya sangat terharu dengan kehadiran ramai tetamu ke kedua-dua belah kenduri. Sangat teruja jumpa dengan kawan-kawan yang jauh dan dekat, dari kawan sekolah rendah (Al-Mukmin) , kawan se Wosto hinggalah kawan-kawan UIA (COMRADE). Juga kawan-kawan sekerja di SMK Bera.  Malah majlis ini jadi reunion mini untuk mereka. Juga terharu dengan kesudian guru-guru saya menghadirkan diri, seperti Ustazah Radziah (MUkmin) yang kali terakhir berjumpa adalah ketika usia saya 12 tahun! Masya Allah, namun kesudian beliau dan anak-anak datang amat mengharukan. Begitu juga guru-guru Mukmin yang lain dan guru-guru saya dan suami di Wosto. Doa dari para guru saya aminkan penuh pengharapan.

Tak lupa juga saudara mara belah mak dan abah, yang jauh dan dekat yang berkampung di rumah sejak awal. Jiran tetangga juga tak dilupa. Jasa dan bakti kalian, hanya Allah yang mampu membalasnya.

Buat kak Long dan Mimi adikku, thanks banyak-banyak siapkan pelamin tempat bergambar, bilik tidur dan khemah pengantin. Saya tidak menempah dari mana-mana butik. kakak ipar meminjam barang-barang dari sepupu dan kami bergotong-royong memasangnya. (Pengantin pun panjat memanjat menyiapkan segala..hehe)

hasilnya:

Kak Long memasang pelamin

Adikku Mimi ambil bahagian..Pengantin bagi arahan (nampak tangan je, masa ni belum berinai lagi)

Pelamin: untuk akad nikah duduk di bawah je..
Pelamin: tukar kerusi..
 

untuk pakaian majlis pulak, hanya pakaian semasa majlis belah lelaki yang disewa dari butik. Pakaian akad nikah hadiah dari mak (hantaran bertunang). Maka saya hantar ke kedai untuk dijahit dan saya jahitkan manik-maniknya. Pakaian hari besar pun pakaian sendiri. Beli kain di Serikin, Sarawak masa jalan-jalan dengan keluarga dulu. Hanya RM35 sehelai!! Hantar jahit dan saya jahit sendiri manik-maniknya.(memang ada kepuasan tersendiri sebab jahit manik sendiri kat baju untuk dipakai pada hari bahagia. Walau tak semeriah mana baju tu tapi rasa puas hati sangat2)  Banyak sebab saya memilih untuk buat sendiri daripada sewa di kedai. 1 sebab en suami selalu pakai baju Melayu, jadi kalau sewa kedai, harga yang lebih kurang sama tapi bajunya pulang balik, so baik buat sendiri. Duanya sebab agak susah nak cari pakaian yang menepati ciri-ciri menutup aurat. Saya cerewet sikit bab-bab ni.  Untuk make up pulak, satu hal jugak. namun Alhamdulillah, dapat mak andam yang menepati apa yang saya nak. Tak nak make up tebal2 sampai berubah muka, tak nak cukur kening & tak nak bulu mata palsu. Maka saya menggunakan 'kuasa' sebagai 'raja sehari' untuk elakkan semua tu. Alhamdulillah, 'kuasa' dapat digunakan sebaiknya. 

Semasa majlis kahwin ni, dah tak ada dulang hantaran lagi. Sebab masa bertunang dulu dah bawa maka kami ambil keputusan masa kahwin ni tak perlulah semua tu. lagipun adat je kan?? Mudahkan semua pihak juga. Alhamdulillah sebab kedua-dua keluarga pun tak kisah sangat tentang hantaran-hantaran ni. Apapun, saya rasa bersyukur sebab impian majlis yang sederhana tapi meriah dah direalisasikan. Meriah dengan tetamu, doa-doa dan ucapan mereka saya aminkan penuh pengharapan.  Cuma agak ralat sebab bila tetamu tak putus kunjung tiba, tak sempat nak bergambar dengan ahli keluarga penuh. Tapi tak pelah, kalau semua ada pun sorang (andak) takde tak seronok jugak..Nanti kahwin alang kita bergambar penuh satu family ok..?? 


oklah, kita layan gambar-gambar sekitar majlis yer...
Bersama adi bongsuku Izyani

Debaran akad Nikah


Alhamdulillah, selesai sudah,,mengucup tangan suami ..

Mahar cinta..

Hadiah..

Untuk suami tersayang.. cincin perak terukir NAJ 4.2.2011

Moga Allah berkati..



mohon restu mak dan abah..

Mohon restu wan (nenek saya,99 tahun).. Selendang saya jahit sendiri maniknya..cantik tak??


Adik (sepupu) sedang mengucar kacirkan bilik pengantin..hehe

Kek: Istimewa dari partner syarahan BA masa di Wosto yang kini bergelar Chef (hamizan Shahudin)

Abg sulung dan adik no 3 (saya di tengah-tengah antara mereka-no2)

Mak dan Abah..tak terbalas jasa kalian..

Sepupu dari Kelantan

'Puak-puak' Jambu Rias


Ustazah Selamah (Mukmin)

Menunggu en Suami

Kak Kin (Wosto) dan anak-anak yang sanggup datang naik ekspres dari Terengganu kerana suaminya tak dapat cuti..



My juniors





anak-anak sedara kesayangan Mak Ngah
My best friend- Fairuza..love u lots
gotong royong..



wajah-wajah kesayangan hamba..
Alhamdulillah atas setiap nikmat yang Allah kurniakan.Moga kasih sayang antara kami dan keluarga kedua belah pihak berkekalan.. Terima kasih pada semua dan mohon maaf atas tiap kekurangan.. Insya Allah entry akan datang tentang perasaan dan gambar-gambar lain pula (Belah lelaki).
Doakan kebahagiaan kami dunia dan akhirat dan moga masjid yang dibina membawa kami lebih menghampiri cintaNYA.


5 comments:

cikmimmie said...

i lap u...jangan lupa..sila tambah skit...mimie patahkan katil pengantin..hahahahahaha

ediroshah said...
This comment has been removed by the author.
ediroshah said...

semoga berbahagia atikah dan jalal.jadikan perkahwinan ini yg pertama dan terakhir,makin kenal makin sayang...mg dmurahkanrezeki.amin

martinelli said...

salam....moga mendapat keluarga sakinah dengan anak2 soleh dan solehah

dinaluzriq said...

Subhanallah sangat cantik adikku ini...Barakallahulakumawabaraka'alaikumawajama'abainakumafikheir..:)

atikah, k.mar masih berhutang buku...huhu..minta maaf ya..blh atikah bagi alamat? :) insyaAllah akan diposkan hadiahnya mewakili diri..:)