JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Monday, November 22, 2004

al-mukmin dalam kenangan (91-96)



Persoalan demi persoalan..
Mengapa..?? mengapa? Mengapa?

Masih basah dalam ingatan.. masa tu saya skolah rendah di SRA Al-Mukmin ( sekarang Pusat Pengajian Al-Mukmin).. sekolah kami serba kekurangan.. masa ihtifal (hari penyampaian hadiah) saya baca sajak di atas,, dengan pelbagai persoalan tentang kedhaifan sekolah kami.. kami takde padang besar.. sekolah tu cuma sebuah banglo yang biliknya dijadikan kelas ( masa darjah 1 n 2) pastu masa darjah 3 pindah kat sebuah rumah (yang sekarang jadi nursery buah-buahan n bunga2an).. rumah tu cam kota sesat.. bersegi2.. kat mana2 ruang yang boleh dijadikan kelas.. kelas didirikan..
Sangat dhaif masa tue.. cikgu pun kurang.. kami anak2 murid selalu Tanya cikgu.. kenapa sekolah kita kecik.? Takde padang? Lain macam sekolah orang lain… maklumla.. tengok sekolah orang lain semua besar2 n lengkap…

Oh ya.. lupa nak bagitau.. sekolah ni sekolah swasta.. dan saya adalah murid generasi pertama Mukmin.. maknanya masa darjah satu cuma ada kami sekelas.. bila naik darjah dua.. ada kami-darjah dua n ada adik2 kelas darjah 1…

Ingat lagi masa tu macam2 dugaan.. kami kecik lagi tapi dah mampu memahami.. masa tu heboh org kata sekolah kami takleh amik upsr.. sekolah situ takleh masuk ting. 1 sekolah kerajaan.. mukmin nak tutup.. macam2 la cerita tak baik.. kesannya dari 3o lebih pelajar. Kami tinggal 21 orang masa darjah enam,, semua mak ayah bawak anak2 keluar.. tapi kami leh berbangga bila kami (generasi pertama) ambil UPSR dr 18 calon, 6 orang dapat 4A (masa tu 4a jer..) .. di sebalik kedhaifan tula Mukmin perlahan2 merangkak n bertatih..

Kenapa Mukmin istimewa?? Sebab sukatan pelajaran menggabungkan ulum syariah n akdemik.. maknanya dari darjah 1 kami belajar 18 subjek.. (beg sekolah berat giler..) ulum syariah termasuk b,arab, quran, sirah, feqah, aqidah, dsb.. cikgu2 walaupun gajinya kecil tapi mereka semua adalah wira kami coz di sebalik tohmahan n kritikan masyarakat, dgn gaji yg kecil itu mereka tetap punya semangat juang yg tinggi untuk mendidik putera puteri bangsa dengan ilmu Allah..

Bangga jadi budak Mukmin,,kalau peljaran Quran kami hafal separuh juz amma masa darjah 1 n habis hafaz juz amma masa darjah 2.. diikuti juz 29 n 28 ( masa tu kecil lagi.. senang nak ingat n hafal.. hati masih suci.. skang banyak dah hilang.. betul nabi kata.. hafalan Quran umpama ikatan unta.. snang terlerai..bila dah terlepas susah nak kejar blik.. )

Masa darjah tiga dah hafal tasrif 14 nahu.. lumba baca siapa paling laju… kataba katabaa katabuu…. Seronoknya masa tue… masa darjah 4 belajar fiqh dah mula ada separuh sukatan dalm b.arab ( cam budak2 sm agama hafal masa ting. 1- assolat lughatan: addua’ .. kiranya dari kecik lagi asas tu dah ok… masa tu belajar seronok sangat.. orang nampak bangunan kami buruk.. tapi dalam kedhaifan tu kami jumpa mutiara2 yang banyak membantu kehidupan hari ini.. bagi saya sendiri.. banyak yg Mukmin beri.. di Mukminlah lahirnya kecintaan terhadap b.Arab.. yg akhirnya saya ambil terus untuk amik degree.. even ramai Tanya napa tak amik law atau lain2 course coz result ok.. tapi kecintaan pada lughatul Quran ni sangat mendalam.. ingat lgi masa darjah 4 ada satu hadis yg mafhumnya bermaksud.. org arab bukan dari keturunannya-ibu atau ayahnya berbangsa arab tapi adalah org yg bertutur dlm bahasa Arab.. so Nabi junjungan kan berbangsa Arab.. atas kecintaan pada bagindalah lahirnya kecintaan pada bahasa ini..

Kat mukmin gak belajar kepimpinan.. sebagai generasi pertama, saya n kawan2 sentiasa dilatih supaya jadi ának sulung yg bertanggungjawab pada adik2 n bertanggungjawab untuk menjaga maruah n nama mukmin.. Alhamdulillah kami dah buktikan.. rasanya saya n kawan2 rasa lega dah tunaikan t.jawab tu dulu dgn kejayaan demi kejayaan.. n kat mukmin lagi kami diasuh untuk bersaing dalam bentuk yg positif.. dari dulu lagi kami dilatih berani tampil di khalayak ramai.. bercerita, syarahan b.arab dsb.. n masa darjah 3 dulu, kalau ustaz Ibrahim (mudir kami) dijemput memberi ceramah kumpulan nasyid mukmin diberi peluang buat persembahan.. (masa tu saya solo ngn Zaiti.. hehe.. dah lama pencen) so rasanya masa tu la semangat m keyakinan diri dibina.. maklumla kalau buat persembahan kat pentas di padang besar bandar mentakab/dewan Tun Razak temerloh tu penonton ramai giler.. tanpa keberanian, leh tak kuar suara langsung.. n hasilnya Alhamdulillah.. menda ni terus saya bawa ke wosto.. masuk pidato, forum dsb.. paling manis jadi finalis forum remaja negeri n dapat no 3 pidato piala diraja pkt. Negeri 2001.. dengan izinNya- segalanya bermula di Mukmin..

Pasal kepimpinan.. kepercayaan guru2 di Mukmin melatih diri jadi pengawas dr darjah 3, seterusnya PKP masa darjah 6.. saya bawa ke wosto lagi.. dari f1 sampai f4 n dilantik PKP masa f5.. n bawak ke matrik UIA masa ditaklif Presiden CRC ZC,, segalanya dengan izin NYA bermula di Mukmin..

Dalm netball pun sama.. dulu masa PJ kat Mukmin.. padang terhad n satu2nya perkara yg seronok adalah dapat main netball dilatih oleh ustazah hamdah.. sampai saya bawa kemahiran tu terpilih wakil wosto dalam MASISUPA ( majlis sukan sekolah2 Agama Pahang) dr f2-4 jadi johan negeri.. masa f5 jer kalah.. tapi sampai bila2 saya ingat bakat n kemahiran tu saya dapat dengan izinNYA di sini.. di Mukmin..

Hari ini.. saya percaya.. ustaz2 n ustazah yg dulunya tersenyum dalam getir mempertahankan mukmin kini tersenyum bangga.. kalau dulu masyarakat menjangkakan mukmin hanya mampu bertahan 2 tahun,, sampai hari ini, hampir 14 tahun.. Mukmin kian membangun n terus menyumbang bakti mendidik anak2 putera-puteri agama..

Malah kini mereka pasti berbangga dengan anak2 mukmin yang telah bertempiaran menjelajah ke seluruh pelusuk dunia untuk terus menanam benih2 yg mukmin tnamkan dulu..bukan sahaja dalam bidang agama malah dalam bidang2 lain sebagai memenuhi tuntutan fardhu Kifayah.. generasi pertama.. - saya (b.Arab) n Erry (law) di UIA.. fatimah (pure chemistry) n fairuza ( akaun) di UKM, sodiq (Tesl) di maktab perguruan cheras, n ramai lagi .. malah mukmin bangga dengan Sarah (generasi ke2) yang kini di Rusia mendalami bidang perubatan n Syed ( generasi ke3) yg sedang buat persediaan ke Australia juga untuk perjuangan dlm bidang perubatan di sana… juga nama2 lain di ipta/s seluruh Negara.. anak mukmin menuju jalan menabur bakti..

Sesungguhnya.. saya bangga diberiNYA peluang menjadi antara pelajar Mukmin.. hari ini, kami melihat sendiri di sebalik kedhaifan itu, benih yang ditanam mengeluarkan bunga 2 yg kian mengharum di segenap pelusuk alam.. dan sesungguhnya perjuangan demi agama Allah memang penuh cabaran.. tapi kecekalan guru2 kini terbayar.. terima kasih guru2ku.. ustaz ibrahim, ustaz Aris (kini pen.pengarah di Jaip), ustz osman, ustzh hamdah,ustazah fatimah, ustzh zainab,ustazah zalizan, ustazah hasfanizah n nama2 lain atas kecekalan kalian, hari ini kami berdiri di sini..

Buat kawan2 n adik2 mukmin sekalian,, ukhwah kita masih teguh.. jangan kita robohkan.. kita teruskan perjuangan ini… jalan kita berbeza.. tapi matlamat kita sama.. jangan kita sia2kan… dan saya harap.. syawal ini.. di kesempatan kita berkumpul.. rasanya dah tiba masanya untuk kita buat sesuatu untuk mukmin.. rancangan dah ada.. cuma saya tuntut kerjasama n pengorbanan kalian…

Selebihnya.. kita kembali kepada motto Mukmin.. ke Arah pembinaan generasi muttaqin.. moga kita dijadikanNYA hamba yg bertaqwa..

Hari ini.. persoalan demi persoalan itu telah terjawab.. dan segalanya atas skrip ciptaanNYA.. bermula di sini..

Inna maál u’sri yusra..

No comments: