JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, July 26, 2006

mencari momentum..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum,,,
moga diberi kekuatan olehNYA
sebetulnya banyak sekali ingin saya bicarakan..
kisah perjalanan ke India masih belum tamat saya coretkan di sini
berazam juga menghantar artikel perjuangan COMRADE ke majalah Anis
berazam bercerita kisah Tuel di blog ini
namun semuanya tinggal azam
apa sudah jadi??
saya sendiri kurang pasti..
saya kehilangan momentum dalam diri
yang ada cuma bosan dan jemu melingkari..
mungkin cjuga saya terlalu penat
menghambat hari2 berlalu dan berkejar ke sana ke mari..
namun yang pasti
tiap langkah terasa longlai n longgar..

cuti 3 minggu..
minggu pertama saya mengikuti Educational Trip to India.. seminggu berikutnya dihabiskan melepas rindu di laman ayah bonda.. belum puas meneguk manisnya kasih sayang mereka dan adik-adik tercinta.. saya pulang ke uia.. seruan Ilahi memanggil,, misi dakwah di Pos Tuel, Kelantan,, dan tentunya yang paling sukar didengari adalah leteran si bongsu yang tak henti membebel.. katanya saya balik di rumah sebentar sangat.. oh adik.. kalaulah engkau mengerti..

di Pos Tuel.. segala-galanya menguji kekuatan.. fizikal, mental dan emosi.. yang pasti, saya cuma berada di sini 2 hari.. hari2 berikutnya.. semangat saya sudah mati,,, dan 'peristiwa malam itu' benar2 menggugah kapercayaan saya pada diri sendiri.. menjadi titik noktah 'hilangnya' momentum dalam diri saya..

pulang ke uia, minggu pertama saya sudah menjadi warga tetap halaman kampus.. keluar dari bilik 8 pagi dan hanya kembali seawalnya jam 11.20 malam... berkejar dengan persiapan Inter Kuliyah Arabic Debate Championship... dan sabtu itu.. ketika saya bersiap menghadiri family day for 4th Intervarsity arabic Debate, penggilan dari adik yang kelima menusuk hati, meminta saya kembali.. kerana di saat dia berlawan dengan ketakutan dan kesakitan, dia memerlukan saya di sisi.. dan petang itu juga.. saya kembali ke kampung.. jam 6 petang, saya sudah menghadap wajah lesu adik tersayang... saya cuba menjadi kuat agar saya juga dapat menyalurkan kekuatan untuk dia.. Alhamdulillah.. selepas dibawa berubat, dia kembali pulih... saya meninggalkannya dengan 1001 pesanan dan kekhuatiran..

seminggu berikutnya,, saya semakin sibuk dengan persiapan inter kuliyah.. tambahan dengan homework yang menunggu setiap hari.. AAp, Arud, MPT ... tiap2 hari ada homework dibekalkan.. terasa lelah mengejar masa... dalam minggun itu juga, humanitarian week berlangsung.. seadanya membantu kawan2 di booth.. berkejaran ke stad.. lelah sungguh rasanya..

hujung minggu, saat interkuliyyah berlangsung (1001 kekecohan..) saya masih sempat meluangkan masa bermain handball untuk comrade.. melepaskan segala keluh kesah hati di tengah padang.. terasa hilang sebentar bebanan fikiran.. sempat juga menyertai rakan2 lain mempersembahkan sewang di cultural stage.. pun masih saya sedaya upaya melawan bebanan fikiran.. yang pasti momentum dalam diri masih belum ditemui...


2 minggu lalu, saat seorang adik mengeluh kerana semangatnya kian pudar, saya orang yang paling bersungguh menitipkan kata semangat agar dia kembali menemui motivasia diri.. namun di saat ini, saya benar2 kalah.. saya hanya mampu tersenyum sedangkan di hati saya, hanya DIA yang tahu,,

saat saya adukan kepada sahabat baik saya bahawa semangat saya kian layu.. bertalu2 dia bertanya dan memberi nasihat.. namun jika sahabat seakrab dia masih gagal menyiram semangat yang layu itu.. ke mana lagi harus saya cari kekuatan diri??

masih juga saya merintih padaNYA , mohon diberi kekuatan itu.. samapi bila, ia masih tak kunjung tiba.. dan saat ini, saya masih merasainya.. hati saya masih tidak berpijak ke bumi....

panjang pula bebelan saya kali ini.. sungguh saya makin tidak keruan.. ;-(

No comments: