Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Saturday, July 11, 2009

bicara dengan awan

I

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Pagi Sabtu yang mendung..
Saya berjalan menuju ke kelas..
Awan makin sarat kandungannya..rintik2 mula turun sebaik saya melalui laluan yang tidak berbumbung Mahallah Ameenah.. Perjalanan masih jauh.. kalau hujan turun akan basah kuyuplah saya sebelum tiba ke kelas..
"Awan, sabarlah.. sungguhpun kandunganmu amat sarat, jangan muntahkannya lagi.. Kasihanilah aku, hamba Allah yang berpagi-pagian untuk menuntut ilmu ini..
Ya Allah, bantulah hambaMU ini..."

Alhamdulillah.. dengan izinNYA..rintik-rintik yang mulai turun tadi berhenti.. Sampai di kelas, kelas masih sunyi sepi. Jam dikerling. 8.25 pagi. Selalunya kawan-kawan lain dah ada. Saya mengeluarkan jadual.

Masya Allah, kelas bermula jam 9.00pg rupanya..saya tersilap melihat jadual.. Sementelahan masa masih banyak dan sayapun belum bersarapan, laju saya menuju ke HS Cafe.. Kita minum dulu.. ;-)


Kelas bermula, patutlah kelas ini terpaksa diadakan pada hari sabtu! Pensyarahnya merupakan seorang kakitangan Kementerian Pelajaran. Saya terpesona. Dia sangat cantik dan sangat awet muda. Subhanallah. (saya jarang memuji kecuali saya rasa ia benar2 layak dipuji). Sungguh tak sangka umurnya sudah 47 dan anaknya yang sulung sudah berusia 19 tahun. Saya juga suka mendengar nasihat dan celotehnya. Ada banyak motivasi dan inspirasi. Saya akan terhibur dan pasti bersemangat untuk menghadiri kelas pada hari Sabtu- saat orang lain bercuti..

****
Ini kisah semalam.. Kak Sham- Boss saya sewaktu saya kerja di Ofis Mahallah Asiah mengajak saya dan staff Ofis Asiah yang lain ke Taman Melawati.. dia belanja makan.. sebenarnya saya sedang menghabiskan suapan nasi terakhir ketika dia mengajak.. tapi beria-ia K.Sham mengajak so untuk tidak menghampakan, saya penuhi juga ajakannya.. Di sana- saya pulak yang makan banyak dari orang lain yang tak makan apa-apa.. owh.. scary jugak.. ;-)

Gendang gendut tali kecapi..kenyang perut senang hati
7 of us.. Kak Sham @ Mummy berdiri di tengah..
Thank you Mummy!


*****Saya dah lama tak 'menjelajah' ceruk UIA ni.. hampir 6 bulan saya tinggalkan.. tadi, melalui jalan berhampiran bangunan utama berdekatan tangga besar yang digelar 'tangga Firaun' @ 'tangga Kasih-kekasih' tu.. saya terperasan ada perubahan pada lansdkap taman di situ.. Ada air terjun dan kolam mini! Cantik juga. Di tengah kepanasan diterik mentari, bunyi air jatuh- walaupun tak seberapa kuat tetap medamaikan jiwa.. Oh UIA.. saya akan terus di bumimu sekurang-kurangnya sehingga April depan.. Moga saya tidak jemu. Moga saya tidak bosan. Moga saya terus kuat dan tabah merintis jalan menjadi seorang murabbi. Ya Allah, dalam rasa keterasingan ini, cukuplah Engkau bagiku.. Allahumma Yassir!

No comments: