JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, October 27, 2011

Nama

 
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Nama. Nama memberi makna yang signifikan kepada seseorang individu. Justeru Rasulullah berpesan agar memberikan nama yang baik-baik untuk anak-anak. Menanti kelahiran si pejuang ini, tentulah kami juga seperti ibu bapa yang lain, mencari-cari nama yang sesuai untuknya.
Walaupun semasa pemeriksaan antenatal dulu, doktor telah memaklumkan jangkaan jantina si kecil ini, kami tetap bersedia menerima siapapun dia, sama ada mujahid atau mujahidah. Qari atau Qariah. Maka kami juga menyediakan 2 nama. Yang penting dia sihat sejahtera dan membesar menjadi hambaNYA yang baik.

Berbalik kepada soal nama tadi. Setelah berbincang, adalah 2 3 nama yang telah disenaraipendekkan. Yang pasti nama2 itu mempunyai maksud yang baik dan ringkas. En suami lebih senang menamakan anak dengan satu patah perkataan, 2 suku kata. Kata beliau, kalau nama panjang, walau maknanya baik, orang lain akan cenderung memendekkan nama tersebut hingga hilang makna asalnya. Jadi dia mahu anaknya sentiasa didoakan dengan makna yang baik, yang ada pada nama tersebut.

Seterusnya, kami bersepakat bahawa nama tersebut mestilah 'ringan' untuk disebut oleh lidah Melayu, supaya maknanya kekal apabila disebut nama tersebut. Tak ada huruf-huruf yang berat untuk lidah Melayu seperti Qaf, Kho, dan sebagainya. Sebab ada setengah perkataan bila lidah Melayu menyebutnya, hilang makna asalnya. 

'ala kulli hal, memberi nama yang baik adalah antara tanggungjawab awal ibu bapa. Mudah-mudahan kita semua mengambil berat perkara ini, bukan sekadar terikut dengan trend semasa ataupun memilih yang cantik tanpa memikirkan kesinambungan nama tersebut kepada si anak. Peringatan untuk diri sendiri juga.

Jumpa lagi nanti. ;-)



No comments: