Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, November 01, 2007

man in my life

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


I
Kegilaannya pada subjek sains sejak kecil, kerana kegilaan itu, keinginannya terlalu kuat untuk mengetahui selok belok,struktur dalam tubuh seekor kucing. Pada suatu hari, (ketika berada di sekolah rendah) dilihatnya seekor kucing sedang tidur di bawah rimbunan pokok berhampiran rumah. Kucing itu ditangkap, dilakukan pembedahan, lalu diteliti satu persatu, susur galur kehidupan di dalam perut kucing.- diceritakan oleh Arwah ibu beliau. Jika ditanya tentang hal ini kepada beliau, katanya dia tidak ingat lagi kisah ini.

II
Proffesor Jam. Itulah nama gelarannya di kalangan rakan-rakan yang sama-sama belajar di Sekolah Menengah Abdul Rahman Talib, Kuantan pada ketaika itu.Gelaran Prof diberi kerana kebijaksanaannya dalam matematik. Pelajar-pelajar berbangsa Cina yang terkenal dengan kepandaian dalam subjek itu turut menghormatinya. Beliau pesaing yang sering mengalahkan mereka. Saat rakan-rakan lain sibuk ‘menackle’ freshies yang baru masuk, dia tetap tekun meneledani nombor-nombor dengan penuh khusyuk. SEmangat itu mencipta inspirasi dan persaingan buat seorang rakan hingga rakan itu bangkit. Menyaingi beliau dalam bidang yang sama, sehingga melanjutkan pelajaran dalam bidang ini hingga ke peringkat tertinggi. Semuanya gara-gara cemburukan Prof Jam.- kisah ini diungkapkan dalam pengenalan sebuah buku yang ditulis tentang kemahiran mempelajari Algebra, hasil tulisan seorang guru pakar matematik negeri pahang yang kini menjawat jawatan penting di Jabatan Pendidikan Negeri, Alor Akar, Kuantan.

III
Tahun 2001, di SMA AL-Wosto, Temerloh Pahang. Satu hari, seorang pelajar tingkatan 5 ponteng kelas Matematik, lalu memilih untuk lepak di surau putera. Selesai subjek terbabit, dia ingin pulang ke kelas, tetapi amat terkejut apabila mendapati kedua-dua belah kasut sekolahnya tiada di tangga surau. Ketika itu juga, seorang pelajar tingkatan satu memaklumkan bahawa ada cikgu yang ingin berjumpanya di Bilik Guru Lelaki. Tiba di hadapan bilik guru, cikgu matematkinya sedang menunggu, dengan kedua-dua belah kasut sekolahnya berada di tangan guru tersebut! Dan selepas itu, pelajar tadi menadah telinga, mendengar nasihat dari seorang guru..- diceritakan seorang kawan kepada saya.

**
Budak kecil , Prof Jam, dan guru matematik yang diceritakan di atas adalah orang yang sama, iaitu ayahanda tercinta- Jamaludin b. Mohammad..

Entry ini istimewa untuk abah, kerana hari in, 1 Nov 2007 adalah ulangtahun kelahiran Abah yang ke 53!

Abah yang istimewa
Yang sangat cool..
Yang sangat penyabar..
yang sangat rajin membaca ..
Yang sangat meminati urusan2 berkaitan nombor2..

Dalam sikapnya yang diam itu, banyak mengajar saya erti hidup..
Dan sesungguhnya, jika emak adalah penyokong kuat saya dalam arena perdebatan (sebelum ‘pencen’ dulu), Abah pula adalah penyokong kuat untuk kegiatan dakwah orang asli yang selalu saya ikuti..
Keizinan, restu dan doa abah sering mengiringi perjuangan
Dan walaupun abah tidak meluahkannya pada saya, one day saya terdengar dia berkata pada adik-adik bongsu saya- Amran n Yani:

‘dah besar nanti, jadi macam kak Ngah, pergi dakwah orang asli, dakwah orang lain masuk islam yer?’

Ayat itu sudah cukup membakar semangat saya. Saya tahu, abah sentiasa merestui saya.
Dan banyak teladan dari abah yang ingin saya ambil.. (meskipun saya tidak mewarisinya meminati angka-angka )..

Buat Abah,
Moga Allah beri kekuatan dan kesihatan pada Abah selalu
Dan memberi keberkatan,melimpahi cintaNYA pada kita sekeluarga
Tak mampu kak ngah membalas jasa abah.
Moga hari-hari akan datang
Diberi kesempatan.. terus ada ruang dan peluang untuk kak ngah bahagiakan mak dan abah
I LOVE U SO MUCH!
SELAMAT HARI LAHIR KE 53
1 NOV 1954-1 NOV 2007



2 comments:

Sarah Mohd Shukor said...

salam kak tikah.

selamat menyambut ulangtahun ke 53 utk ayah kak tikah. dr dulu smpai skrg, sy panggil ayah kak tikah dgn gelaran 'ayah kak tikah'. kalau bertemu muka dgn dia je baru sy guna gelaran pakcik :) teringat dulu2 wkt skolah rendah. sempat cakap2 dgn dia hanya petang bila dia dtg jemput lepas kita sume abg netball n time beraya kt rumah kak tikah.

salam utk ayah kak tikah ye. semoga ayah kak tikah diberkati allah hidupnya.

dhiyauqalbii said...

dear sarah, thanks..
insya Allah, akan disampaikan nanti ;-)

ayah akak memang pemalu..