Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Sunday, June 24, 2007

sem lepas.. hari ini punya cerita

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Sem lepas (final sem di uia) dalam kenangan..
sem yang banyak pahit+manis..

sem lepas kenal Sarah.. seorang kawan yang istimewa.. baru kenal, tapi cepat mesra.. Sarah yang menyimpan kisah duka yang berterusan.. sepanjang sem lepas Sarah berendam air mata.. dari mula sem sampai saat peperiksaan..

dan saya selalu kata.. 'dahla Sarah, saya tak nak tengok Sarah nangis lagi, kuatkan semangat'

dan tiba-tiba, waktu final exam tu, saya pulak dilanda ribut.. kini giliran Sarah mententeramkan saya..
'dahla tikah, dah tak larat tengok tikah nangis lagi'
hehe..

tapi ribut saya kejap ajer.. selepas berjaya meneutralkan PH perasaan.. menimbang hikmah dan muhasabah, 2 ari je saya menangis (hu.. 2 hari buang masa).. dan apa yang berlaku, bagai satu petunjuk dari DIA.. DIA nak tunjuk sesuatu.. dan bila saya muhasabah balik, yes, hari ini saya gembira.. 'buku' itu saya tutup serapat-rapatnya.. dan saya padam satu persatu air mata itu dengan sujud penuh kesyukuran.. terima kasih pada Sarah, pada Che Da, Kak Yati yang banyak bagi kata-kata semangat.. mujur masa tu, exam ada selang 7 hari, cukup untuk saya tenangkan diri.. dan hasilnya Alhamdulillah, the result with flying colors.. sangat saya syukuri.. dan sangat saya rasai ketenangan yang luar biasa anugerahNYA... tak lupa juga pada my friend- Naim (budak busuk) yang banyak bagi nasihat.. dan bila insan sebaik naim leh bagi nasihat 'dah, stop it, jgn biarkan orang sakitkan hati tikah lagi. there is no turning point!' akhirnya saya jumpa satu decision yang hari ini sangat-sangat saya syukuri. hikmahNYA cukup luas..

berbalik pada Sarah.. di sebalik kisah sedih, Sarah lebih beruntung, dia dijemput menjadi tetamu Allah, menunaikan Umrah (cemburu saya..).. sebelum berangkat ke Tanah Suci, Sarah tanya, apa hajat yang saya ingin dia doakan pada saya di tanah suci.. saya pesankan 3 perkara:

1)kesihatan adik saya (kak chik) dan bagi kekuatan+kesabaran pada dia n kami sekeluarga

2) dipermudahkan jalan saya dalam pelajaran (pengajian sarjana)

3)dipermudahkan dan didekatkan saya dengan jodoh saya

dan hari ini, Sarah telah kembali ke Tanah Air..

1) kesihatan kak chik beransur baik, Alhamdulillah.. dah jauh berubah.. mengundang kelegaan untuk saya tinggalkan rumah meneruskan pengajian..

2)jalan saya meneruskan pengajian juga jadi mudah, dari masalah kewangan pada awalnya, hinggalah ke masalah masa (perkhabaran baik selepas penstrukturan semula subjek MA ASL).. dan saya berdoa dipermudahkan juga laluan2 di hadapan.. kalau ada yang susahpun, moga ada ketabahan untuk saya..

3) mudah @ dekat?? sukar ditafsir keadaan sekarang untuk bab ini. 'dia' yang telah lama 'beruzlah' datang kembali.. saya sendiri tertanya-tanya, inikah doa Sarah untuk saya yang dimakbulkan Allah?? perjalanan ini masih jauh.. namun sering saya berdoa, jika dia datang kali ini, biarlah datang bersama busyra.. demi iman dan agama.. namun dalam bab hati, lebih senang doa n tawakkal sepenuhnya pada DIA.. kerana DIA memegang hati-hati manusia, DIA yang Pengasih, maka DIAlah yang berkuasa meletakkan kasih.. DIA AlJaami'.. maka DIAlah yang mengumpulkan hati-hati manusia...

dan sesungguhnya hari ini, saya masih berdoa dan berdoa.. moga ditunjukkan jalan lurus yang terbaik untuk saya...


kata hati: rindu sekali menjadi tamu Allah di Tanah Suci.. modah-mudahan ada kesempatan buat saya nanti..

No comments: