JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Saturday, March 10, 2012

Najla- almost 4months

بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah, Najla Rufayda si bintang hati dah menghampiri 4 bulan. Sangat peramah. Sangat suka tersenyum bila ditegur. (ikut sapa ni eh?). Alhamdulillah dah boleh meniarap sejak usianya 3 bulan. Mulut dah semakin riuh. Alhamdulillah, Allah izinkan Ummi untuk masih menyusukan Najla sepenuhnya. Di rumah pengasuh najla dibekalkan dengan susu perahan (ebm). Moga-moga Allah izinkan niat Ummi untuk menyusukan Najla sehingga usianya 2 tahun. Kembali kepada sunnah. memang susah dan banyak cabaran tapi Ummi mahukan yang terbaik untuk si bintang hati ni.

For the time being, Najla tinggal berdua dengan Ummi sebab Ayah sedang ikuti Diploma Pendidikan di IPG kangar, Perlis. (Jauh kan??) Alhamdulillah sebab Najla sangat solehah dan tak meragam. Malah, jadi teman setia Ummi.

Hidup berdua memang banyak cabarannya . Tetapi setiap kesusahan pasti ada kesenangan akhirnya. Ummi mesti kuat. Januari lalu nenek (ibu mertua) kembali ke rahmatullah. Ayah perlu ke Perlis untuk setahun setengah. macam-macam berlaku. Sedih. Tapi kena kuat. jangan ikutkan kesedihan tu, nanti semua kerja tak jadi. lagipun kalau terlalu bersedih nanti susu untuk Najla merudum. Justeru, Ummi merendam segala kesedihan itu jauh ke sudut hati. Ummi hanya ingin jadi kuat dan tabah. Untuk Ayah, untuk Najla. Untuk seisi keluarga.

Tanggungjawab di sekolah dan di rumah. Sekarang musim sukan dan kokurikulum. Balik dari sekolah jam 3.10, ambil Najla di rumah pengasuh. Jam 4 sama ada di padang melatih bola jaring atau di dewan melatih bahas dan pidato. Najla ikut sama. Sebenarnya boleh je tinggalkan dia di rumah pengasuh. Tapi Ummi tak sampai hati. Kasihan dia. Ayah jauh, kalu Ummi pun selalu ambil lambat, sangatlah kasihan anak Ummi. jadi ummi angkut dia sama. Dia selalu terpinga bila tengok Ummi berbahas dengan anak-anak murid Ummi. Dia selalu merenung bila Ummi bagi arahan main bola jaring di padang. yang penting najla dapat tengok muka Ummi.

Minggu lepas 2 hari berturut-turut Ummi ada tugas di luar, Rabu ada Multaqa guru pendidikan Islam. Bahasa Arab daerah Bera. Khamis ada mesyuarat kokuria di PPD. Balik lambat. 6.30 baru sampai rumah dan ambil Najla. Sangat kasihan dia. Sudahnya, walau petang itu dia berjaga jam 5.30, dia hanya tidur jam 11.30 malam. Berjaga sebab nak main-main dengan Ummi. Sebab nak tengok muka Ummi. Sebab rindukan Ummi yang ambil dia lambat. Ummi yang penat sebab selepas seharian ada tugasan, melayan pulak kerenah Najla yang tak nak tidur. tapi Ummi gembira. kepenatan hilang bila tengok senyum manis Najla dan dengar suara manjanya berborak dengan Ummi dengan bahasa yang tak difahami! Indahnya menjadi seorang ibu, Alhamdulillah atas tiap nikmat yang Allah kurniakan.

Alhamdulillah, latihan petang2 berbaloi. Pidato dan bahas johan daerah. Forum naib johan. Tahniah anak-anak didik Ummi. Terima kasih Najla sebab temankan ummi.  Ummi terkenang guru-guru yang banyak memberi tunjuk ajar dalam bidang ini. Moga Allah rahmati mereka. Cikgu Zaki, Cikgu Sarimah. Cikgu Khairul. Dr Rahmah. Dr Akmal, Dr Majdi, Ust Solah. Ust Ibrahim. Moga Alah rahmati semua.

Sebenarnya ada entry januari yang belum siap. entry sedih sampai tak boleh nak taip sampai habis. nanti ada mood baru siapkan.

Al-Fatihah untuk nenek.

No comments: