Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Sunday, June 24, 2007

perjuangan bakal bermula

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah, saya telah mendaftarkan diri untuk MA ASL rabu lepas.. pagi itu dari rumah, pemergian saya diiringi mak cik-mak cik jiran tetangga dan si comel Ika.. semester2 sudah, selepas pendaftaran akan ada sesi taklimat.. namun berlainan untuk semester ini.. hari2 selepas pendaftaran dipenuhi dengan ujian Arabic/English placement test untuk non-ex iium.. dan sesi taklimat hanya akan bermula 28 nanti.. so, selepas pendaftaran dan meletakkan barang di bilik baru, saya pulang semula ke laman ayahbonda.. hanya mampu tersenyum bila berpapasan dengan mak-cik2 yang menghantar saya pagi itu.. "aik? balik semula??" ;-)

keseluruhannya, lebih kurang 600 orang pelajar mendaftar untuk program pascasiswazah (master/phd).. dalam jumlah itu, hanya 8 pelajar mendaftar master di bawah kuliyyah IRKHS,dan 4 darinya sama course dengan saya.. gembira melihat wajah2 mereka- Asma, Kak Siti dan Shaifura.. kami sama2 dari matriks, sama2 juga dari 15 orang yang berjaya menghabiskan pengajian awal di matriks.. dan kini, sama2 menyambung pengajian sarjana..

ditempatkan di Mahallah Asiah. Alhamdulillah, sentiasa bernasib baik. sejak di Pusat Matrikulasi, saya ditempatkan di Mahallah baru. ketika itu zainab Al-Jahsy baru dibina, dan batch saya adalam batch pertama mendiaminya. di Gombak,lebih kurang 3 tahun yang lalu begitu juga,ketika saya mendaftar diri untuk pengajian Ijaah sarjana Muda, batch saya adalah yang pertama mendiami Mahallah Ameenah yang ketika itu baru siap.

dan kali ini, sekali lagi, walau Mahallah Asiah telah siap pembinaannya hampir setahun, tetapi batch saya adalah yang pertama menduduki blok PG (Post Graduate).. tilam yang masih berbalut plastik, perabut yang masih 'berbau' kedai.. dan tentunya lantai yang masih penuh dengan pepasir.. nampaknya saya perlu pulang awal nanti, untuk mencuci bilik baru ini..

jika selama pengajian BA menghayati semangat Aminah- bonda junjungan mulia, kini saya ingin menghayatai keteguhan hati Ratu Syahadah- Asiah isteri kepada Firaun.. Moga-moga, ada ketabahan dikurniaNYA sepanjang kembara kali ini.. Ameen..

No comments: