Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, July 30, 2008

jangan tinggalkan saya

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Update hari-hari berlalu..

Sabtu
Pagi- 1st halaqah.. sesi taaruf..

pagi- kunjungan durian dan rambutan..

tengahari- ke Asrama Baitul Ummah (ABU). Saya menjadi urusetia untuk majlis makan malam amal ABU. Petang itu, saya, dan beberapa rakan COMRADE ke Dewan Besar Tabung Haji, Jalan Tun Abdul RAzak. Kat bangunan Tabung Haji bersama adik-adik ABU. I love lisa very much!

Lisa- adik yang duduk kat ABU. Umurnya 6 tahun. Mak ayah dia melarikan diri entah ke mana maka Lisa dan bersama seorang adik dan kakaknya tinggal di ABU.

Lisa yang manja. Seringkali datang duduk di ribaan saya. Sebelum masuk dewan malam itu, beberapa kali dia berpesan. 'Lisa nak duduk dengan kakak ya.'
saya cuma mengangguk.

Malam itu, saya agak kalut meyusun adik-adik yang membuat persembahan. Lisa duduk bersama tetamu jemputan yang lain. Hingga tiba-tiba dia datang kepada saya dan mengulangi lagi' Lisa nak duduk dengan akak boleh?

lalu saya membawa Lisa ke meja saya dan kawan-kawan. Manja budak ni. Makan bersuap. Lalu dia bercerita- Lisa tak nak duduk sana. Ada mak cik garang. Dia tanya kenapa Lisa duduk kat Baitul Ummah.

ish, sapalah yang tanya soalan tu. Bukankah ada cara lebih baik untuk mengetahui jawapan itu, tanyakan pada penjaga ABU. Janganlah tanya budak kecik tu. BUkankah mereka ke sini kerana ada sisi hitam dalam kehidupan mereka.Ada kisah pedih. Ada luka. Maka adalah tidak wajar kita mengingatkan mereka tentang yang duka itu. Apatah lagi budak sekecil itu, tentulah terguris hatinya, ditinggalkan ibu dan ayah begitu sahaja.

Sebelum pulang, Lisa mengajukan bicara yang susah untuk saya jawab.
+Kakak tinggal kat mana?
-Kat asrama kakakla.Kat UIA.
+Lisa tak pernah tegok asrama kakak. Kakak bawakla Lisa pergi asrama kakak. Lisa nak tinggal dengan kakak boleh.

err.. boleh, sememangnya boleh dik. Tapi apalah upaya yang kakakmu ini ada? Ada sayang yang melimpah tapi kakakpun menyara hidup 'seadanya'. (Ni jawapan saya sendiri. Ta dijawab begitu kepada Lisa.

Maka di sinilah saya menyedari, penting juga menjadi kaya. Penting memiliki harta. Bukankah masih banyak jiwa yang memerlukan kita untuk berkongsi hidup mereka? Lisa, maafka akak!

**
Ahad.
saya sendirian menghabiskan masa di bilik. Menyelesaikan satu tugas, membantu Dr Rahmah membuat penyelidikan untuk membedah novel Salju Sakinah, menggali kriteria Adab islami dalam novel tersebut> Tidak mahu mengulas panjang tentang ini. Saya ingin menunggu ulasan atas ulasan selepas usai sesi Kupasan Novel tersebut di DBP hujung minggu ini. Untuk maklumat lanjut program tersebut, sila lihat di>>> sini

Selasa
pagi- mengambil ujian berkomputer untuk medapatkan lesen memandu.Alhamdulillah, lulus. Pecubaan pertama untuk orang yang 'zero' tentang pemanduan tetapi amat cemerlang sebagai seorang penumpang. hehe.

malam
menjadi juri pertandingan karaoke nasyid terbuka Mahallah Aminah. Thanks kak Shamila yang menjemput saya sebagai juri. Gian juga nak bernasyid dalam suasana santai begini, maklumla tiada brothers. Bebas. Terkenang kenangan menjadi naib johan petandingan nyanyian lagu patriotik di Mahallah Ameenah 2 tahun lalu. Saya berduet dengan syud mewakili blok F. hehe, berjaya kami 'menyumbangkan' lagu Warisan nyanyian Allahyarham Sudirman dan memujuk juri memberikan kemenangan tempat kedua kepada kami.

****
Sepupu saya selamat melahirkan anak kedua semalam. Seorang putera.Tahniah Kak Long Nor. Sepupu yang akrab dengan saya kerana masa mula bekerja dulu, dia menetap bersama keluarga saya di Mentakab. Sementelahan dia telah kehilangan ibunya sejak usianya 2 tahun lagi. Maka ibu saya menjadi ibunya. Dan saya yang tiada kakak pula, rasa gembira dikurniakan kakak sebaik dia. Khalila Farhana, selamat menjadi kak Long!
Allahu Al-Musta'an

No comments: