Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Saturday, August 09, 2008

destinasi..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah thumma Alhamdulillah..

Saya baru pulang dari Klang malam semalam. Menjadi fasilitator untuk Kem Bahasa Arab Persediaan ke Timur Tengah bagi pelajar-pelajar tajaan JAIS. Bermukim sejak selasa lalu di Pusat Sumber Pendidikan JAIS, Kg Jawa memberi pengalaman baru. Jauh dari aroma keluarga, jauh dari keakraban ukhwah warga COMRADE, jauh dari keluarga debat. Di sana, saya sendiri. Tapi Alhamdulillah, diberiNYA ruang untuk saya mengenali dunia baru, dan dimudahkanNYA semua urusan.

AL-Madani Strategic Learning menjadi konsultan untuk program ini. Mengenali warga Al-Madani, terasa seperti sudah lama mengenali mereka. Ust Lutfi (ex-pensyarah matrik UIA)- Pengarah Al-Madni dan kak Linaeksekutif al-Madani. Mesra dan baik. Senang bekerjasama dengan mereka. Al-Madani sebuah syarikat penerbitan buku bahasa Arab. JUga konsultan Arab. Nanti bila ada kelapangan saya akan promosi AL-MAdani di sini.

Peserta kursus- pelajar tajaan JAIS yang akan ke Timur Tengah tahun ini- Mesir, Jordan atau Morocco. Pelbagai kursus termasuk perubatan. Fasilitator semuanya 6 orang. SEmua pelajar pasca ijazah. Semuanya pelajar antarabangsa kecuali saya. Semuanya lelaki kecuali saya. Saya mendapat 1 kumpulan- pelajar-pelajar perempuan semuanya. Permulaannya, takut-takut mereka berbual dalam bahasa Arab. Tapi selepas 3 hari- Jumaat lalu- mereka semakin yakin bertutur dalam bahasa Arab.

Gembira. Gembira sekali saya mengenali mereka. Keazaman dan kesungguhan mereka menyambung pelajaran, malah memberi saya semangat juga untuk meneruskan kembara ilmu ini.

Kursus akan bersambung semula 18 nanti dan saya akan kembali ke Klang 17 malam, sebaik sampai dari walimah Mok Ana di Pasir Puteh.

080808
Tahniah Wan & Fahim.
Baarakallahu fiikuma wajama'a bainakuma fikhair.

090808
pagi- Mass Lecture Halaqah 2. Saya mengendalikan. Alhamdulillah. Cuma agak susah menukar 'bahasa berfikir' dan lidah kepada English selepas seminggu menggunakan bahasa Arab dalam rutin.

tengahari-
saya menghadiri walimah wan di Bangi. Gerimis bertamu di hati. Pertemuan dengan Wan selalunya begitu. Pasti ada air mata saya yang tumpah. Namun kali ini, tangisan hanya berlagu di hati.

Wan cukup cantik dan berseri. Akhirnya, Wan da Fahim tiba ke destinasi yang mereka tunggu selama ini. Seperti kata Wan selalu- rasa dan hubungan ini meresahkan selagi tidak dihalalkan dengan nama ALlah.

Saya amat menghormati Wan dan Fahim. Mereka sekelas tetapi tidak berbual mesra. Tiada sms kecuali jika perlu. Mereka benar-benar menjaga hubungan dan pergaulan sebelum dnikahkan. Wan- sayaamat gembira melihat kegembiraan wan hari ini. Saya sentiasa doakan moga kebahagiaan dan rahmat Allah sentiasa megiringi Wan dan Fahim.

**
Gambar walimah Wan akan dimuat turun kemudian.
titik.

2 comments:

Wan Zuriati said...

Assalamu'alaikum tikah..apa kabar? Jazakillah ya ukhti kerana berpeluang dtg kenduri wan..gembira tak terkira dihati ini bila bertemu dengan tikah..

Tikah..walau kini wan sudah berpunya..namun ukhwah itu tetap utuh dihatiku..andai dirimu memerlukan pertolongan atau ingin berkongsi masalah..I'm still your friend...just drop me a sms..insyaAllah I'll try my best to help...take care tikah..ukhwah fillah abadan abada :)

Anonymous said...

ya kak, walau satu hari nanti rehan pun dah berpunya.. eh~