Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Sunday, February 01, 2009

Min " Ustazah" ila " Teacher"

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah, hari-hari sebagai seorang pendidik ternyata mengembirakan. Seperti yang diceritakan dulu, saya mengajar subjek NAhu Saraf dan Literasi Arab. Saya amat teruja mengajar subjek tersebut dan baru saya fahami, amat susah untuk memahamkan pelajar apa yang kita faha. Namun saya anggap ini sebagai satu cabaran min ajli khidmah al-lughah al-arabiyyah.

4 minggu yang amat mengujakan. Namun 'jodoh' saya dengan bahasa Arab dan Nahu tidak panjang. Pertukaran besar-besaran guru-guru di SMA seluruh Pahang memberi kesan yang bukan sedikit. Kebanyakan guru-guru SMA Al-Wosto yang disahkan dalam jawatan bertukar. Maka berlakulah kekurangan guru. Subjek yang paling kritikal adalah Bahasa Inggeris. Maka kerana saya membawa nama INTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY yang menjadikan bahasa inggeris sebagai bahasa perantaranya saya diamanahkan untuk mengajar bahasa ini.

Maka bermula Febuari ini, jadual saya bertukar, dan secara tak langsungnya, saya perlu tinggalkan sebentar pengajaran Bahasa Arab. Namun jauh di sudut hati, saya masih berharap saya akan boleh mengajar subjek ini nanti waima bukan dalam kelas rasmi, mungkin dalam kelas tambahan/aktiviti koko untuk pengukuhan bahasa kelak.


Dan sayup-sayup masih terdengar keluhan pelajar-pelajar saya yang bersedih bila dikhabarkan saya tidak akan mengajar mereka bahasa Arab/Nahu lagi. .. Sayapun sedih juga sebab saya baru sahaja dapat membuka beberapa 'kunci' kelemahan mereka dalam bahasa Arab dan Nahu untuk sama-sama tahsin..

Namun insya Allah perjuangan ini tidak akan berhenti. itu janji saya pada diri..


so, now i'm teacher Atikah.. no more Ustazah Atikah ;-)

>>
Alhamdulillah, perjalanan tesis berjalan dengan baik meski saya dihimpit kesibukan. Dan ternyata kesibukan itu momentum terbaik memotivasi diri supaya lebih rajin dan menghargai masa. Moga dipermudahkan semua, Allahu Al-Musta'an.

2 comments:

en_me said...

moga dipermudahkan insyaAllah..

salammmz dr me dikejauhannns

Anonymous said...

Good luck, Miss Atikah!..hehe..hikmahnya, dapat mengembalikan kesegaran Bahasa Inggeris yang mungkin sedikit kering..Hasilnya, Miss dan Ustazah Atikah akan mahir kedua-dua bahasa serentak..mubarak lak!!