Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, November 02, 2006

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
1 nov 2006..
birthday abah yang ke 51
moga abah diberi kesihatan dan dimurahkan rezeki.. serta diberi barakah dalam nemimpin kami sekeluarga.. moga Abah diberi kekuatan dan rahmat atas jasa dan baktinya selama ini.. moga abah panjang umur, agar sempat aku membalas jasa-jasanya..

abah yang aku kenal..
sangat suka membaca..
dan bahan bacaan kegemarannya pelbagai..
dari buku2 matematik yang menjadi bidang keutamaannya, hinggalah buku sains dan teknologi, buku2 komputer, buku2 agama (sudah tentu).. buku2 herba dan pelbagai lagi.. lalu abah menjadi mentor terbaik agar aku juga rajin membaca..
abah seorang yang pendiam..
bercakap bila perlu sahaja
atau bila jumpa 'regu'..

tapi dalam diamnya,
abah adalah pendorong aku dalam apa yang aku buat..
dalam cOMRADE-dakwah orang asli misalnya..
abah tak pernah manghalang bila aku minta izin masuk kampung..
pun tak pernah bising bila aku jarang ada di rumah balik bercuti..
malah selalu pula, setiap kali aku balik dari kampung, akan bertanya.. 'mana gambar masuk kampung baru ni?"
maka abah n adik2 serta mak akan berkumpul di depan komputer, tengok gambar yang aku ambil semasa program.. sambil aku menerangkan apa2 yang perlu..
dan aku tahu abah merestui apa yang ku buat.. bila dia pernah berboual dengan adik-adikku yang bongsu (mamat n yanie) dan dia pesan pada diorang 'nanti dah besar jafi macam kak ngah yer, masuk kg. org asli, ajar diorang tentang islam..' waktu tu, aku tersentuh sangat...
dan bila ada tetamu datang rumah, kalau ada kena mengena ngn orang asli or apa2 cerita berkenaan, abah akan rancak ercerita tentang 'kegilaan' aku masuk kampung OA dengan bannganya.. dan aku gembira membuat hati abah gembira dengan aku..

abah yang aku kenal..
tak cerewet dalam makan
dan dia sangat suka kalau makan masakan yang dimasak oleh mak atau anak2nya berbanding beli di kedai..
sebab tula tiap kali raya, kuih muih yang berbeli tak pernah naik ke rumah kami.. semuanya hasil tangan mak, aku dan adik2..
malah abah sangat menghargai.. dia akan jenguk sesekali dan tnya 'ada lagi tak bahan yang tak cukup nie?"
dan sebab itu juga, tiap kali raya, lemang, ketupat dan dodol kami buat sendiri.. tak pernah beli.. abah sanggup berpanas menjaga lemang yang sedang dibakar, memanjat kelapa untuk mengambil daun ketupat dan mengacau dodol berlama-lama..
dia puas dengan makanan yang dihasilkan sendiri..

soal makan.. abah tak cerewet..
apa2 yang dimasak dia akan makan..
asalkan ada ulam dan sambal
dan aku satu2nya anak yang mengikut citarasa abah.. sangat suka makan ulam n sambal yang pelbagai..
tiap kali balik bercuti.. abah paling gembira.. coz macam yang mak selalu kata 'abah eronok la tu, 'chef' dia ada kat rumah..'
dan pagi2 lagi, abah akan ke pasar, beli lauk dan syur2 kegemaran dia.. dan tanpa bertanya, aku dah tau apa yang perlu dibuat dengan sayur dan lauk2 tersebut...
waktu makan.. macam yang mak cakap /"hm.. bergegarlah janggut cikgu din makan nanti, anak dia yang masak' ;-)

soal pendidikan anak2.. abah amat titikberatkan pendidikan agama.. adik beradik aku, (kecuali long n ipi-coz diorang tinggal ngn wan) semua dihantar k sekolah agama swasta.. abah tak kisah berhabis duit, asalkan anak2 belajar agama dengan sempurna..
kejayaan anak2.. abah tak prnah memaksa.. tapi kami diajar agar sentiasa melakukan yang terbaik.. dan tiap kejayaan itu, pastinya kegembiraan buat mak dan abah..

perpun, abah sangat istimewa di mata aku.. sangat memahami.. moga aku mampu balas jasa2 anah.. dan aku mohon dikurniakan seseorang yang seistimewa abah.. mudah-mudahan.. insya Allah...

AKU, MAK N ABAH BERSAMA ADIK2 BERADIK PEREMPUAN WAKTU RAYA DULU

AKU N MY HERO..

::master::
Moga dipermudahkan..
Keinginan untuk terus menyambung pelajaran dating selepas aku menjawab exam pertama- AAP.. keluar dari exam, aku bertanya diri sendiri.. apa yang aku belajar di universiti selama hampir 4 tahun nie?? Mengenangkan pengajian akan tamat april depan, aku jadi ‘gerun’ tiba2.. rasa masih tak puas belajar.. rasa kosong ilmu nie..

Sementelahan melihat mo kana mendapat surat tawaran menyambung master, hati n semangat aku berkobar2 untuk menjejakinya..
Akupun mula berkira-kira.. soal kewangan, soal masa, soal usia, soal future planning.. semuanya perlu diambil kira..

Mula2 aku fikir untuk ambil secara part-time- coz rasa nak cari duit dulu, tolong mak n abah,, kelas pada hujung minggu dalam tempoh 4 tahun..
Lalu aku berfikir.. jika aku sibuk bekerja hari2 biasa n belajar pada hujung minggu, bila aku nak kahwin ( dengan siapa? Bila? Wallahu a’lam,.. aku percaya yg terbaik dari DIA telah menanti sejak azali)
Kalau nak tunggu umur 28- bila habis master tue.. rasanya terlalu lewat untuk aku.. dan kalaupun ditakdirkan jodoh aku awal, macam mana aku nak bahagikan masa untuk keluarga jika hujung minggu pun aku sibuk.. tak adil pulak rasanya..

Dan aku berkira2 pula untuk ambil terus intake julai 2007 nanti-dalam tempoh 2 tahun.. maknanya aku akan habis bila umur aku 25.. so rasanya ini lagi baik untuk sku, so that aku leh plan my future life.. soal kerja, kahwin, family dsb..
Tanya mak, minta pandangan mak n abah, terutama soal berkaitan kewangan.. mak kata dia akan sokong aku coz dia leh apply keluarkan duit KWSP atas skim pendidikan.. dan dia amat menggalakkan..

Tambahan pula, hutang aku dengan ptptn Cuma sikit jer, just nak jelaskan yang awal tu- 2 sem before aku dapat biasiswa bank rakyat..

So, mudah-mudahan, dipermudahkanNYA jalan aku..
Insya ALLAH..


NGAN KAWAN-KAWAN EX-WOSTORIAN MASA RAYA.. JOM SERANG FELDA2 DI TRIANG..


1 comment:

Anonymous said...

Barakallahu fiekum..
Panjang 'celoteh' akak kalini..membuatkan hati saya bergetar dan keterharuan menjelma sekali-sekala..pasal ayah, pasal diri membuatkan rasa kagum terus menyimbah..

Oh, Tuhan! Berkatilah insan ini..aku tak mampu menjadi sepertinya namun mdh2an aku mampu menyerap semangatnya dalam diriku...Ameen..

Isk..isk..nk nangis lak rasanya..huhu..