Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, March 19, 2008

Tamma bihamdillah

1 selesai. 4 menanti. Moga diberi ketenangan dan dipermudahkanNYA

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Alhamdulillah.. usai pengajian semester ini. Syukur yang amat padaNYA.


Semalam- kelas terakhir.Alhamdulillah, ini bermakna semester pendek nanti (april-jun), berbaki 1 subjek sahaja. Semester akan datang, cuma tinggal penulisan tesis untuk diselesaikan. Semalam saya membentangkan Khuttah Bahast (Research Proposal) dalam kelas Tahlil al-Akhta' (kerana tesis itu berkaitan dengan Error Analysis). Alhamdulillah, dari segi teknikal dan manhajnya (method) tiada masalah, cuma memerlukan sedikit penambahan maklumat pada diraasah sabiiqah (literature review). Selebihnya kesilapan minor dari segi lughah (bahasa). Sekarang, proposal itu di tangan Ust Ibrahim Al-Farisi untuk (tashih al-akhta') proof reading.


Sem pendek nanti, sambil menghabiskan 1 subjek, akan digunakan sepenuhnya untuk mengumpul bahan dan mula menulis tesis. Moga-moga tiada masalah dan jika ada, diberi kekuatan untuk saya menghadapinya, Insya Allah.

Alhamdulillah, selesai subjek pertama siang tadi.
Menggembirakan, soalan subjek Turuq at-Tadris tadi- soalan keduanya adalah soalan tentang perbandingan antara Problem Based Learning (Tariqah Hal al-Musykilah) dan Project Based Learning (Tariqah al-Masyru'). Senyum saya melihat soalan ini kerana ini adalah tajuk maqalah final project saya! Alhamdulillah.. Soalan yang lain juga, ok. Soalan wajib tentang perjalanan pengajaran subjek bahasa dan Khuttah Tahdir Ad-Dars (Persediaan mengajar). Juga soalan aplikasi- memberi 1 method yang sesuai untuk pengajaran bahasa Arab dalam pelaksanaan sistem JQAF. Lalu saya memilih audio lingual method (Tariqah Sam'iah Syafahiah) , beserta hujah serta falsafah aplikasi cara tersebut. Soalan selainnya- method untuk aplikasi pengajaran maharah intajiah (output skills) untuk peringkat universiti. Lalu saya memilih Problem Based Learning, Project based Learning, Ta'allum At-Ta'aawuni (colleberative learning) dan Tariqah Al-Munaaqasyah untuk aplikasi pada pengajaran maharah al-kitaabah (writing skill). Alhamdulillah, diberi kemudahan menjawab dengan baik, lenguh tangan menulis dalam masa 3 jam tanpa henti, dengan jawapan dalam 10 mukasurat tersebut. Mudah-mudahan najah milik saya, Insya Allah.Moga diberinya ketenangan untuk menghadapi 4 subjek yang berbaki nanti, amiin..



SALAM MAULIDUR RASUL

Allahumma Solli 'Ala Muhammad wa'ala aalihi waman tabi'ahum biihsaanin ila yaum addin.

Ya Allah, moga kami diberi kekuatan meneladani peribadi mulia Baginda, menyusuri jejak perjuangan yang ditinggalkan baginda dan mengaplikasi sirah gemilang baginda..

Buat semua warga IIUM, selamat menghadapi peperiksaan Akhir semester ini. Ma'at Taufeeq wanNajah..

Allahummaj'alna min annaajihiin wal faaizin fi dunia wal akhirah... Ameen..

No comments: