JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, March 26, 2009

coretan seorang pendidik

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Sudah lama saya tidak meninggalkan coretan di rumah ini. Dihambat waktu dan pelbagai tanggungjawab, sungguh saya rindu mencoret sesuatu di rumah ini. . Mungkin selepas tidak lama menulis, yang terkini adalah tentang kehidupan selaku seorang pendidik. Bersama catatan ini, disertakan beberapa gambar kenangan:

RENTAS DESA & SUKAN ILMIAH SEKOLAH 2009

Saya guru penasihat rumah kuning. Alhamdulillah, tahun ini rumah kuning menjadi johan rentas desa, juga johan acara ilmiah justeru menjadi johan keseluruhan pertandingan sukan SMA Al-Wosto tahun 2009 .


Antara peserta larian rentas desa rumah kuning bersedia sebelum larian....


Astaka padang..



Larian rentas desa @ bersiar-siar?

Antara yang 'pancit' di pertengahan larian dan diselamatkan menaiki kereta guru.. Malu yer?


Malam Bersamamu Palestin anjuran HALUAN
Kutipan Derma untuk Palestin


MASISUPA PERINGKAT ZON 2

Sma Al-Wosto menjadi tuan rumah. Secara keseluruhannya, prestasi tahun ini sederhana sahaja. Sukan dan ilmiah diungguli SMA Al-Ihsan. Dalam zon 2, terdapat 5 buah sekolah- SMA Al-Wosto,SMA Al-Ihsan,SMA Al-Ittifaqiyyah Guai,SMA MAran dan SMA Chenor. Untuk peringkat zon, saya menjadi pengerusi teknikal bagi acara bola jaring. 1 pengalaman baru. Thanks Allah for this great opportunity and new knowledge for me. Mujur Cikgu Hapidah (S/u sukan sekolah) dan Ustazah Majidah banyak membantu dari hal menguruskan padang, pelantikan pengadil hinggalah penyediaan jadual perlawanan. Alhamdulillah, tanpa sebarang masalah, acara bola jaring berjalan lancar.

Prestasi pasukan saya pula dalam peringkat zon- Pasukan menengah (tingkatan 3-5) menjadi johan. Dalam format liga, mereka memenangi semua perlawanan. Pasukan Rendah (tingkatan 1&2) pula menjadi naib johan, tewas 1 perlawanan ketika menentang SMA Al-Ihsan, dengan 10-11. Namun saya bangga dengan semangat juang mereka yang tidak kenal erti mengalah sehingga tiupan wisel terakhir.

Pasukan Bola Jaring Menengah dan Rendah, bersama jurulatih dan pengurus pasukan
HATI MESTI KUAT: IBRAH DARI PERLAWANAN BOLA TAMPAR

Pasukan bola tampar perempuan melangkah ke final menentang SMA Chenor. SMA Chenor menggungguli acara bola tampar peringkat pusat 5 tahun berturut-turut. Johan menunggu yang sudah 5 tahun memegang takhta bola tampar perempuan SMA Pahang. Turun sebagai ‘underdog’ ternyata awal2 lagi pelajar saya sudah tewas mentalnya. Sementelahan pula, dalam perlawanan pusingan awal pasukan SMA AL-Wosto (SMAW) telah tewas ‘straight set’ di tangan SMA Chenor (SMAC). Saya turun ke gelanggang memberi kata-kata semangat pada pagi itu. Perlawanan sengit. Mata saling berganti. Set pertama SMAW menang 15-12. Set kedua- SMAC tidak mengalah, hingga akhirnya mereka mendahului 14-9. Anak-anak murid saya mula mengelabah. Jurulatih SMAW (Teacher Zaharina) memohon ‘time out’. Hati mesti kuat. Itu pesan kami kepada anak-anak. Akhirnya, satu demi satu mata dikutip hingga akhirnya kedudukan terikat 14-14. Dan nasib menyebelahi SMAW apabila berjaya menyekat kemaraan SMAC dan akhirnya menang 16-14. Set ketiga, keyakinan anak-anak kian meningkat. Tanpa menoleh lagi, set ketiga dimenangi lantas muncul johan menewaskan johan masisupa pusat 5 tahun berturut-turut. It’s a great victory.
Anak-anak, ketahuilah, tiada apa yang mustahil, jika hati kita kuat, tempuhi setiap cabaran dengan kegigihan dan kecekalan, dengan izinNYA, pasti kita akan berjaya.

MASISUPA Zon berakhir dengan baik. Untuk acara ilmiah, SMAW muncul johan acara-acara berikut:
Nasyid Lelaki
Forum
Syarahan bahasa Inggeris Lelaki
Kupasan Hadis Lelaki.

Acara-acara lain kebanyakannya naib johan. Namun prestasi tersebut masih boleh dibanggakan terutama apabila diletakkan satu kumpulan dengan SMA AL-Ihsan, sekolah Bandar dengan jumlah pelajar lebih 1000 orang. Sebagai sebuah sekolah luar bandar dengan jumlah pelajar lebih kurang 400 orang, yang penting adalah semangat mereka bersaing. Saya bangga dengan anak-anak didik saya yang menyertai syarahan bahasa Arab dan bahas Bahasa Arab. Sungguhpun tidak menjadi johan, saya melihat kesungguhan mereka dan semangat mereka.

::keberkatan dan kejayaan sebenar::

Tewas menang adat pertandingan. Menjadi seorang guru, yang paling menggembirakan adalah apabila pelajar mengucapkan terima kasih apabila mereka berjaya. Saat kemenangan beberapa acara, beberapa pelajar datang menunjukkan hadiah mereka seraya mengucapkan ‘terima kasih ustazah’. Malah yang tidak berjaya memohon maaf dan mengucap terima kasih juga.
Anak-anak, itulah kejayaan sebenar kalian. Itulah ciri-ciri kejayaan. Itulah lambang kemenangan, bila kita sentiasa mengingati siapakah di sebalik kejayaan itu. Untuk itu, saya amat gembira, saya percaya anak-anak murid ini di landasan yang betul untuk mencipta kejayaan dalam hidup mereka.
Baarakallahu fiikum jamii'an

No comments: