JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Friday, September 21, 2007

hari memaknakan cinta





Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


saya mulakan entry ini dengan pujian buat Allah, hanya dengan kasih sayangNYA, nikmat ini saya rasai kemanisannya..

kalungan kasih sayang buat ibuku,ibuku,ibuku.. kemudian bapaku.. pengorbanan dan selautan kasih membesar dan mendidik,dorongan tanpa henti,sentiasa memahami dan sentiasa ada di sisi..lalu kejayaan ini saya dedikasikan untuk mereka

buat along dan isteri, adik-adik tersayang..

guru-guru saya, sedari tadika,membesar di laman mukmin,mendewasakan diri di Al-Wosto,berkelana ke matrikulasi UIA Pj, hinggalah melewati hari-hari sebagai pelajar di Taman Ilmu dan Budi, tangan kalian mencorak diri,memasak ilmu dalam diri..

buat teman-teman COMRADE yang sentiasa menemani perjuangan di Taman Ilmu dan Budi.. (especially-shariah awa,mok ana cayang,kak engku 'bongek' , a.zul , jah, syud@sinchan, lin,naim, shukri, husni,hairul,dik jaie,fatin my twin,kak yati,che da, (ramainya,tak tersebut kat sini..jgn terasa kalau ada yang tertinggal nama) kalian menepati apa yang dibicarakan Saidina Ali- temanmu yang terbaik adalah yang sentiasa menyusahkan diri mereka untuk menyenangkan kamu- moga Allah memberkati kalian..


teman-teman nadi munazarah,teamates,trainers dan seluruh keluarga debat b.a uia, terima kasih kerana sentiasa mempercayai diri ini

sahabat sejatiku sejak di Mukmin-Fairuza dan Fatimah,rimbunan persahabatan ini,moga buahnya adalah cintaNYA..

sahabat yang dirindui-kak kin,piepah,eibe,sawizah,

roomates saya dulu-wan,kak yati,che da- yang sentiasa ada waktu suka dan duka

sahabat,kalian anugerah Allah yang menemani perjalanan hidup saya.. moga Allah memberkati perjalanan kalian

tak lupa buat SN-dengan melupakan segala warna hitam,tetap saya syukuri apa yang berlaku, ujian Allah untuk saya atas masa-masa yang berlalu,dan kini saya syukuri segalanya,mendidik saya menjadi 'saya'

buat 'my sunshine'- walau sinarnya seketika,sinaran itu tepat pada masanya.. menyuluh jalan dihadapan,yang tak ingin saya berpaling darinya,, namun saya akur, seteduh manapun pepohon,secerah manapun mentari,selagi ia berada dalam pagar yang bernama 'syariat' tak mungkin saya langgar pagar itu.. moga malam akan pergi, dan mentari akan kembali semula..dan pagar syariat itu akan saya temui kuncinya.. Ameen..


2 hari sebelum hari konvo.. hati saya menjadi liang libu.entah apa yang dirisaukan..bercampur baur sebenarnya..gembira,sedih.. terbawa-bawa hingga malamnya,sukar untuk saya lelapkan mata.. hari rehearsal,gembira sekali bertemu kawan-kawan setelah masing-masing membawa haluan.. petangnya,jah membawa kami ke JJ wangsa maju,belanja makan.. merasalah duit 1st salary dia sebagai lecturer di Uitm Dungun... Kegembiraan bersambung lagi, malam apresiasi warga COMRADE yang grad sem ni..


dan sejarah tercipta lagi malam itu.. bila kak engku pengsan, saya,shariah n nana mengiringinya menaiki ambulan ke HKL..

sejarahnya-jubah konvo naik ambulan jugak.. hehe.. macam kelakar pulak,asalnya shariah bawa jubah tu untuk bergambar,bila kak engku pengsan n klinik uia terus hantar ke Hkl, dah tak sempat nak tinggalkan jubah tu.. malam itu,kami habiskan di hkl- berjaga menemani kak engku menunggu sebelum dapat rawatan.. dari kul 1pg sampai 5pagi,barulah leh masuk jumpa doktor,, beberapa kali tersengguk..tapi tak mampu nak lelapkan mata.. hinggalah usai subuh pagi tu,kak engku ditahan di wad dan kami pulak-after solat,lelapkan mata dalam 30min before dijemput mok ana untuk pulang ke uia..


sabtu itu..

after balik bilik,tidur kejap,ja, 12 tengahari saya keluar.. nak sambut wan-roomate saya keluar dari dewan (sesi ICT n Law).. entah napa,sebaik jumpa wan, mengucapkan tahniah,tak tertahan air mata nie.. mungkin sebab dengan wan,banyak masa kami habiskan dan banyak kenangan.. antara yang masih saya ingat- waktu A-sahabat baik wan (perempuan) yang mengalami masalah kesihatan mengamuk,minta KFC jam 11.30 malam.. dan wan yang sememangnya berhati mulia,pergi membelinya,ditemani saya dan A sendiri.. jam12 curfew hours untuk UIA.. kami tiada pilihan lain,tak boleh masuk ke kampus so kami bermalam dalam kereta di stesen minyak PROJET, highway karak tu.. masa tu musim final exam,dan bulan ramadhan..

maka sahur kami dalam kereta,sambil study (wan exam esoknya jam 12 dan saya jam 3ptg).. tu cuma secebis kisah.. ada banyak lagi yang manis+pahit yang sekarang semua jadi manis,sebab semua itu 'madrasah' jiwa.. yang pasti,wan sahabat yang istimewa,, kredit untuk Fahim-tunang wan.. bijak memilih wan sebagai isteri... She's wonderful..


hari graduasi.. mak dan abah agak lewat sampai..saya agak kalut jugak,risau mereka tak sampai masuk ke dewan.. seronok jumpa ramai kawan-kawan,tapi kebanyakan mereka senior.. coz saya dan kawan-kawan (dalam 15 orang) yang habis awal.. kawan-kawan batch kami hanya akan konvo sem depan..so tak best sangatla.. tak ramai kawan yang kenal..


ketika perarakan masuk graduan,sekali lagi,saya tak mampu menahan air mata,, kuat saya menahan diri..tapi saya tak mampu..ntahla.. terharu sungguh rasa..


saat mendengar ucapan wakil graduan-jannah yang juga roomate saya sekarang-yang dianugerahkan anugerah diraja atas kecemerlangannya-, sekali lagi saya menangis (rasanya kali ni satu dewanpun mengalirkan air mata)-terutama bila mengucapkan terima kasih pada mak dan abah tu- shahdu...


kuar dewan,saya mencari wajah-wajah kesayangan saya.. tangan mak abah saya salami dan cium,saat pipi abah dan emak saya kucup,kali ini tangisan saya pecah lagi.. jika sebelumnya,sekadar linangan jernih,kali ini esak saya makin panjang dalam pelukan emak.. entahlah,rasa gembira,rasa terlepas segenap jerit perih selama ini..sesungguhnya perjalanan 3 tahun setengan di sini,bukan sekadar mengejar segulung ijazah,kehidupan ini penuh dengan ujian,jatuh bangun saya di sini.. mungkin sebab itu,harga segulung ijazah itu amat mahal harganya...


tetamu dari jauh-sarah juga membuat saya terharu.. bersama kiriman rindu dari kakaknya fatimah.. dan sahabat-sahabat comrade yang menunggu di luar dewan.. abg zul,hairul,fatin,dik husaini, menambahkan keharuan...


sungguh..saat ini,saat saya memaknakan cinta..cinta yang melimpah ruah dariNYA..dititipkan dalam hati insan-insan di sekeliling saya... tiada kata yang mampu saya lafazkan..hari itu sungguh bahagia.. Ya Allah,moga nikmat ini menjadikan saya kian hampir denganMU,kian bersyukur,kian akrab memeluk erat.kejap.kasihMU yang tak bertepi itu...


apa lagi yang ingin saya curahkan??terima kasih semua.. selebihnya..biarlah gambar-gambar ini berbicara..






No comments: