Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Monday, November 12, 2007

bengkel kehakiman madum

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

ini kisah Bengkel Kehakiman Debat Bahasa Arab MADUM (majlis Debat Universiti Malaysia) yang saya hadiri semalam..

malam itu, saya berjumpa dengan pendebat-pendebat yang lain yang akan bersama saya ke Melaka keesokannya..

Sarah: junior saya dalam Kelab Debat B.A (nadi) dan COMRADE. baru dilantik sebagai Vice President Nadi. pernah memenangi johan debat b.arab intermahallah tahun lepas

Nazirul Mubin- Presiden Nadi, juga junior saya. johan interkuliyyah (arabis as 2nd language) tahun ini.

Abdul Halim- warganegara thailand yang lahir, membesar di Madinah (muwallad). 1st year MA Bahasa Arab, selepas menamatkan pengajian BA (b.arab) di Universiti Madinah. Beberapa kali mengikuti kelas tadrib.

Kareem- warganegara Mesir, pelajar tahun 2 MA dalam Urban Planning, Kuliyyah of Architecture n Environmental Design (KAED). best debater (arabic as first language) interkuliyyah 2007.

Abdul Hannan- Budak 1st year BARB, beberapa kali mengikuti kelas tadrib. saya membahasakan diri saya kakak. at the end baru saya tahu, rupa2nya dia sebaya saya! (perasan tua la pulak) masuk lambat ke UIA coz mengikuti pengajian pondok selama 4 tahun di Indonesia (sijil equivalent to STAM).

malam itu, kami memilih tajuk yang santai- kahwin dengan bangsa asing lebih baik. dan saya, sarah dan mubin menjadi hukumah (kerajaan)..

pagi sabtu sebelum bertolak ke Melaka, kami dimaklumkan berita sedih dari MUbin yang tidak dapat meneruskan bersama kami kerana kecederaan lututnya semakin teruk, tak dapat berjalan langsung. Lalu, di saat akhir begini, tentu susah nak cari orang ganti, maka ustazah Rahmah meminta saya memainkan 2 peranan (menggantikan Mubin)..

kami tiba di Hotel seri Malaysia jam 12 tengahari. diberi 1 bilik untuk sister dan satu bilik untuk brothers, rest kejap dan lunch. ketika itulah kami dimaklumkan tajuk yang kami pilih malam tadi tu tak boleh dipersembahkan dalam mock debate nanti, kerana tajuk itu antara tajuk yang akan dipertandingkan dalam next competition. Maka, kelam kabutlah kami berlima dalam masa lebih kurang 40 minit untuk fikir tajuk dan keluarkan isi. saya lebih mengelabah, kena bersedia untuk 2 peranan. Ustaz Majdi mencadangkan tajuk yang agak mudah- Bekerja sektor awam lebih baik dari bekerja di sektor swasta.

saya kurang menggemari tajuk ini kerana tajuk ni macam terlalu klise.. lagipun ni bukan isu baru, tapi still have latest issue untuk diketengahkan (kenaikan gaji, rasuah,cuti bersalin).. maka dalam masa itu juga, terkejar2 kami recall semula istilah-istilah berkaitan tajuk dalam bahasa Arab (pencen, bonus tahunan,cuti, kWSP,biasiswa,dasar penswastaan,gaji, dll)..

then, tibalah masa yang ditunggu..

saya selaku perdana menteri
sarah selaku menteri
dan saya kembali sebagai pembahas ke 3 untuk membidas

di pihak pembangkang
hannan sebagai ketua
halim pembahas kedua
dan kareem sebagai pembahas ke 3

dan hari itu menjadi perdebatan paling ramai hakim. sebenarnya perdebatan ini sebagai salah satu agenda dalam bengkel kehakiman bahasa arab majlis debat universiti malaysia. seramai 21 hakim hadir mewakili ipt seluruh negara. mereka diberi tugasan menghakimi perdebatan kami.

melihatkan hanya saya dan sarah di barisan kerajaan, sempat ustaz Marwan berlawak- 'sebenarnya ada 3 orang, tapi yang ke 3 tu tak nampak'..

dihadapan 21 hakim, perdebatan berlangsung rancak. tapi saya rasa persembahan hari itu agak teruk. in my side, main cakap ajer. dah tak mampu nak menjaga kesalahan tatabahasa. bahasa saya teruk sangat hari tu. itulah natijahnya kalau dah lama tak pergi tadrib. Walaupun biasa menulis dalam bahasa Arab, situasi amat berbeza apabila bercakap, apatah lagi perlu memanipulasi masa selama 7 minit itu dengan sebaiknya-spontan.. memang rasa teruk sangat performance hari tu..

sebaik perdebatan berakhir. kami dijemput menghadiri open house hotel tersebut, makan lagi. sempat berehat di bilik sebentar sementara tunggu pak cik driver uia menjemput kami. rasa lapang baring atas tilam empuk hotel. terlupa bahawa ada satu paper lagi menunggu.

dan keputusan perdebatan- usul diterima sebulat sebuara. team saya dan sarah menang 5-0.(21 hakim dibahagikan kepada 5 kumpulan kecil) dan untuk pendebat terbaik- saya mengalahkan kareem 4-1. di hujung sesi, sempat kareem mencabar- kalau ada perdebatan melibatkan kami lagi, dia akan pastikan dia merampas 'best debater' itu dari saya.. hehe..

sebelum pulang, pak cik driver yang sporting membawa kami berpusing-pusing di Ayer Keroh.bergambar kenangan di Taman Mini Asean, Taman Buaya dan Muzium lebah Sedunia. sekadar bergambar kat luar je. kalau masuk nanti lama pulak mengambil masa.

kami pulang lewat petang itu, tapi agak lewat sampai kerana kesesakan jalan raya. perjalanan singkat jadi jauh dan memenatkan bila terperangkap dalam kesesakan. Pak Cik Driver rancak berbual, menceritakan pengalaman hidupnya. dan seperti selalunya, saya akan sentiasa mengkagumi orang-orang yang gigih berusaha dalam hidup, punya quwwatul attahammul untuk memajukan diri.. smbil berdoa, saya juga diberikan kegigihan seperti mereka.

sampai di uia agak lewat, usai membersihkan diri, merehatkan diri di bilik. oh, keadaan sudah jauh berbeza dari keadaan di bilik hotel. tiada penghawa dingin, tiada tilam yang empuk, sebaliknya ada nota yang menunggu untuk ditelaah. perjalanan dan perdebatan-memenatkan badan dan fikiran. saya mengunci jam untuk bangun jam 5 pagi, tapi kepenatan membuatkan saya tidur nyeyak, dan hanya tersedar bila azan berkumandang, jam 5.36 pagi...

bangun dengan semangat baru, secebis kegembiraan semalam mempengaruhi saya. hidup bagai roda.. ada masa kita sedih, ada masa gembira.. dan hanya dengan berbekalkan semangat dari DIA yang Maha Kuat, kita mampu menghadapi tiap cabaran..

No comments: