Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Friday, October 27, 2006

kali pertama

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

4syawal..
kali pertama dalam hidup saya..
seawal 4 syawal saya sudah berada di \uia..
bersendirian di dalam bilik..
macam tak percaya jer..
tapi percayalah..
exam..
dan ada beberapa sebab lain
mennjadikan mood raya saya terhenti setakat di 3 syawal..

2hari sebelum syawal..
kacaua dodol

sehari sebelum syawal
lemang dibakar..
ketupat dianyam dan direbus..
rendang dimasak
bersama bonda n ayahanda menghulu dapur..

1 syawal..
tersedar jam 5.15 pg..
sms mok ana dibaca
'ayah mok ana dah takde!'
innalillahiwainna ilaihi rajiuun..
tak sedar air mata mengalir..
dan aku tak boleh bangun!
hampir 5.45 baru aku mampu bangun..
sungguh aku mengerti perasaan mok ana ketika ini..
sekadar mampu menghantar sms ucapan takziah n sms kepada kwn2 yang lain memaklumkan berita sedih ini..
.. pas subuh, baru aku diberi kekuatan menelifon mok ana n berbual dengannya..moga mok ana tabah!

seawal pagi.. sarapan bersama keluarga n keluarga mak cik wok..
dimulai dengan takbir n tahlil yang diketuai abah..
diikuti sedikit tazkirah oleh abah juga..
mengingatkan kesyukuran n kesederhanaan menyambut syawal..
diikuti hidangan hari raya yang lazat..

selepas solat sunat hari raya, tangan mak n abah kukucup, mohon keampunan.. adik beradik yang lain juga, wan n miktam..
seterusnya menziarahi rumah jiran2 terdekat..
pulang ke rumah, satu persatu tetamu datang..tanpa henti dari pagi hingga ke petang.. mak2 sedara, sepupu2 yang jauh n dekat..
petang-kami sekeluarga ke felda kumai, melawat mak sedara di sana..
malam.. masa untuk rehat n mengemas rumah..

2 syawal..
masa bersama kawan2 wostorian,,dengan menaiki 3 buah kereta, kaki 'menyerang' felda2 di triang... berziarah kawan2 sekolah dulu.. seronok sangat.. dah lama tak jumpa.. bercerita kisah2 terkini.. yang kahwin, yang bertunang, yang sambung belajar, yang mengandung, yang bersalin, yang bekerja dan macam2 lagi.. sambil menyulam kenangan2 zaman persekolahan..
dan tentunya, aku menjadi sasaran.. siapa?bila?bagaimana?kenapa?
dan sepatah yang mampu kujawab- biarlah rahsia-.. sambil tersenyum meninggalkan mereka dengan persoalan2 yang tak terjawab..
dan itulah aku,,
yang lebih senang berdiam diri dalam soal hati dan perasaan..

8mlm.. baru aku sampai ke rumah dihantar oleh Yan..
\thanks all my friends.. moga uhkwah ini terus memayungi kehidupan..\

3 syawal..
kembali bersama keluarga..
dari mentakab hingga ke bentong, menziarahi sanak saudara sebelah mak.. dari pagi hingga ke petang.. sambil menerima panggilan2 telefon dari sanak saudara yang ingin datang ke rumah.. opss sori.. rumah 'tertutup' coz rakde orang..

4 syawal..
dari pagi aku bersiap2 untuk pulang ke uia..
mengemas pakaian
membungkus kuih2 raya
dan memasak untuk makan tengahari
ikan patin dibakar dengan ramuan sambal tempoyak..
so delicious..
pas jumaat..
pulang ke uia
.....

No comments: