JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, July 22, 2009

bersedialah untuk diuji

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

“Dan Kami pasti akan menguji kalian dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Yaitu) Orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata inna lillah wa inna ilaihi raji’un (sesungguhnya kami milik Allah dan sesungguhnya kepada-Nya kami kembali)”. (QS. al-Baqarah ayat 155-156)



Ini bukan kali pertama. Malah sudah sekian kalinya. Saya yang melihat merasa gundah, apatah lagi dia yang menggendongnya di dalam rahim sembilan bulan lamanya. Saya tahu betapa remuk hati dia.

Namun siapalah kita untuk menolak ujian ini. Sebagai hamba, kita sentiasa layak untuk diuji. Sebagai hamba, DIA tidak menjanjikan dunia ini bukan untuk bersenang-senang, tiap yang berlaku adalah ujian, adalah dugaan untuk kita yang bergelar hamba.

Justeru, berdoalah, DIA ingin melihat keikhlasan kita menadah tangan. DIA ingin menguji puncak tawakkal kita yang bergelar hamba. Teruskan berdoa, tiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Usah diratai musibah sebaliknya dekatlah terus dengan DIA, bukankah tiap musibah itu dari DIA? Maka kita kembalilah kepada DIA.. disamping usaha dan ikhtiar yang berterusan..

Sabarlah duhai bonda..
sabarlah duhai ayahanda..
dugaan ini untuk menguji keimanan dan kesabaran kita..

***

Di tengah masayqqah yang datang bersama kesakitan di segenap sudut.. sujud dan rukukku terasa amat berharga.. Ya Al-Musta'aan.. hanya padaMU pengharapan.. selesaikanlah kesukaran.. teguhkanlah keimanan.. kejapkanlah kesabaran.. kuatkanlah pengharapan kami padaMU..

No comments: