Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, December 13, 2007

seminggu yang lalu

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

isnin
malam: tontong 1957 :Hati Malaya di Main Audi . Tayangan Perdana anjuran GPMS. Teringin nak tahu kenapa ada komen dalam akhbar-ramai menangis tengok filem ni. Dan saya tahu mengapa. Air mata mengalir menonton babak orang Melayu mengumpulkan wang yang ada untuk menampung perbelanjaan Tunku Abdul Rahman ke London untuk menuntut kemerdekaan. Semangat orang dulu-dulu, berjuang untuk merdeka. Hubbul wathan min al-iman. Memahami (refresh sebenarnya) susur galur kemerdekaan negara. Peranan tokoh-tokoh seperti Onn Jaafar, Tunku sendiri, Tun Dr Ismail dan lain-lain. Kredit Shuhaimi Baba. Hopefully banyak lagi cerita-cerita bermutu begini jadi santapan anak muda. Dah banyak sangat disogok cerita cinta,mistik,tahyul,kekayaan dunia. Minda kita tidak mampu menjadi kelas pertama, atau global player jika terus begini.

rabu:
Interview Fasilitator Student Learning Enhancement Unit. Minta faci untuk arabic workshop. Tak tau pun kena interview. Hantar je resume, terus dipanggil. 2 orang staff SLEU (academician UIA) yang jadi inteviewer. In English. Mula cabut satu kertas, kena cakap pasal topik yang dapat. Dapat tajuk 'computer'. Dalam 5 minit, cakap in english tajuk tu. Entah apa saya merepek pun tak tahu, coz memang minda saya tak ready nak ditemuduga waktu tu. Pastu tanya lagi soalan2 lain.

dah dapat result. Alhamdulillah, diterima jadi faci SLEU. kena hadir TOT hujung minggu ni (14-16 dis) di Golden Straits Villa Beach Resort, PD.

jumaat
malam- Forum kita semakin kejam?
anjuran CENSERVE Team, IIUM dengan kerjasama majalah Mestika dan NTV7 di Main Audi. antara panel Datok Zaman Khan (mantan pengarah penjara malaysia) dan Bapa allahyarhamah Nurin Jazlin.
manusia semakin kejam- gara-gara iman yang semakin menipis. Teringat ramalan pakar psikologi, pada tahun 2020, penyakit mental akan jadi penyakit utama di Malaysia, terutama bagi wanita. Kemajuan yang kita kejar, mengikis nilai kemanusiaan. Lalu, hanya iman dan taqwa yang menyeimbangkan semua. Dunia dikejar, tapi akhirat jangan kita lupa. Di sana bahagia hakiki. disana- our main bussiness.

Sabtu-ahad
Kem Sri Raudhah. TOT untuk main board baru. Kami para senior berkongsi ilmu dan pengalaman, tentang perjuangan, prosedur program,ukhwah,dan serba-serbi. MOga kalian berjaya teruskan lagi kesinambungan dakwah Rasulullah ini dengan berjaya, profesional dan manthop.

hujung minggu ni-
mak ajak balik, nak kacau dodol. Tapi kata mak, kalau ada hal tak apala. 'Sekarang dah mudah, tepung beli yang dah siap dimesin, santan beli patinya aje, tak macam dulu, kak ngah kena belah,kukur dan perah kelapa.'

kak long ajak ke Genting, bawak adik-adik bercuti, naik kereta kabel. Tapi sekarang musim hujan, camner nak jalan-jalan? LPT pun dah ditutup. banjir. Kesian kat adik-adik, untungnya, kak long rajin melayan mereka, berjalan ke mana-mana..

kawan-kawan ajak gi kursus kahwin dalam UIA ni. Memang berhajat, sebelum grad nak ambil kursus kahwin kat sini. Murah. nak kahwin nanti (bila ntah, wallahu a'lam) senang, sijil dah ada.. nampaknya tertangguh lagi la. tak per, kursus kat uia ni, tiap-tiap sem pun ada..

Yang utama-saya perlu hadiri TOT di PD..
Dah terima jawatan tu, kenala siapkan diri..

***
dulu, bening mata ayah memandang hampa..
kini, gemersik suara ibu.. mungkinkah dihampakan pula?
kiri atau kanan
hanya Engkau mengetahui..
di mana
harus kucantum rusuk kiri nan satu yang tercicir ini..

No comments: