Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, September 03, 2008

tenang

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Ramadhan yang dirindui..
semoga kita menjadikanya ruang dan madrasah untuk 'recharge' rohani dan iman.. bukankah iman itu sifatnya berkurang dan bertambah..

Ramadhan di laman ayahbonda mendamaikan..

Khamis
Berjumpa Musyrif (supervisor) untuk perbincangan tesis. Pergerakan tesis yang agak lambat mengundang 'ceramah motivasi' dari Dr Yasir. Huh, memang salah sayapun yang banyak menunda kerja. Lalu saya menelan satu persatu motivasi, mempositifkan diri dan membina azam. Insya Allah akan saya sahut cabaran itu. Dan tentunya, kekuatan dan keazaman ini moga-moga kental berpanjangan.

Khamis petang- Sabtu

Berada di The Rock- Hulu Yam untuk kem bahasa Arab bersama adik-adik SMK Tasik Puteri. Saya tahu dan yakini, DIA tahu perancangan terbaik untuk saya. Tidak rugi saya ke sini walau mulanya agak ragu-ragu untuk pergi kerana pergerakan tesis yang membeku. Alhamdulillah, di sini saya dikurniakan mutiara yang amat berharga.

Ahad
saya pulang ke mentakab bersama adik. Singgah di Jambu Rias, rumah nenek saudara. "berkenalan' dengan anak saudara yang baru lahir. Firdaus namanya. Baru sebulan lebih. Suka betul cium baby. Aroma yang harum, suci. Menginsafi fitrah diri yang lahir tiada dosa tapi membesar dengan deretan dosa dilakukan..

Isnin
Satu Ramadhan. Kami berkumpul sekeluarga. Kecuali Abg Long dan Kak Long. Ceria laman ayahbonda.. Alhamdulillah. moga kami mensyukuri nikmat kasih sayang ini.

Selasa.
Cerita tentang Ayih lagi- anak kecil yang dijaga jiran saya ketika umminya kerja. Sebaik nampak kelibat saya, Ayih menyeringai. Mak Ngah! Jeritnya.

Tika saya ingin pulang ke rumah, pelbagai alasan diciptanya supaya pengasuhnya- yang dipanggil 'emak'- mengizinkannya mengikut saya.

'Bolehlah Ayih ikut mak ngah? Ayih tak sayang mak, ayih sayang mak ngah'
'Bolehlah ye mak? rumah mak tak best, rumah mak ngah best'

dan ini alasan yang buat saya tergelak besar..

'Bagilah Ayih pergi rumah mak ngah? Ayih bukan anak mak,. Ayih anak Mak Ngah'

hehe.. apa-apajela Ayih ni.. Lalu saya membawanya ke rumah. Bila umminya datang menjemput, pelbagai alasan pula yang dibuat supaya uminya membenarkannnya tinggal dengan saya. Hingga akhirnya saya diseret Ayih masuk ke dalam kereta Umminya, dan saya menutup pintu, sambil AYih yang di dalam kereta menjerit-jerit kemarahan.

Ok Ayih, kita jumpa minggu depan k..?

***
Ramadhan ini banyak mengingatkan saya ramadhan lalu. Kala itu sem pertama pengajian master saya. 'Ribut' melanda hebat. Namun Ramadhan yang hadir dengan keberkatan menghadiahkan ketenangan luar biasa, Alhamdulillah. Sem itu dilalui penuh gemilang. Tetapi yang lebih mengesankan adalah tarbiyah ramadhan yang banyak mempengaruhi keazaman dan kekuatan.

dan Ramadhan tiba lagi. Lalu saya bisikkan pada hati- apalah ertinya 'ribut dunia' itu jika dibandingkan dengan apa yang telah DIA beri selama ini? Lalu saya berazam mengabaikan segalanya.. bukankah ada tanggungjawa yang lebih penting? dan episod ini telah berulang kali saya hadapi.. bukankah di kala tenang itu diragut, DIA sentiasa ada menghadiahi ketenangan yang jauh lebih hebat, dan kedamaian hati yang tidak terungkapkan??..

Lalu.. tenanglah hati.. teruskan senyuman.. dunia dan seisinya, serta derita yang melingkari cuma sementara.. pandang jauh untuk tersenyum dan gembira.. jauh itu di sana- pertemuan denganNYA.

**
Renungan..
ruginya Ramadhan kita tanpa tahajud walau 2 rakaat.. sedang kita telah bangun untuk bersahur..
ruginya waktu berbuka tanpa titipan doa, sedang bukankah telah DIA janjikan, waktu berbuka itu mustajab doa..

***
Noktah.

No comments: