Total Pageviews

JALALUDDIN & NUR ATIKAH

Daisypath Anniversary tickers

QURRATUN A'YUN I

Lilypie Second Birthday tickers

QURRATUN A'YUN II

Lilypie First Birthday tickers

Saturday, May 08, 2010

Refleksi Praktikal: Akhir

بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah. Segala puji hanya milik Allah.. 30 April 2010, selepas genap 3 bulan, tamatlah sesi latihan mengajar yang saya lalui di SMK Hillcrest, Seri Gombak.

Alhamdulillah, 3 bulan ini saya banyak belajar perkara-perkara baru terutama untuk mengadaptasi teori-teori yang telah dipelajari bukan sahaja sepanjang tempoh pengajian DPLI di UIAM tetapi juga sepanjang kembara ilmu saya sebelum ini.

Berikut mungkin beberapa perkara untuk dinyatakan di sini:

- Terima Kasih warga Hillcrest. Kakitangan akademik dan bukan akademik di sini peramah belaka. Tak terasa kehadiran saya sekadar seorang guru praktikal. Mereka ramah dan melayan mesra. Saya banyak belajar dari guru-guru senior di sini. Saya juga sukakan suasana sekolah. Pelajar yang Muslim rajin menghulur salam sementara yang bukan muslim rajin menghulur ucapan ‘salam sejahtera’. Cuma saya doakan untuk kelas B.Arab dan Kemahiran Al-Quran, akan dapat kemudahan kelas yang lebih selesa untuk pengajian mereka.

- Terima kasih anak-anak saya di kelas 2 Arif dan 4 Proaktif. Saya banyak belajar dari mereka. Pendekatan berbeza untuk pelajar menengah rendah dan menengah atas. Pelajar Aliran agama dan sebaliknya. Semoga segalanya jadi bekalan yang baik untuk masa hadapan.

- Untuk PnP: Alhamdulillah, banyak belajar terutama untuk pengurusan kelas, ‘realiti’ sebelum benar-benar turun ke medan perjuangan. Aspek teknik dan cara persembahan, masih banyak yang perlu saya tingkatkan. Insya Allah masa dan pengalaman akan menjadikan saya mahir dan lebih berkualiti dari aspek ini. Berdasarkan komen-komen penyelia, ada teknik yang perlu saya kekalkan dan ada yang masih amat memerlukan penambahbaikan.

- Ko-kurikulum: Saya terlibat dengan sukan dan sukantara yang tak pernah dialami ketika zaman persekolahan. Saya teringin jadi jurulatih bola jaring. Hehe.. Saya melatih pelajar dalam syarahan agama MTQ (Alhamdulillah johan Zon Gombak Timur mengalahkan nama besar seperti SBPI Gombak).. dan Pidato Puteri Islam. Saya bersedia menyahut cabaran lain pula nanti.

- Buat pertama kali, berada dalam suasana multi ras. Selama ini, sekolah, belajar di U, komuniti hampir 100% Islam dan Melayu. Jadi, saya belajar meluaskan horizon pergaulan supaya boleh berkomunikasi dengan baik dengan semua orang. Alhamdulillah, walau hanya mengajar B.A dan Pendidikan Islam. Ada beberapa pelajar non-Muslim yang ramah menyapa kerana beberapa kali ‘relief’ di kelas mereka.

LATIHAN MENGAJAR TAMAT

Kesimpulannya- saya telah bersedia terjun ke dunia sebenar dan menyahut apa jua cabaran. Debaran menunggu penempatan- saya hanya doakan yang terbaik dari DIA untuk saya. Bukankah hanya DIA tahu apa yang terbaik untuk hambaNYA?

اللهم ادخلنا مدخل صدق واخرجنا مخرج صدق وانزلنا منزل صدقِ

No comments: